در دو سال گذشته ۷۰۰ روز هوای ناسالم داشتیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، متن نامه حسینعلی شهریاری ابراهیم رئیسی به شرح زیر است:

حضرت آیت‌الله رئیسی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

همانگونه که مطلعید با کاهش شدید نزولات آسمانی و شرایط آب و هوایی به ویژه سرعت باد از یکطرف و سرد شدن هوا و پدیده وارونگی و پایداری جوی و افزایش عوامل آلاینده از طرف دیگر، دولت محترم کما فی‌السابق اصلی ترین برخورد را در حوزه ترددهای شهری دانسته و اعمال می کند و در این راستا گویا تنها قشر دانش آموز و دانشجو و معلمان هستند که باید در خانه بمانند تا هوا بهتر شده و یا بارانی ببارد و تنفس نیمه پاک را به ریه های مجروح کلانشهرنشین‌ها هدیه دهد غافل از آنکه این راهکار اصلا راه حل مناسبی برای پاییز و زمستان شهرهای بزرگ نیست و در این زمینه همچون سایر چالشها عمل به قانون بهترین وسیله است زیرا که به تصویب عقل جمعی رسیده است و از همان مسیر نیز امکان به روز رسانی فوری در قالب طرحها و لوایح فوریتی میسر است. در مانحن فیه یکی از این قوانین، قانون هوای پاک که در تیر ماه سال ۹۶ به تصویب رسید و کمی بعد به آن سازمان از سوی رئیس جمهور وقت برای اجرا در ۳۴ ماده ابلاغ گردید.

این قانون که در نخستین ماده آن، آلودگی هوا را حتی از اسباب کاهش سطح رفاه عمومی تلقی می کند، سازمان محیط زیست را مسئول نظارت بر حسن اجرای خود و تهیه آیین نامه فنی در زمینه کنترل آلودگی‌ها دانسته و احکامی را متوجه آن سازمان می داند که در صورت رعایت به هر شاهد و دلیلی که خود بگویید، شاهد این گونه ناتوانی در مقابل ذرات میکرومتری ناچیز نبودیم. این قانون را به دلیل تشدید مشکلات و استمرار بی وقفه هوای ناسالم در اغلب روزهای سال، مهجورترین قانون موضوعه مبتلا به جامعه بوده که دلیل آن نه ضعف قانون که سلب مسئولیت یا فرافکنی از طرف مجریانی است که قانون آنها را به عنوان عامل یا ناظر معرفی نموده، اکنون تهران به عنوان پایتخت بلاد اسلامی با حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت اتاق گازی شده که به جای ۱۰۰۰ متر دارای سقفی کمتر از ۲۰۰ متر شده است که چندین برابر بیشتر از استانداردهای جهانی است.

اسلام عزیز ما دین سلامت و پاکیزگی است و به ما حکم می‌کند که طهارت و پاکیزگی را در ابعاد وجودی خود و اجتماعمان گسترش دهیم . شرایط امروز ما کرونایی است که خود ساخته ایم و متاسفانه فرقی که کروناها با هم دارند این است که واکسن برخی از اقسام آن نظیر هوای مسموم نه در کارخانه ها که در اراده ها ساخته و پرداخته می شوند.

از این رو شاهد آنیم که چگونه یک موضوع عینی و ملموس مثل آلودگی به دو فاکتور انتزاعی و ناملموس؛ یکی کاهش رفاه عمومی "ماده ۱ قانون هورای پاک" و دیگری فقدان اراده ناشی از تخطی از قانون، بستگی داشته و مرتبط است. اینکه سال گذشته را با ۱۱۴ روز و امسال تا به امروز، ۱۳۹ روز هوای ناسالم داشته ایم عبارت صحیحی است که صحیحتر از آن این است که ۷۰۰ روز دو سال گذشته، عوامل انسان ساخته آلودگی هوا در سکوت و ترک فعل مجریان قانون، هزاران بیمار به مردم تحمیل نموده و تنها در تهران بیش از صد هزار عمر در سال  بواسطه استنشاق ذرات آلوده و آلاینده موجود در فضای شهری از بین رفته است، براستی این حکایت حاکی از وخامت بیش از اندازه حوزه مدیریت محیط زیست نیست؟ محیط زیستی که متولیان آن به شهادت قوانین حاکم نه تنها سازمانی به این نام که در معنای عام کلمه شامل استاندارد، وزارت نیرو و وزارت نفت "به دلیل تامین سوخت نیروگاهها از راه سوخت های مایع و نیز اهمال در کاهش سهم ۵۹ درصدی منابع متحرک" نیز می شود. اگر قانون نداشتیم، مجلس را هم می افزودیم البته که نظارت هم از شقوق اصلی خدمت در کسوت نمایندگی است و باید فصلی جدا گشود.

توفیق روزافزون حضرتعالی را از خداوند منان خواهانم. ایلنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.