بدهی ۱۴هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی به وزارت بهداشت
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بهرام عین‌اللهی در اجلاس سراسری مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت ایران که در محل این سازمان برگزار شد گفت: قطعا در حوزه سلامت موفقیت‌های زیادی کسب کرده‌ایم که حتی دشمنان هم به آن اذعان دارند. ما در منطقه مدیترانه شرقی در شاخص‌های سلامت با فاصله از کشورهای دیگر جلو هستیم و حتی مردم کشورهای مجاور هم به ما مراجعه می‌کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: یکی از کارهایی که باید بیشتر به آن توجه کنیم، ارتقای سیستم‌ها و حوزه‌های نرم افزاری و سخت افزاری است. بیمه‌ها در حوزه سلامت نقش بسیار مهمی دارند پس باید رو به جلو حرکت کنیم. یکی از مهم‌ترین نقش‌های بیمه در زمینه نظارت است که در حیطه نسخ و قراردادهای الکترونیک می‌توان به آن ورود کرد.

وی افزود: وقتی طرح تحول سلامت ایجاد شد، بدون هیچگونه ضابطه و سیستم خدمات القایی را افزایش دادیم؛ ولی دریافتیم که نیاز به سیستم داریم. امروزه مهم‌ترین مساله پژوهش بر اساس اطلاعات است. ما شاید اطلاعات دقیقی درباره بار بیماری‌ها نداشته باشیم، چون سیستمی دقیق وجود ندارد که اطلاعات را به سرعت ثبت کند. در شروع کار دولت میزان نسخه نویسی الکترونیک ۱۰ درصد بود که اکنون به ۹۸ درصد رسیده است و این حکایت از پیشرفت نرم افزاری است تا اطلاعات را ثبت و استفاده کنیم. این اطلاعات در نظارت‌ها هم به ما کمک می‌کند.

عین اللهی با اشاره به تاثیر تحریم‌های ناجوانمردانه اظهار کرد: ما منابع مالی محدودی داریم و باید آن را درست هزینه کنیم که نقش بیمه‌ها اینجا مشخص می‌شود. شدیدا به بیمه اعتقاد دارم چون می‌تواند در جلوگیری از خدمات القایی و هدر رفت منابع کمک کند. فکر می‌کنم هنوز هم بیمه به نقش اصلی خود باز نگشته است. باید تلاش کنیم پرونده الکترونیک گسترش یابد تا اطلاعات بیماران ثبت شود.

وزیر بهداشت گفت: باید بر اجرای کامل و دقیق پزشکی خانواده تاکید شود، متاسفانه ما ترجمه غلطی از پزشکی خانواده داریم، اصلا پزشکی خانواده با آن شکل به پزشک کار ندارد بلکه یعنی نظام شبکه پیشرفته کشور ما که بهورزان در آن خدمت می‌کنند و باید بر نیروی بهداشتی استوار شویم که شکست نخوریم و  با در نظر گرفتن مزایا به سطح دو و سه برسیم. شاید پزشکی خانواده نشود ۱۰۰ درصدی اجرا شود در شهرها هم اولویت ما مناطق محروم است که در سال آینده با اعتبار ۴۶ همت آغاز می‌شود. باید جامعه سلامت در نظر گرفته شود و پیشگیری را انجام دهد. در همین کرونا این امر به ما بیش از گذشته اثبات شد. درمان متوسط کرونا نزدیک ۴۰ میلیون تومان برای هر نفر بود، اما با واکسن این هزینه تقلیل یافت.

وی تاکید کرد: البته خواهش می‌کنم نرم افزارهای متعدد ایجاد نکنید. ما هزار سامانه در وزارت بهداشت داریم، خب این تعداد به چه درد می‌خورد؟ معتقدیم برخی از آنها هم تعارض منافع دارند. باید پیوستگی سامانه‌ها را دنبال کنیم و اطلاعات به هم پیوسته باشد تا با یک کلیک اطلاعات به دست آید و بررسی شود. امروزه دیگر ارزیابی ققط با حضور در فیلد نیست و می‌توان با استفاده از اطلاعات بررسی را انجام داد، در مورد راهنماهای بالینی هم باید میزان تجویز مشخص باشد و تداخلات دارویی رصد شود.

عین اللهی ادامه داد: در رابطه با کل بیمه‌ها ما مشکلاتی داریم، نصف پوشش بیمه با بیمه سلامت و نصف دیگر با تامین اجتماعی است که متاسفانه همخوانی بین این دو وجود ندارد. الان یک سال است که در حال ارائه خدمت رایگان به تامین اجتماعی هستیم و آنها نزدیک ۱۴ هزار میلیارد تومان به ما بدهی دارند و دانشگاه‌های ما به آنها رایگان خدمت می‌دهند. هدف اصلی سازمان رفاه و تامین اجتماعی درمان مردم نیست و بحث رفاهی، اقتصادی، شستا و... دارند و ۳۰ درصد خدمات خود را درمان مستقیم می‌دهد و ۷۰ درصد دیگر به عهده ما است آن هم بدون اینکه منابع به ما بدهند هر چند که ما از خدمت به جامعه کارگری افتخار می‌کنیم؛ اما این ضعف باید برطرف شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: منابع را به تبصره ۱۴ بردند که با یارانه‌ها خالی می‌شود و چیزی نمی‌ماند به ما بدهند. سازمان برنامه و بودجه منابعی ندارد که از تبصره ۱۴ به ما بدهد، عده‌ای می‌گفتند بیمه سلامت باید از ذیل وزارت بهداشت خارج شود اما تجربه موفق بیمه سلامت نشان داد که به دلیل اینکه ذیل وزارتخانه است، این تجربیات موفق رخ داده است که علی رغم تمام مشکلات در پرداخت مطالبات به روز ماندند، اکنون تولیت سلامت به طور کلی به عهده وزارت بهداشت نیست، به دلیل ساختار موجود درمان نصف مردم با سازمان تامین اجتماعی است و بابت خدماتی که وزارت بهداشت به بیمه شدگان این سازمان ارایه می‌دهد، پولی نمی‌گیریم.

به گزارش ایسنا وی در پایان با تاکید بر اینکه طرح دارویاری طرحی انقلابی بود اظهار کرد: با این کار سیستم‌ها هم درست شد و اصلاح HIS بیمارستانی به بالای ۹۰ درصد رسید. در کالاهای اساسی موفق‌ترین طرح دارویاری بود که قیمت‌های آن کاملا مشخص بود. اگر بیمه به موقع برای اینکار تامین شوند موفقیت طرح دو چندان می‌شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.