روش‌های عجیب و غریب در چارچوب طب ایرانی و سنتی نمی‌گنجد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، نفیسه حسینی یکتا با اعلام این خبر در نشست "طرح ادغام آموزه های طب ایرانی در نظام سلامت کشور" گفت: از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ میلادی شاهد رشد ۴۰۰ درصدی روند انتشار مقالات ایران در حوزه طب سنتی در سطح جهان بودیم؛ به نحوی که هم اکنون ایران رتبه چهارم علمی دنیا پس از چین، هند و آمریکا را در این حوزه در اختیار دارد.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران در زمینه طب سنتی و مکمل دارای مرجعیت علمی در جهان است ادامه داد: درس دو واحدی طب سنتی برای رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، مامایی، پرستاری، داروسازی و تغذیه در هشت دانشگاه و ۱۳ گروه آموزشی علوم پزشکی در سطح کشور ارائه می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های خوبی که از سال ۹۳ در اردکان یزد در زمینه طب سنتی انجام شده است افزود: این برنامه‌ها موجب ارتقای ۳۰ تا ۹۰ درصدی در شاخص‌های سطح زندگی مردم منطقه شده است، هدف کلی از ادغام آموزه‌های طب ایرانی در سطح یک نظام سلامت کشور، افزایش سطح سواد سلامت مردم و توسعه سبک زندگی سالم در جهت کاهش بار بیماری‌های غیرواگیر است، آموزش سبک زندگی مطابق آموزه‌های شش گانه طب سنتی در گروه هدف که جمعیت بالای شش سال کشور را شامل می‌شود، انجام خواهد گرفت.

حسینی یکتا تصریح کرد: روش‌های عجیب و غریب که گاهی ارائه می شود در چارچوب طب ایرانی و سنتی نمی‌گنجد. طب سنتی ایرانی بر اساس منابع نوشتاری و انتقال نسل به نسلی در چارچوب تعریف سازمان بهداشت جهانی یک مکتب است که این مکتب از طرف این سازمان نیز به رسمیت شناخته شده است.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: مطابق دیدگاه سازمان بهداشت جهانی، طب سنتی مجموعه تمامی علوم و تجربیات نظری و عملی که به اشکال مختلف دارویی، برای حفظ سلامتی و همچنین پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌ها به کار می‌رود و به صورت گفتاری یا نوشتاری از نسلی به نسل دیگر در یک منطقه جغرافیایی انتقال می‌یابد و قابلیت روزآمد شدن با حفظ چارچوب‌های اساسی را دارد، شامل می‌شود، برنامه ادغام در فاز اول در سطح یک و ۱۴ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی کشور اجرا خواهد شد و در فازهای بعدی طرح ادغام در سطوح بالاتر و حوزه درمان نیز اجرایی می‌شود.

به گزارش وبدا وی در پایان با بیان این که اسناد بالادستی و برنامه های پنجم و ششم توسعه کشور بر این ادغام تصریح دارند افزود: هم اکنون ۴۰ پست سازمانی در معاونت های غذا و دارو، بهداشت و درمان ۶۱ دانشگاه‌ علوم پزشکی کشور وجود دارد که تعداد کمی از آنها فعال هستند و باید پس از ادغام فعال شوند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.