سالهاست پذیرش در رشته "طب سالمندی" متوقف شده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محسن شتی ر خصوص اقدامات وزارت بهداشت برای کاهش مشکلات و بیماری‌های سالمندان گفت: سالمندی برهه‌ای از عمر انسان است. سالمندی فردی به مفهوم گذشتن از یک سن مشخص است که در کشور ما این سن ۶۰ سال در نظر گرفته شده است، یعنی وقتی از سن ۶۰ سالگی عبور می‌کند سالمند محسوب می‌شود. سالمندی مساوی با بیماری نیست و اگر کیفیت و شیوه زندگی سالم داشته باشیم یعنی در جوانی و میانسالی رفتارها، تغذیه و فعالیت بدنی سالم داشته باشیم باعث می‌شود که سالمندی سالم و فعالی داشته باشیم، اما اگر هر کدام از این موارد اتفاق نیفتاد دچار ناتوانی و بیماری در سالمندی خواهیم شد.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت با بیان اینکه با گذر عمر ظرفیت‌های درونی افراد کاهش پیدا می‌کند گفت: یعنی کم کم قدرت عضلانی بدن کم شده و حس بینایی و شنوایی فرد کمتر می‌شود، اما این اتفاق به یکباره در سن ۶۰ سالگی نمی‌افتد، بلکه وقتی فردی از خودش مراقبت می‌کند کیفیت و شیوه زندگی سالم داشته باشد این روند می‌تواند خیلی دیرتر رخ دهد. اما اگر فرد کیفیت و شیوه زندگی سالمی نداشته باشد، ممکن است این روند خیلی زودتر از سن سالمندی برای او رخ دهد. به همین دلیل ممکن است افراد میانسالی را ببینیم که داروهای متعددی را مصرف می‌کنند، اما در مقابل فرد سالمندی را نیز ببینیم که همچنان در مسابقات ورزشی شرکت کرده و فعالیت بالایی دارند.

وی افزود: سالمندی به مفهوم بیماری نیست، البته به طور متوسط نسبت به سایر گروه‌های سنی در سالمندی احتمال بیشتری وجود دارد که افراد بیمار یا ناتوان شوند. همه کشورهای دنیا با این مشکلات مواجه هستند ما هم در کشور چنین مشکلاتی را داریم. سالمندی فردی نه تنها بد نیست، بلکه ما به دنبال این هستیم که افراد بیش از ۶۰ سال سن عمر کنند، آن چیزی که ما را نگران می‌کند افزایش درصد سالمندان نسبت به کل جمعیت است. این موضوع هم ممکن است به دلیل کاهش باروری، مهاجرت جوانان و میانسالان اتفاق بیفتد و باعث شود که جمعیت سالمندان بالا برود و این موضوع نگران کننده است. برای این منظور نیز باید تدابیری برای افزایش و ارتقای باروری، افزایش موالید اندیشیده شود، چراکه هر کشوری نیاز به نیروی کار و جوان دارد و این نگرانی فقط نگرانی کشور ما نیست بلکه تمام کشورهای دنیا بحث جوانی جمعیت برای‌شان اهمیت دارد از جمله کشور ما.

شتی ادامه داد: علاوه بر سیاست‌های جمعیتی و افزایش باروری و بارداری باید به این نکته نیز توجه کنیم که جمعیت ما باید فعال و سرحال و شاداب باشد. در سنین نوجوانی، جوانی و میانسالی این اتفاق خود به خود می‌افتد. نگرانی ما درخصوص فعال بودن و با طراوت بودن در سن سالمندی است. از همین رو ما باید در کشور به طراوت و فعال و سلامت بودن سالمندان توجه کنیم تا جمعیت سالمندی داشته باشیم که شاداب و فعال باشد.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال ۱۴۲۰ جمعیت سالمندان دوبرابر می‌شود گفت: ما با یک واقعیتی روبرو می‌شویم که کشورهای اروپایی و آمریکایی قبلا با آن روبرو شده اند. باید کشور به این موضوع هم اولویت دهد تاکنون شاید اولویت ما سلامت کودک، بیماری‌های عفونی و… بوده است اما کشور ما به سمت افزایش تعداد سالمندان پیش می‌رود، البته ما امیدواریم که با افزایش نرخ جمیعت و افزایش باروری درصد سالمندی در جمعیت اصلاح شود، اما اگر حتی این موضوع اصلاح شود باز هم جمعیت سالمند وجود دارد و کم نمی‌شود و اگر برای سلامت آن‌ها فکری نشود این جمعیت بار سنگینی بر سیستم بهداشت و درمانی و رفاهی کشور خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما اگر بخواهیم کشور چالاک و فعالی باشیم باید حداقل هزینه را در این حوزه داشته باشیم و بهترین کار نیز این است که این جمعیت سالمند فعال و شاداب باقی بمانند. بنابراین ما اگر بخواهیم در کشور جمعیت جوانی داشته باشیم هم باید به باروری کشور فکر کنیم و هم به سالمندی سالم و فعال توجه کنیم، چراکه هر روز به تعداد این افراد در کشور افزوده می‌شود و امیدوارم به این مهم توجه شود، ما حدود ۱۰ میلیون سالمند داریم و به متخصص طب سالمندی نیاز داریم، راه اندازی مجدد رشته طب سالمندی ضروری است، چندین سال است که این رشته متوقف شده است، جلسات متعددی در این خصوص برگزار شده است، اما هنوز موفق نشده‌ایم که این رشته را دوباره راه اندازی کنیم.

شتی ادامه داد: همه دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که نیاز به متخصص طب سالمندی دارند، چرا باید در کشور ما فقط حدود بیش از ۲۰ متخصص طب سالمندی نداشته باشیم. نیاز به این تخصص وجود دارد. واقعیت این است که برای مدیریت سلامت سالمند متخصص طب سالمندی نیاز داریم، در حال حاضر سالمندان دفترچه به دست مجبور به مراجعه به پزشکان و متخصصان متعدد هستند، در حالی که اگر متخصص طب سالمندی داشته باشیم سالمندان می‌توانند به آن‌ها مراجعه کرده و در صورت لزوم به پزشک متخصص دیگری مراجعه کند. هر سالمند بیش از یک بیماری دارد و باید به پزشکان متعدد مراجعه کند و ممکن است تداخل دارویی برای او ایجاد شود. البته ما آموزش‌های لازم را در این حوزه‌ها به پزشکان ارائه می‌دهیم، اما در همه جای دنیا متخصص طب سالمندی وجود دارد.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به پروژه‌های سالمندی که در سند ملی سالمندان مشخص شده گفت: بسیاری از این پروژه‌ها به سرانجام رسیده است. البته برای این که سالمندان از این پروژه‌ها سود ببرند نیازمند منابع و بودجه هستیم. شیوه زندگی سالم نیز یکی دیگر از برنامه‌های ما است که سالهاست روی آن کار می‌کنیم و به سالمندان آموزش می‌دهیم. ۷۰ نفر از اساتید دانشگاه نیز درخصوص شیوه زندگی سالم نیازهای سالمندان را احصاء و ۴ جلد کتاب در این زمینه تالیف شده که سه جلد آن به چاپ رسیده است و در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش سن سالمندی در کشور در سال‌های آینده بیشتر با چه بیماری‌هایی در زمینه سالمندی مواجه خواهیم شد افزود: مهمترین کاری که در سالمندی باید اتفاق بیفتد این است که سالمند باید فعال باقی بماند. مباحثی مربوط به ارائه خدمات سالمندانی را با این مفهوم که سالمند زندگی سالم و فعالی داشته باشد را بازنگری می‌کنیم. به سالمندان توصیه می‌شود تغذیه مناسب داشته و فعالیت بدنی‌شان را کنار نگذارند البته هر سالمندی با توجه به شرایط و تناسب وضعیت سلامتی باید فعالیت بدنی خود را حفظ کند. اگر سالمند فعالیت بدنی خود را حفظ کرده و تغذیه مناسب داشته باشد از ابتلا به بیماری‌ها جلوگیری می‌شود. همچنین درصورتی که به بیماری هم مبتلا باشد از پیشرفت آن جلوگیری می‌شود.

به گزارش ایلنا رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: فشار خون بالا، دیابت، مشکلات شناختی مانند دمانس و آلزایمر، کاهش بینایی و شنوایی، افسردگی از جمله بیماری‌هایی است که سالمندان به آن مبتلا می‌شوند، اما همه این موارد با فعالیت بدنی و تغذیه خوب می‌تواند کنترل شده و سالمندی فعالی را در کشور داشته باشیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.