آخرین وضعیت بازار دارویی کشور
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سجاد اسماعیلی گفت: افزایش قیمتی که در کمیسیون قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو صورت می‌گیرد بر اساس مستنداتی است که شرکت دارویی ارائه می‌دهد که در آن اثبات کرده قیمت تولید نهایی با قیمت کنونی دارو همخوانی نداشته و عملاً قیمتی که بر روی دارو درج شده، کمتر از قیمت تمام شده دارو است. سازمان غذا و دارو بر اساس بررسی مستندات یک قیمت مورد توافق را در کمیسیون قیمت‌گذاری مطرح کرده و اعضای کمیسیون این قیمت جدید دارو را تصویب می‌کند.

وی افزود: پس از تصویب کمیسیون، قیمت جدید به شرکت تولیدکننده و سازمان‌های بیمه جهت پوشش بیمه‌ای دارو با قیمت جدید اعلام می‌شود. تعاملات سازمان غذا دارو با شورای عالی بیمه وجود دارد و نمایندگان این شورا نیز در کمیسیون قیمت گذاری دارو حضور پیدا می‌کنند. این تعاملات بیشتر شده و موجب سرعت گرفتن به روز رسانی قیمت‌ها در سایت شرکت‌های بیمه شده است، خط قرمز سازمان غذا و دارو افزایش پرداختی از جیب مردم است که با وجود قیمت‌گذاری جدید و افزایش قیمت برخی از داروها تغییری در پرداخت از جیب مردم رخ نخواهد داد. چنانچه قیمت دارو افزایش پیدا کند این افزایش برای مردم نبوده و چنانچه آنها با نسخه پزشک به داروخانه مراجعه کنند افزایش قیمتی را متحمل نخواهند شد و با همان قیمت قبل دارو را دریافت می‌کنند.

مشاور رسانه‌ای رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص تعداد داروهایی که مشمول قیمت‌گذاری جدید می‌شوند گفت: در حال حاضر نمی‌توان آمار دقیقی از اقلام دارویی که مشمول افزایش قیمت می‌شوند ارائه داد با توجه به بالا پایین شدن هزینه‌های ریالی تولید به صورت کلی شرکت‌ها درخواست تغییر قیمت را ارائه داده‌اند، برخی از این درخواست‌ها قبول خواهند شد برخی نیز قبول نمی‌شوند. شرکت‌هایی که درخواست آنها مورد قبول واقع می‌شود. درخواست آنها بر اساس محاسباتی است که در کمیسیون قیمت‌گذاری دارو مطرح می‌شود و مورد تصویب اعضای کمیسیون قرار می گیرد. این داروها در دسته های متعدد قرار می‌گیرند داروهای اخیر هم که اسامی آنها منتشر شد. بیشتر در حوزه آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها بودند این داروها با توجه به روز رسانی که در سایت شرکت‌های بیمه شده، هزینه جدیدی برای بیمار دارای  نسخه در پی نخواهند داشت.

اسماعیلی در خصوص کمبود اسپری‌ها و کورتن‌های تنفسی نیز گفت: اسپری های تنفسی با توجه به اینکه فرمولاسیون‌های متفاوتی دارند بر همین اساس در دسته‌های متعدد قرار می‌گیرند، اسپری‌های کورتنی نیز با توجه به اثری که بر وضعیت تنفسی بیمار می‌گذارند نیز متعدد هستند. از ۴۵ روز قبل ما در حوزه اسپری‌های تنفسی به ویژه سالبوتامول دچار مشکل شدیم و در برخی اسپری‌های کورتنی تکی مانند فلوتیکازون مشکل داشتیم اما در اسپری‌های ترکیبی مانند سالبوتامول_ فلوتیکازون هیچ مشکلی نداشته و نداریم. در حال حاضر شرکت‌های تولید کننده به صورت سه شیفت کاری در حال تولید سالبوتامول هستند.

وی اضافه کرد: این شرکت‌ها به دلیل مشکلاتی که در حوزه قطعات دستگاه‌های تولید داشتند در زمینه تولید این اسپری‌ها دچار مشکل شدند با این حال این مشکلات رفع و اکنون شرکت‌ها به چرخه تولید این اسپری‌ها بازگشته‌اند، از آن سو هم موضوع واردات را در دستور کار قرار داده‌ایم تا اگر بازار دارویی نتوانست با تولید داخل اشباع شود و از طریق واردات این کار انجام می‌شود. گزارشی که از داروخانه می‌رسد این است که کمبودی در حوزه سالبوتامول نداریم و بیشتر فلوتیکازول است که دچار کمبود است که برنامه واردات آن از سی روز قبل گذاشته شده و به صورت مستمر در حال واردات است و امیدواریم تا یک هفته آینده اشباع اینها در بازار محقق شود.

مشاور رسانه‌ای رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص آخرین وضعیت آنتی‌بیوتیک‌های کودکان در کشور نیز اظهار کرد: تقریبا از دو هفته قبل وضعیت آنتی‌بیوتیک‌ها در کردستان روبه بهبود رفته و موجودی قابل قبول شده و به سطح اشباع شدن می‌رسد. خوشبختانه در حال حاضر مشکلی در زمینه کمبود آنتی‌بیوتیک نداریم.

اسماعیلی در خصوص عدم پرداخت تسهیلات بانکی به شرکت‌های دارویی برای جبران کمبود نقدینگی آنها گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و ابلاغ به بانک مرکزی قرار شد 15 هزار میلیارد تومان به شرکت‌ها داده شود برخی از بانک‌های عامل در این رابطه همکاری نکرده و آنهایی هم که همکاری می‌کنند همکاری آنها بسیار کند است. مسئولین سازمان غذا و دارو برای اینکه شرکت‌ها دچار مشکل نشوند هر روز پیگیر پرداخت این تسهیلات از بانک مرکزی است تا هرچه زودتر این نقدینگی تأمین شده و بتوانند مواد مورد نیاز را برای تولید دارو داشته و دچار مشکل در حوزه تولید دارو نشویم.

وی در رابطه با کمبود تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها نیز افزود: حدود یک سال است که بیمه تأمین اجتماعی پرداختی به بیمارستان‌ها نداشته و چون نقدینگی ندارند پولی برای خرید تجهیزات پزشکی ندارند این در حالیست که تجهیزات وجود داشته و کمبودی در این زمینه نیست.

به گزارش ایلنا مشاور رسانه‌ای رئیس سازمان غذا و دارو در پایان در خصوص نگرانی‌ها در مورد سرنوشت طرح دارویار گفت: طرح دارویار یک طرح ملی و مورد حمایت رئیس جمهور است. وزارت بهداشت نیز به عنوان متولی سلامت کشور پیگیر این موضوع است تا اجزای این طرح که باید همکاری کنند در مسیر این همکاری قرار بگیرند. برخی از نهادها مانند بانک مرکزی در حوزه تسهیلات و وزارت اقتصاد در حوزه گمرکات تأخیرهایی دارند و متأسفانه همکاری خوبی صورت نمی‌گیرد با این حال این طرح مورد حمایت شخص رئیس جمهور بوده و در حال پیگیری تأمین منابع مالی آن است. با توجه به یکدستی که در مدیریت کلان کشور نسبت به این طرح وجود دارد امید به استمرار و موفقیت این طرح هم بسیار زیاد است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.