کرونا نشان داد آمادگی لازم برای مقابله با برخی تهدیدات را نداریم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، یونس پناهی در همایش نکوداشت پدافند غیرعامل در نظام سلامت گفت: یکی از جدی‌ترین تهدیدات حوزه سلامت موضوع بار بیماری‌ها است. در بررسی سال ۱۹۹۲ میلادی، ۱۰ عاملی که می‌تواند سبب مرگ‌ومیر انسان‌ها شود به ترتیب بیماری‌های قلب و عروق، سرطان‌ها و بدخیمی‌های صعب‌العلاج، بیماری‌های نورولوژی، بیماری‌های تنفسی، تصادفات و... بود. این کلیات خیلی تغییر نکرده هرچند تنوع آن زیاد شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ادامه داد: همچنان تهدیدات حوزه سلامت ایران به ترتیب بیماری‌های قلب و عروق، سرطان‌ها، تصادفات، بیماری‌های مغز و اعصاب و بیماری‌های تتفسی است. این می‌تواند یک تهدید جدی باشد و ورود سازمان پدافند غیرعامل مهم است؛ چراکه اگر نتوانیم بار بیماری‌ها را مدیریت و پیشگیری کنیم، شاید هزینه کنترل این مشکل بقیه موارد را هم تحت تاثیر قرار دهد، تغییرات شرایط اقلیمی دنیا و ایران حائز اهمیت است. کمبود آب، مصرف بی‌رویه انرژی و... مهم است. نبود آب کافی تهدید بزرگی برای حوزه سلامت خواهد بود.

وی افزود: دارو در دنیا یک ابزار تجاری قلمداد می‌شود، یعنی اگر از بازار اقتصادی اسلحه عبور کنیم، موضوع مهم جدی بعدی دارو است. مشکل فعلی ما در سه قسمت تهیه، توزیع و مصرف دارو است. مساله توزیع دارو بسیار جدی و تهدید است. داروهای شیمیایی و بیولوژیک‌ اگر جایی بمانند و به درستی استفاده و محافظت نشوند می‌توانند خطراتی داشته باشند. ما در این حوزه آمادگی داریم کسانی که می‌توانند راهکار دهند با ما همکاری کنند. تهدید بعدی بحث سلامت غذا است. امروزه تامین، نگهداری و توزیع مواد غذایی علم بزرگی می‌خواهد که ما در وزارت بهداشت برای این امر هم برنامه‌ریزی کردیم. استفاده از غذا هم می‌تواند بار بیماری را کاهش و هم افزایش دهد، چنانچه خیلی بیماری‌ها با ایمنی غذا ارتباط دارند.

پنای با اشاره به اهمیت موضوع جمعیت اظهار کرد: بررسی‌ها نشان‌دهنده کاهش نرخ جمعیت است، اما این سرعت کاهشی در ایران خیلی بیشتر است. جوانی جمعیت مقوله جدی ما است. قبلا این مشکل در اروپا هم بود، اما برنامه‌ریزی‌هایی کردند تا با این چالش مقابله کنند، تروماها و تصادفات هم چالش مهمی است و سازمان پدافند غیرعامل در این زمینه فعالیت داشته، اما این میزان فعالیت کافی نیست.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اضافه کرد: کرونا نشان داد آمادگی لازم برای مقابله با برخی تهدیدات را نداریم. ذات پدافند غیرعامل پیشگیرانه است و نباید منتظر باشیم روزی ۷۰۰ کشته کرونا دهیم و بعد به فکر بیفتیم. برخی به جای تشکر از تهیه واکسن حتی می‌گویند چرا واکسن ساختید؟ کرونا نشان داد مراکز تحقیقاتی ما باید بیش از این فعال باشند. حدود ۸۰۰ مرکز تحقیقات دولتی و۴۰ مرکز تحقیقات خصوصی داریم و ۲۵ شبکه تخقیقاتی هم فعال هستند که در جریان کرونا می‌توانستند بیشتر خود را نشان دهند، هرچند که بسیار فعالیت کردند.

به گزارش ایسنا وی در پایان افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی با همکاری سازمان پدافند غیرعامل باید نگاه پیشگیرانه داشته باشند تا هزینه‌ها را کاهش دهند و مدیریت را بهبود بخشند. نگاه دولت قبل درخصوص کرونا درمانی بود و ما مطالعات مختلفی داشتیم، اما در دولت جدید این موضوع را مدیریت کردیم‌، در تهدیدات مدیریت شرایط بسیار مهم است و نداشتن مدیر خوب حتی ممکن است سبب تهدید شود. مدیر باید توانمند و پاسخگو باشد که از این نظر مشکلی نداریم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.