تاکید وزارت بهداشت برای جذب حداقل ۶۰ هزار نیرو
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سیف‌الله مرادی در خصوص وضعیت کمبود نیرو در وزارت بهداشت، با بیان این که باید توجه کرد که در زمینه نیروی انسانی در بخش های مختلف وزارت بهداشت، شاخص‌های متفاوت داریم گفت: در حوزه درمان بیمارستانی، شاخص تخت است و بر اساس مطالعات انجام شده، اعلام می‌شود که به ازای هر تخت بیمارستانی در کشور، باید ۲.۹ نیرو داشته باشیم. بر این اساس در حال حاضر ۱۰۷ هزار تخت بیمارستانی در بخش دولتی در کشور وجود دارد که باید این میزان تخت ضرب‌ در ۲.۹ شود و تعداد نیروی انسانی مورد نیاز در بیمارستان‌های کشور را مشخص کند. از این تعداد باید ۱.۲ پرستار باشد که بر این اساس اکنون باید ۱۲۰ هزار پرستار در بیمارستان‌های ما خدمت درمانی ارائه دهند.

مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۵ هزار پرستار در بیمارستان‌های کشور در حال خدمت‌رسانی هستند گفت: در سایر پرسنل بیمارستانی نیز شاخص‌هایی وجود دارد. به عنوان مثال ۰.۴ به ازای هر تخت نیروی خدماتی و ۰.۵ به ازای هر تخت نیروی پشتیبانی باید وجود داشته باشد، مشکل حاد ما در گروه پرستاری است، افزود: امیدواریم دولت در این زمینه نگاه حمایتی به ما داشته باشد و کمک کند که مشکلات این بخش رفع شود.

وی افزود: برای بیمارستان‌های فعال کشور نیاز به جذب ۱۵ هزار پرستار داریم، از آنجایی که مقرر است در سال جاری ۱۱ هزار تخت بیمارستانی به تخت‌های بیمارستانی‌ کشور اضافه کنیم لذا در سال جاری نیازمند اختصاص ۲۴ هزار مجوز استخدام هستیم که از این تعداد، بر طبق شاخص ۱.۲ پرستار به ازای هر تخت، مجوز استخدام ۱۲ هزار نفر آنان نیروی پرستاری باشد، با توجه به کسری ۱۵ هزار پرستار در کشور و نیاز به ۱۲ هزار نیروی پرستار برای بیمارستان های جدید الاحداث، با افتتاح ۱۱ هزار تخت بیمارستانی جدید، به ۲۶ الی ۲۷ هزار نیروی پرستاری نیازمندیم.

مرادی گفت: بر طبق چارت سازمانی باید ۱۹۰ هزار نیرو در حوزه بهداشت مشغول باشند، متاسفانه در حال حاضر در حوزه بهداشت ۱۳۰ هزار نیرو فعالیت دارند که در این حوزه نیز با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم، از آنجایی که ۸۷۸ مرکز بهداشتی درمانی و خانه بهداشت نیز آماده افتتاح هستند لذا در این بخش نیز حداقل به ۱۰ هزار و ۹۹ نفر نیروی دیگر نیاز داریم، از آنجایی که مقرر است ۱۳۸۲ پایگاه فوریت‌های پزشکی اورژانس در کشور راه‌اندازی شود که قبلا برای استخدام ۴۰۰۰ نفر مجوز دریافت کرده بودیم لذا در این بخش نیز به مجوز ۷۵۰۰ نفر دیگر نیاز داریم.

مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت با اشاره به این که ظرف سال گذشته و امسال، ۱۷ هزار نفر از مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی بازنشسته و خروجی داشتیم و طبق مصوبه دولت باید به ازای هر یک خروجی، یک نیروی ورودی در حوزه بهداشت و درمان داشته باشیم اظهار کرد: در این بخش نیز نیاز به مجوز استخدامی ۱۷ هزار نفر داریم، باید توجه کرد که ظرف سال گذشته و امسال ۱۷ هزار نفر از مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی بازنشسته شدند و خروجی داشتیم. در عین حال طبق مصوبه دولت باید به حوزه بهداشت و درمان، به ازای هر یک خروجی، یک نیروی ورودی داشته باشیم. بنابراین ۱۷ هزار نیرو نیز در این زمینه باید به ما مجوز استخدام ارائه دهند.

وی افزود: برای راه‌اندازی و بهره‌برداری از پروژه‌های جدید، بیمارستان‌هایی که در مناطق محروم ساخته شده، ‌مراکز بهداشت و درمان و پایگاه‌های اورژانس آماده بهره‌برداری و جایگزینی بازنشستگان‌مان نیاز به ۶۰ هزار مجوز استخدام نیرو طی سال جاری داریم که مصرانه درخواست می کنم نسبت به آن اقدام کرده تا بتوانیم پروژه‌هایمان را افتتاح کنیم، در عین حال نیاز به نیروی انسانی فقط برای مراکز بهداشتی و درمانی مناطق محروم نیست، بلکه در خود تهران هم مشکل داریم، به عنوان مثال در پروژه مهدی کلینیک نیز مشکل جذب نیرو وجود دارد و اختصاص مجوز استخدامی بسیار ضروری است.

به گزارش وبدا مرادی در پایان گفت: در این خصوص با سازمان برنامه و بودجه و معاونت اجرایی ریاست جمهوری جلسات متعددی داشتیم و سند جامع منابع انسانی را طی شش ماه تدوین کرده و ارائه کرده‌ایم، باید توجه کرد که در صورتیکه این میزان مجوز استخدام نیرو به وزارت بهداشت ارائه نشود، این پروژه‌ها راه اندازی نمی شود، با توجه به اهداف وزارت بهداشت برای افزایش روزافزون کیفیت خدمات و بهره وری با توجه به نُرم جهانی و همچنین انتظارات مردم از خدمات بهداشتی درمانی، تامین نیروی انسانی و جبران کسری ها و کمبودها در سال آینده نیز ضروری است چراکه باید به سمتی رویم که کیفیت خدمات را افزایش دهیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.