سازمان غذا و دارو باید ساختارها را چابک‌سازی کند تا جوانان در بروکراسی آن گیر نکنند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بهرام عین‌اللهی در نخستین نمایشگاه سلامت بنیان، با اشاره به دستاوردهای حوزه سلامت از قبیل تولید دارو، واکسن و محصولات دانش بنیان، گفت: همه پلتفرم‌های واکسن کرونا را در کشور داریم. کرونا اقتدار و قدرت ما را در دنیا نشان داد.

وی گفت: حضور جوانان و دانشمندان در نمایشگاه سلامت بنیان برای ما غنیمت است. اگر به شرایط کشور بعد از انقلاب اسلامی نگاه کنیم، قطعا پیشرفت‌های زیادی داشتیم و یکی از بزرگترین دستاوردهای‌مان نیز در حوزه سلامت بوده است. امروزه جمهوری اسلامی ایران توانسته در دنیا جایگاه و آبرو داشته باشد و توانسته افتخارات بزرگی را ایجاد کند. قبل از انقلاب علاوه بر اینکه وابستگی ۱۰۰ درصدی به غربی‌ها داشتیم، حتی مسوولان ما را هم آنها تعیین می‌کردند و در کوچک‌ترین کارهایمان به غربی‌ها نیاز داشتیم به طوری که در ساده‌ترین اقدام درمانی اعزام به خارج باید انجام می‌دادیم و در تولید دارو و تجهیزات پزشکی به صورت ۱۰۰ درصد وابسته بودیم.

عین‌اللهی با بیان اینکه در این زمینه بعد از انقلاب پیشرفت‌های زیادی داشتیم، گفت: امروز نزدیک به ۶۷ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی ،  ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی و ۲۵ دانشکده داروسازی در کشور داریم. همچنین از نظر نیروی انسانی دانشمند، مخترع و مبتکر سرمایه خوبی را داریم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون، تهاجم دشمن را داشتیم، گفت: چه از نظر اغتشاشات داخلی که اوایل انقلاب ایجاد کردند، چه از نظر جنگ تحمیلی و تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای که تاکنون ایجاد می‌کنند و همه این‌ها برای این بود که به انقلاب ضربه بزنند که خوشبختانه موفق نشدند. تحریم‌ها نه‌تنها ما را ضعیف نکرد، بلکه ما را قوی کرد و متوجه شدیم خودمان باید مملکت را بسازیم.

پذیرش فارماکوپه دارویی ایران در سوریه و عراق

وزیر بهداشت با بیان اینکه امروزه بسیاری از کشورهای دوست، درخواست ارتباط دوستانه با ما را دارند، گفت: در ژنو با ۱۰ کشور مذاکره دو جانبه داشتیم. در G5 با پاکستان، افغانستان و عراق و در شانگهای با کشورهای دوست مذاکره داریم. اکنون بالغ بر ۲۰ کشور از ما درخواست دارو، تجهیزات و امکانات دارند. در سوریه به طور کلی فارماکوپه ما را پذیرفتند و در عراق هم این اتفاق افتاده است.

برنامه‌ریزی برای ایجاد اتحادیه سلامت با کشورهای دوست

وزیر بهداشت با بیان اینکه دنبال این هستیم که با کشورهای دوست اتحادیه سلامت را از طریق دیپلماسی سلامت ایجاد کنیم، گفت: چشم‌انداز ما عمدتا به صادرات دارو و تجهیزات تولید داخلی است.

عین‌اللهی با بیان اینکه دولت به شرکت‌های دانش بنیان توجه ویژه‌ای داشته است‌، گفت: امکانات و تسهیلات خوبی برای حمایت از این شرکت‌ها دیده شده که باید عملیاتی شود. گام خوبی که برداشته شده، حرکت شرکت‌های دانش بنیان است، اما گام بزرگ‌تر تجاری‌سازی این شرکت‌هاست که باید انجام شود. برای تجاری‌سازی از همه مردم و به‌ویژه از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌خواهیم که به جوانان دانشمندمان کمک کنند. 

تمامی پلتفرم‌های تولید واکسن کرونا را در کشور داریم

وی در ادامه با بیان اینکه امروزه تمامی پلتفرم‌های تولید واکسن کرونا را در کشور داریم، گفت: قبل از دولت سیزدهم فقط واکسن برکت تایید شده بود و پنج واکسن در پیچ و خم‌های اداری سازمان بود که با حرکت انقلابی پنج واکسن به تایید رسید و حالا همه پلتفرم‌های واکسن کرونا را در کشور داریم.

وزیر بهداشت ادامه داد: کرونا اقتدار و قدرت ما را در دنیا نشان داد. در حالی که هنوز میزان مرگ و میر در برخی کشورهای پیشرفته و مدعی قابل توجه است، اما در ایران به دلیل حمایت مردمی و تلاش وزارت بهداشت شرایط خوب پیش رفت. ۷۵ درصد کل مردم ما علیه کرونا واکسینه شدند و در گروه هدف واکسیناسیون بالای ۹۰ درصد انجام شده و حاشیه امنی ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد : امروزه در منطقه مدیترانه شرقی در تولید واکسن کاملا خودکفا هستیم و با امکاناتی که ایجاد شده، امکان تولید واکسن علیه هر بیماری که در کشور تهدید ایجاد کند، داریم.

به گفته عین اللهی،  حدود ۹۹ درصد اقلام دارویی در داخل کشور تولید می‌شوند. با این حال یک درصد باقی مانده ۱۳ درصد هزینه‌های ما را می‌برد که امیدواریم روزی خودکفایی کامل در این حوزه را جشن بگیریم.

تولید داخلی ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور

وی تاکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان همگام با رشته‌های تخصصی، باید تلاش کنند تا در تجهیزات هم خودکفا شویم، اکنون ۴۰ درصد تجهیزات‌مان در داخل تولید می‌شود. البته تولید داخلی باید کیفیت هم داشته باشد و برای ما کیفیت بسیار مهم است. در عین حال باید به اندازه نیاز و مصرف داخل تولید شود. بنابراین اگر دو شرط کیفیت و تولید به اندازه نیاز را داشته باشد، قطعا از تولیدات داخلی استفاده می‌کنیم. امروزه در تولید ونتیلاتورها و ماشین‌های بیهوشی خودکفایی داریم.

وزیر بهداشت در خاتمه با اشاره به رونمایی از داروی البومین تولید داخل و یک داروی بیهوشی و.... که از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده‌اند، اعلام کرد: در سال آینده هر ماه یک رونمایی داریم و قطعا این حمایت را انجام می‌دهیم‌ 

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.