در ایران تجویز و مصرف بی رویه دارو داریم
 به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، یونس پناهی گفت: میانگین تعداد اقلام داروی موجود در یک نسخه در دنیا، 1.2 تا 1.8 ، یعنی کمتر از 2 قلم است، اما در ایران، این عدد بالاست و میانگین آن حدود 3.6 قلم است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: در ایران تجویز و مصرف بی رویه دارو نیز داریم و این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که هرچه تعداد داروی مصرفی بیمار بیشتر باشد، ممکن است که عوارض بیشتر و تداخل دارویی بیشتر برای بیمار ایجاد کند. علاوه بر اینکه برای بیمار و برای تامین کننده دارو که باید از کشورهای مختلف این داروها را تهیه کند، هزینه بیشتر داشته و افراد بیشتری را در سیستم بهداشت و درمان کشور درگیر این بخش می‌کند، درصورتی که می‌توان از توان تخصصی افراد شاغل در این بخش بصورت بهینه و در جای لازم استفاده کرد.

وی افزود متاسفانه در بیمارستان‌ها گاها پزشکان فقط براساس تمایل بیمار نسبت به نسخه کردن برخی داروها اقدام می‌کنند و یا اینکه افرادی بدون نسخه پزشک مستقیما دارو را از داروخانه‌ها تهیه و مصرف می‌کنند تجویز و مصرف منطقی دارو که صرفا کمتر مصرف کردن نیست یک کار تیمی را می‌طلبد. یعنی برای تحقق این هدف، حتما باید آموزش‌های لازم داده شود و حتما باید زیرساخت‌های لازم مهیا شود کادر درمانی حتما در جریان عوارض دارو تداخلات دارو و نحوه استفاده و تزریق دارو باشند تا ضمن حفظ سلامتی افراد جامعه از تجویز و مصرف بی رویه دارو جلوگیری شود.

پناهی گفت: در نهایت تهیه نقشه راه و پروتکل‌های مشخص دارویی برای تجویز و مصرف منطقی داروها خواهد شد چه تضمینی برای اجرای این پروتکل‌ها در اقصی نقاط کشور وجود دارد؟ این برنامه به دستور مقام عالی وزارت اجرا می‌شود و نقشه راه که از این برنامه تدوین شود در شورای معاونین وزارت بهداشت و به ریاست وزیر بهداشت مطرح می‌شود و هرچه که در این شورا مصوب شود در کل کشور لازم الاجرا خواهد بود و همه معاونان بر حسن اجرای مصوبات نظارت خواهند داشت ضمن آنکه بخش بازرسی وزارت بهداشت را مشارکت خواهیم داد تا تمام نتایج و مصوبات مربوط به اجرای این برنامه که باید به " تجویز و مصرف منطقی و درست دارو " بیانجامد تحت نظارت باشد و اجرای صحیح آن را شاهد باشیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در خصوص اینکه نقش مردم در تحقق این هدف، چقدر می‌تواند پررنگ باشد؟ گفت: نقش مردم در این موضوع خیلی مهم است. مخاطب اصلی خدمات سلامت مردم هستند و اگر مردم در جریان واقعیت‌های دارو قرار بگیرند خودشان بی رویه به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و مصرف بی رویه دارو نخواهند داشت. این نکته بسیار مهم است که مردم بدانند، منظور از " مصرف منطقی " مصرف درست داروست و شامل این موضوعات نیز می‌شود که دارو کمتر تجویز نشود و کمتر از زمان تاثیرگذاری آن مصرف نشود و یا نوع دارویی که تجویز می‌شود "نوع تزریقی یا خوراکی یک دارو" و یا تجویز داروهای مشابه، با توجه به شرایط  بیمار و دیگر ابعاد این موضوع، مورد توجه باشد و درست تجویز شود و داروخانه‌ها نیز بدرستی عمل کرده و بیمار را راهنمایی کنند.

به گزارش فارس وی در پایان تاکید کرد: مردم باید در درجه اول بدانند که دارو را هر وقت که واقعا نیاز است، مصرف کنند نه آنکه خودشان مستقیما دارو را بدون تجویز پزشک از داروخانه تهیه کرده و مصرف کنند چرا که هر دارویی بالاخره دارای عوارضی است که باید با نظر متخصصان مربوطه استفاده شود. ضمن آنکه دارو یک کالای استراتژیک است و هم برای خود بیمار و هم برای نظام سلامت کشور هزینه دارد و تجویز و مصرف درست آن در نهایت به نفع مردم خواهد بود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.