تاخیر در گسترش برنامه پزشکی خانواده بیش از این جایز نیست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، فرشید رضایی در افتتاحیه اولین کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی سالم، با اشاره به اینکه تعداد سال‌های از دست رفته عمر ناشی از تصادفات بیش از سال‌های از دست رفته عمر با مرگ و میرهای ناشی از سرطان‌ها و بیماری‌های قلب و عروق و... است گفت: پس زمانی که می‌خواهیم برای مداخله ورود کنیم نیاز به پژوهش و نیازسنجی‌های میدانی در سطح ملی و محلات داریم. اینکه دکتر ملک افضلی اشاره می‌کنند که پزشکی خانواده باید نگاه محله محور داشته باشد این نگاه شامل سبک زندگی است.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه پزشکی در ایران تاریخچه بسیار طولانی دارد تصریح کرد: این نشان می‌دهد که ما از باستان در این زمینه صاحب نام و صاحب سبک بوده‌ایم. اطبا آن زمان به شکل تجربی می‌آموختند و صحبتی از دانشکده و دانشگاه نبود. حداقل تا ۲۰۰ سال پیش روند به این صورت بود که گاهی هم در بین این طبابت اشتباهات فاحشی رخ می‌داد تا قرن ۱۹ که دانشکده‌های علوم پزشکی یک مسیری آکادمیک آغاز می‌کنند و کیفیت طبابت ارتقا می‌یابد.

وی افزود: اولین پزشکان تخصصی وارد ایران می‌شوند و به طور کلی دنیا به سمت تخصصی شدن پیش می روند. با پیشرفت علم دیگر نمی‌شود همه پزشکان همه چیز را بدانند و به همین دلیل پزشکی به سمت تخصصی شدن می‌رود، در دهه ۷۰ میلیادی موضوعی تحت عنوان ارتقای سلامت مطرح شد و رفته رفته آنتی بیوتیک‌ها، واکسن‌ها و... پیدا می‌شود و به نظر می‌رسد که پرونده بیماری‌های عفونی به سمت بسته شدن می‌رود. با افزایش جمعیت دنیا بروز بیماری‌های غیرواگیر افزایش می‌یابد و این نشان دهنده اهمیت تغییر نگاه بود. ارتقای سلامت می‌گوید که باید چارچوب سیاست‌گذاری‌ها سلامت محور باشد و نه اینکه پیوست سلامت داشته باشد.

رضایی اظهار کرد: ارتقای سلامت علاوه بر آنکه نیازمند محیط مناسب است، به مشارکت اجتماعی هم نیاز دارد زیرا جزء مهمی از فرایند تغییر رفتار و ارتقای سلامت است، تغییر نگاه به خدمات سلامت سبب شکل‌گیری ایده پزشکی خانواده شده است، ۶۰ سال قبل طبابت از صرفا درمان بیماری خارج شد و بر درمان پیشگیرانه تاکید شد. تاخیر در گسترش پزشکی خانواده بیش از این جایز نیست. اگر پزشک خانواده را خوب اجرا کنیم اولین اتفاق مثبت آن ترویج سبک زندگی سالم، خود مراقبتی و فرهنگ سلامت است، پزشکی خانواده جامعه‌نگر است و از حوادث شایع هم جلوگیری می‌کند، پایه و اساس پزشکی خانواده بر اساس سبک زندگی سالم است. پزشک باید به بیمار خود انگیزه دهد تا بتواند سلامت خود را ارتقا دهد. درمان بر پایه دارو نوشتن برای الان نیست و باید رویکرد خود را تغییر دهیم.

به گزارش ایسنا مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در پایان گفت: فرهنگسازی سبک زندگی صرفا به معنای جشنواره گرفتن، کتاب چاپ کردن و... نیست. مفهوم فرهنگسازی چیز دیگری است چنانچه خداوند به پیامبر گرامی اسلام می‌گوید فرهنگسازی را از بستر خانواده و عشیره خود آغاز کن. اگر قرار است سبک زندگی اصلاح شود باید از خود و خانواده خود شروع کنیم تا سپس مراکز حامی سلامت ایجاد شود. فرایند تغییر سبک زندگی وابسته به فرد و نیازهای او است که باید گام به گام پیش بروند و نگاه صفر و صدی در این زمینه جایز نیست.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.