ارز واردات پروتز زانو ۶ برابر تولید داخل است
 به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، عباس رجبی گفت: در کشور دو تولید کننده پروتز زانو "آرتروپلاستی" داریم که با توجه به کمبود در زمینه این پروتز، امکان افزایش ظرفیت تولید وجود دارد، اما به جای حمایت از تولید داخل، به واردات بها داده می‌شود، واردات کالایی که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود علاوه بر اینکه ظلم به مردم است باعث هدررفت منابع ارزی کشور نیز می‌شود.

رئیس کارگروه ارتوپدی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ادامه داد: وزارت بهداشت برای مواد اولیه تولید پروتز زانو، ۲۰۰ یورو به تولید کننده داخلی می‌دهد، اما برای واردات یک پکیج پروتز زانو، ۷۵۰ تا ۱۳۰۰ یورو می‌دهد، با توجه به کمبود پروتز زانو در کشور، نکته‌ای که تولید کننده داخلی را آزار می‌دهد این است که به ما می‌گویند کم و محدود تولید کنید. اما دست وارد کننده را باز گذاشته اند که با توجه به نیاز کشور واردات داشته باشد.

وی افزود: فقط برای یک وارد کننده پروتز زانو، ۱۴۰ میلیون یورو می‌دهند که یک محصول چینی را به نام برند آمریکایی وارد کند. اما به یک تولید کننده داخلی، ۳ میلیون یورو می‌دهند، قیمت فروش پروتز زانو برای محصول تولید داخل را ۸ میلیون تومان و برای محصول وارداتی، ۱۳ میلیون تومان قیمت گذاری کرده اند، اگر محصول ایرانی بد است، چرا در مدت ۹ سال گذشته که مشغول تولید آن در داخل کشور هستیم، کسی را فلج نکرده و هیچ کدام از جراحان ارتوپدی، گلایه و اعتراضی نسبت به کیفیت محصول ایرانی نداشته اند.

رجبی با طرح این سوال که بیمار ایرانی چقدر از ارز دولتی برای تأمین پروتز زانو منتفع شده است گفت: آیا محصول خارجی نسبت به مشابه ایرانی برتری داشته است برای ۵ هزار پروتز زانو به تولید کننده داخلی ۸۰۰ هزار یورو در سال ۱۴۰۱ اختصاص داده اند، اگر همین ۵ هزار پروتز با ۱۳۰۰ یورو محاسبه شود، رقمی در حدود ۶.۵ میلیون یورو می‌شود، تبعیض‌هایی که وزارت بهداشت نسبت به تولید کننده روا می‌دارد جای انتقاد دارد، ما پتانسیل خیلی بیشتری برای تولید داریم، اما نمی‌دانیم چرا اجازه نمی‌دهند و مدام در مسیر تولید، سنگ اندازی می‌کنند.

به گزارش مهر رئیس کارگروه ارتوپدی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی در پایان در واکنش به اخراج نماینده کارگروه ارتوپدی از جلسه قیمت گذاری تجهیزات پزشکی گفت: نماینده کارگروه توسط مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، از جلسه اخراج شده است. در صورتی که ریاست جلسه با رئیس سازمان غذا و دارو بوده است، حضور نماینده کارگروه ارتوپدی در جلسه کمیسیون قیمت گذاری، با نامه رسمی انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی بوده و نمی‌بایست با نماینده یک صنف، اینگونه برخورد کرد.

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.