پزشکی خانواده، سرطان ها و ناباروی اولویت‌های اصلی وزارت بهداشت هستند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، یونس پناهی در حاشیه اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور که در مجتمع شهدای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد گفت: یکی از مهمترین سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای مرجعیت علمی استفاده از تمامی ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی در داخل و خارج از کشور است. نخبگان توانمند ایرانی زیادی وجود دارند که فارغ‌التحصیل داخل کشور بوده و در اقصی نقاط جهان هستند و تمایل زیادی دارند در ایران باشند و در جهت رفع مشکلات حوزه‌های مختلف از جمله حوزه سلامت ایفای نقش کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: این افراد را شناسایی کرده ایم و مسئولان مربوطه در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با آنان ارتباط مؤثر برقرار کردند تا از ابتدای سال آینده اجرای طرح‌های مشترک را با آنان داشته باشیم، در داخل کشور هم نخبگان زیادی را داریم که در خارج از کشور فارغ‌التحصیل شدند و می‌خواهیم که از ظرفیت آنان در مناطق تحقیقاتی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه میزان استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی در راستای تولید علم و فناوری کم بوده است خاطرنشان کرد: استفاده از این ظرفیت در ایران در مقایسه‌ با تعدادی از کشورهای منطقه 30 درصد است که عدد چشمگیری نیست و باید آن را مثل دیگر کشورهای منطقه به بالای 70 درصد برسانیم و تلاش می کنیم در سال 1402 از ظرفیت ایرانیان داخل و خارج از کشور و حتی غیرایرانیانی که فرهنگ مشترک دارند، بیش از پیش استفاده کنیم.

پناهی گفت: از طرح‌های پیشنهادی دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها در جهت ارتقای حوزه سلامت استفاده خواهیم کرد و برای آنکه مشارکت تمامی آنان را به نحو احسن داشته باشیم برای هر دانشگاه و دانشکده یک مأموریت ویژه در راستای تحقق نیازهای کشور تعریف کرده‌ایم، در همین خصوص بودجه 111 میلیارد تومانی را به 17 دانشکده‌ و دانشگاه‌ علوم پزشکی در قالب موضوعاتی که جزو تهدیدات حوزه سلامت بوده اختصاص داده ایم. این اقدام با تأکید وزیر صورت گرفته تا تمامی دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها مأموریت‌گرا باشند. اکنون برای هر دانشگاه یک ماموریت ویژه تعریف شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: به کلان‌ منطقه یک و دانشگاه‌های علوم پزشکی گیلان، مازندران و سمنان مأموریت جوانی و افزایش جمعیت، به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مأموریت پرداختن به موضوع سرطان و دانشگاه‌های علوم پزشکی اهواز، بندرعباس و شیراز هم مأموریت مربوط به سیستم نظام ارجاع و برنامه پزشک خانواده واگذار شده است، از ظرفیت و توانمندی تمامی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور در جهت پیگیری تخصصی موضوعات مختلف مرتبط با حوزه سلامت استفاده کرده‌ایم و به‌طور مثال می‌توان به استفاده از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در 2 موضوع تغذیه و امنیت غذایی و همچنین اجرای روش‌های نوین درمانی اشاره کرد.

به گزارش وبدا وی در پایان افزود: تغذیه مناسب نقشی اساسی در سلامت جامعه دارد، ایمنی و امنیت غذایی موضوع بسیار مهمی است که در حفظ سلامت جامعه و پیشگیری از ابتلای به بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی، مغزی و انواع سرطان‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این حوزه توانمندی‌های بسیاری دارد، همچنین باید به ظرفیت مشهد در موضوعات ژن درمانی، سلول درمانی، مهندسی بافت و درمان‌های نوین هم اشاره کنیم و به همین جهت مأموریت اجرای این برنامه های بسیار مهم را به دانشگاه علوم پزشکی مشهد واگذار کرده ایم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.