جزئیات بودجه ۳۱۳ هزار میلیاردی حوزه سلامت در سال ۱۴۰۲
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد اندرزی گفت: بودجه حوزه سلامت در سال ۱۴۰۲ که سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی گنجانده است، رقمی بالغ بر ۳۱۳ هزار میلیارد تومان است که شامل منابع عمومی، درآمدهای اختصاصی، تملک دارایی سرمایه‌ای و…، است.

وی با اشاره به حوزه‌های مختلف آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، ارائه دهنده خدمات سلامت به آحاد مردم، بودجه‌ای معادل ۱۰۸ هزار میلیارد تومان از منابع عمومی را برای سال ۱۴۰۲ به خود اختصاص داده‌اند که از رشد ۴۲ درصدی نسبت به بودجه ۱۴۰۱، برخوردار است، سازمان برنامه و بودجه امسال برای اولین بار منابع عمومی را به صورت عملکردی دید، البته بودجه حاصل از منابع عمومی که همان ۱۰۸ هزار میلیارد تومان باشد، بابت حقوق و مزایای پرسنل صرف می‌شود و سایر هزینه‌ها، دیده نشده است.

معاون مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت در توضیح سایر هزینه‌ها گفت: هزینه‌های آموزشی، حقوق رزیدنت‌ها، نیروهای شرکتی و…، به عنوان سایر هزینه‌ها تلقی می‌شود که سازمان برنامه و بودجه، هیچ اعتباری برای سایر هزینه‌ها در نظر نگرفته و صفر است، متأسفانه دانشگاه‌های علوم پزشکی از این محل دچار کسری بودجه می‌شوند که از منابع دیگر، تأمین می‌شود.

اندرزی به درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت که از طریق خدمات بیمارستان‌ها تأمین می‌شود اشاره کرد و گفت: عددی که برای درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت در سال آینده پیش بینی شده، ۸۱ هزار میلیارد تومان است که حاصل و نتیجه فعالیت‌های عملیاتی بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی است، در واقع، درآمدهای اختصاصی شامل درآمد و هزینه است و درآمد نیز همواره کمتر از هزینه‌هایی است که بیمارستان‌ها متحمل می‌شوند.

وی به دلایل افزایش هزینه‌ها در مقایسه با درآمدهای اختصاصی اشاره کرد و افزود: سیاست‌های حاکمیتی بر این اصل استوار است که پرداختی از جیب مردم کم باشد، اما با توجه به اینکه در چند سال اخیر؛ تعرفه‌ها متناسب با هزینه‌ها رشد نکرده و همین افزایش شکاف بین هزینه‌ها و تعرفه‌ها، باعث شده تا بیمارستان‌های وزارت بهداشت، دچار زیان انباشته شوند.

معاون مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت بودجه حوزه سلامت را مربوط به دستگاه‌های وابسته به وزارتخانه دانست و ادامه داد: سازمان انتقال خون، سازمان غذا و دارو، اورژانس و سازمان بیمه سلامت، از جمله دستگاه‌هایی هستند که ردیف بودجه دارند، بعضی از اعداد بودجه وزارت بهداشت، دوبل محاسبه می‌شود. یعنی هم در هزینه و هم در درآمد، لحاظ می‌شود که رقمی در حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان است، همچنین ۴,۸۰۰ میلیارد تومان در قالب یک ردیف بودجه به سازمان بیمه سلامت برای تعرفه پرستاری اختصاص یافته است.

به گزارش مهر اندرزی در پایان در خصوص بودجه طرح دارویاری که ۶۹ هزار میلیارد تومان برای سال آینده پیش بینی شده است گفت: این اعتبار در بودجه ۳۱۳ هزار میلیاردی محاسبه نشده است. اما پیش بینی وزارت بهداشت برای اجرای طرح دارویاری رقم ۱۰۵ هزار میلیارد تومان است. زیرا معتقدیم با توجه به افزایش هزینه‌های تولید دارو، بودجه ۶۹ هزار میلیاردی، جوابگو نخواهد بود، انتظار داریم که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، توجه ویژه‌ای به اعتبارات حوزه سلامت داشته باشند. زیرا با توجه به وجود پروژه‌های آماده افتتاح و همچنین پروژه‌هایی که در دست ساخت است، قطعاً نیاز است که اعتبارات حوزه سلامت ویژه‌تر دیده شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.