جامعه پزشکی در تنگنای درآمدی و معیشتی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی سالاری در خصوص پیشنهادات تعرفه‌های پزشکی برای سال آینده گفت: درخواست ما این است که دولت کف تاب‌آوری مطب‌ها و مراکز درمانی را برای تعیین تعرفه‌های سال آینده در نظر بگیرد و تعرفه‌های پزشکی را بر اساس گرانی و میزان تورم تعیین و تنظیم کنند تا همکاران ما جدای از دستمزد خودشان که معمولا همیشه عقب‌تر از تورم است، بتوانند از عهده خرید یا تعمیر دستگاه‌های پزشکی، اجاره مطب و ... برآیند و بتوانند کار ارائه خدمت‌شان را ارائه دهند. این می‌شود همان کف تاب‌آوری مطب ها و مراکز درمانی.

وی افزود: در سال‌های اخیر بسیاری از همکاران ما در حوزه پزشکی مطب‌هایشان را تعطیل کرده‌اند، متاسفانه سفره درمانی بسیاری از مسئولان از سفره درمانی مردم عادی جداست؛ آنها فقط یکسری پزشک مشهور و سلبریتی را می‌ببینند و ممکن است در مراجعه به این پزشکان مبالغ خارج از عرفی را هم پرداخت کنند. بعد هم قیاس کرده و تصور می‌کنند که حتما درآمد سایر پزشکان هم بالاست. در حالی که تخصص‌های نسخه‌نویس، پزشکان عمومی، ماماها و... بسیار مشکل دارند. سال‌هاست که مطب‌های ماماها جمع شده است.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور اضافه کرد: بنابراین صحبت ما با دولت این است که کف تاب‌آوری مطب‌ها بر اساس تورمی که واقعا در حال حاضر بالاست، برای تعیین تعرفه‌های پزشکی سال آینده در نظر بگیرند، تورم حوزه سلامت همیشه از تورم عمومی جامعه بالاتر است، باید توجه کرد که بسیاری از دستگاه‌های مورد نیاز پزشکان، از خارج از کشور آمده و به ارز وابسته است. بنابراین گرانی در این حوزه بیشتر است. بنابراین باید این مباحث را لحاظ کنند.  

سالاریان در خصوص وضعیت درآمدی پزشکان گفت: درآمدهای پزشکان بسیار متغیر است. پزشکان قدیمی هستند که بیمار بسیار زیادی دارند، جراحی می‌کنند، تزریقات دارند و ... بنابراین اقتصادشان می‌چرخد، اما پزشکان جوان و عادی ما و پزشکانی که حقوق‌بگیر بوده یا در روستاها خدمت می‌کنند، شرایط‌شان متفاوت است. پزشکان خانواده ماهیانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرند. بسیاری از پزشکانی که مطب داشتند، اکنون مطب‌شان در حد دو تا پنج بیمار دارد که واقعا اگر عشق و علاقه به پزشکی نباشد، باید مطب‌شان را ببندند.

وی افزود: پزشکان اورژانس ما که در بیمارستان‌ها سخت‌ترین کار را انجام داده و بی‌خوابی و محیط طاقت‌فرسا را تحمل کرده و به ارائه خدمت ادامه می‌دهند، درآمدشان در حد حقوقی زیر خط فقر است. اگر خط فقر را ۱۸ میلیون تومان در نظر می‌گیرند، گزارش‌هایی داریم که پزشکان ما ۹ تا ۱۵ تومان حقوق دارند؛ یعنی غاطبه جامعه پزشکی این درآمدها را دارند. حال ممکن است در هر قشری درصد کوچکی سلبریتی هم باشد که درآمدهای بالا و نجومی هم داشته باشند، اما درست نیست که این درآمدها را به  همه آن قشر تعمیم دهیم. عامه جامعه پزشکی از نظر درآمدی و حتی معیشت دچار تنگنا هستند.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور در خصوص بحث تعطیلی مطب‌ها و خطر افزایش این پدیده گفت: وقتی پزشکان مطب‌شان را تعطیل می‌کنند، معمولا اعلام نمی‌کنند، اما آنطور که از همکاران‌مان بازخورد می‌گیریم، نشان می‌دهد که وضعیت مطب‌داری مناسب نبوده و مطب‌داری چندان به صرفه نیست بویژه در شهرهای کوچک، در حاشیه شهرهای بزرگ و ... وقتی اجاره‌بها در شهر تهران در عرض یک ماه تا ۲۰ درصد بالا می‌رود، هزینه‌های جاری مطب‌ها بالا می‌رود، آن هم در حالی که مقدار ویزیت به نسبت کشورهای همسایه، تورم و... کم است و بیمه‌ها هم حمایت نمی‌کنند تا مردم بتوانند به راحتی خدمات پزشکی و سلامت را دریافت کنند؛ بنابراین منطقی است که وضعیت مطب‌داری مناسب نیست. باید توجه کرد که مطب‌داری در ایران حال و روز خوبی ندارد.

سالاریان در خصوص رشته‌های در معرض خطری که داوطلب برای آن‌ها کم است گفت: زمانی که حقوق مکفی باشد و امکانات وجود داشته باشد، کسی بدش نمی‌آید که مدرک بالاتر اخذ کند، اما وقتی فردی می‌بیند که در بالای ۴۰ سالگی فارغ‌التحصیل می‌شود و نمی‌تواند خرج مطبش را دربیاورد و باید یک حقوق حداقلی و کارمندی را که می‌توانسته در سن ۲۰ سالگی به دست آورد، ‌اکنون در ۴۰ سالگی در بیمارستان به‌دست آورد، قطعا گرایشی برای خواندن تخصص در برخی رشته‌ها ندارد. متاسفانه رشته‌های مادر هستند که اقبال نسبت به آن‌ها کم شده است مانند تخصص طب اورژانس، عفونی، داخلی و... و این موضوع دارد به سمت رشته‌هایی که در گذشته لوکس هم محسوب می‌شد، کشیده می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال درباره فوق‌تخصص جراحی‌های اطفال، قلب، قفسه سینه و ... حتی تخصص‌هایی که بسیار استراتژیک است، مانند فوق تخصص عروق و ... در خطرند و کرسی‌هایشان خالی می‌ماند. زیرا فارغ‌التحصیلی که در دوره عمومی یا تخصص می‌خواهد به مقطع بالاتر رود، بررسی می‌کند و می‌بیند که دو سال باید با کمترین حقوق که در حد دانشجویی است، سخت‌ترین کار را انجام دهد و بعد از فارغ‌التحصیلی هم بازار دلچسب نیست. بنابراین به‌جای این کار، یا بازارهای جذاب‌تری در کشورهای اطراف وجود دارد که مهاجرت می‌کنند یا اینکه وارد بازارهای جذاب‌تر و پول‌سازتر داخلی می‌شوند.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور گفت: در عین حال نمی‌توان همکاران ما را سرزنش کرد؛ چراکه آنها هم باید امرار معاش کنند، زندگی کنند و خانه بخرند و بتوانند پاسخگوی خانواده باشند. بازار زیبایی اکنون بسیار داغ شده و بسیاری از همکارانی که در رشته‌های مختلف تحصیل کردند و رشته‌های استراتژیکی هم دارند، می‌بینیم که در مطب‌ها و بیمارستان‌ها به سمت اعمال جراحی زیبایی روی آوردند. البته باید توجه کرد که اینهم مُسَکن است و ماندگار نیست. به نظر می‌رسد که با ادامه روند در سال‌های آتی از نظر تخصص و خدمات پزشکی دچار آسیب و معضلات زیادی می‌شویم و مردم در این زمینه دچار خسران خواهند شد.

به گزارش ایسنا سالاریان در پایان اظهار کرد: اگر حقوق یک پزشک را در سال ۱۳۹۰ با سال ۱۴۰۰ مقایسه کنید، قدرت خرید در سال ۱۴۰۰ حداقل ۱۰ برابر کم شده است. با این مقایسه متوجه می‌شویم که چرا ماندگاری پزشک در مناطق محروم در کشور و برای ادامه تحصیل کم و کمتر می‌شود، مهمترین بخش در تعیین تعرفه‌ها نگاه مسئولان به جامعه پزشکی است، ‌نباید کل پزشکان را چند پزشک شهره در شهر ببینند، مشکلات معیشتی پزشکان را درک کنند و بدانند که هر چیزی یک قیمتی دارد. همانطور که کالاهای اساسی یک قیمت تمام شده دارد، خدمات سلامت هم قیمت تمام شده‌ای دارد و اگر بخواهید اقتصاد را دستوری اجرا کنید، قطعا هم کیفیت کاهش می‌یابد، هم نارضایتی ایجاد می‌شود و در نهایت هدف که رضایت مردم است، حاصل نمی‌شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.