۱۸۰۰۰ نفر در لیست انتظار پیوند عضو هستند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، امیرحسام علیرضایی در پاسخ به این سوال که در سال ۱۴۰۱ چه میزان پیوند انجام شده و بیشترین پیوند در چه زمینه‌ای بوده است؟ گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۵۱۰ پیوند انجام شده و بیشترین پیوند با ۲۴۳۱ مورد کلیه و پس از آن کبد با ۸۹۳ مورد بوده است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا برای اهدای عضو هزینه‌ای پرداخت می‌شود و بازار سیاه در این زمینه وجود دارد؟ ادامه داد: برای اهدای عضو از اهداکنندگان مرگ مغزی به خانواده اهداکننده عضو هیچ گونه مبلغی پرداخت نمی‌شود و عضو اهدایی نیز به صورت رایگان در اختیار گیرنده قرار می‌گیرد. این عضوها شامل کلیه، کبد، قلب، ریه، پانکراس و روده می‌شود. درخصوص اهداکنندگان زنده "فقط کلیه" نیز مبلغی به عنوان پاداش ایثار در اختیار اهداکننده کلیه قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد در صف انتظار عضو پیوندی هستند تصریح کرد: براساس اعلام سامانه‌های وزارت بهداشت ۱۸۰۰۰ نفر در لیست انتظار پیوند عضو هستند، با توجه به فعالیت سامانه ملی پیوند و اینکه این سامانه توانسته است از بازار سیاه جلوگیری کرده و عدالت بیشتری در پیوند اعضا برقرار کند، ثبت اطلاعات اهداکننده و گیرندگان عضو در سامانه وزارت بهداشت بر اساس اولویت عضو تخصیص می‌یابد که این امر باعث تخصیص عادلانه عضو شده است.

علیرضایی در خصوص اینکه عمده‌ترین مشکلاتی که در زمینه پیوند اعضا وجود دارد چیست؟ گفت: ضعف شناسایی اهداکنندگان مرگ مغزی و عدم رضایت برخی از خانواده‌ها به دلیل‌عدم اطلاع از فرایند مرگ مغزی است که فرهنگسازی در زمینه اهدای عضو بسیار مؤثر است، پیوند اعضا از افرادی که دچار مرگ مغزی و قلبی شده‌اند از تمامی اعضا اعم از کبد، قلب، ریه، روده و پانکراس انجام می‌شود، غیر از کلیه که از اهداکننده زنده نیز پیوند انجام می‌شود، در حال حاضر ۳۰ مرکز پیوند کلیه، ۱۱ مرکز پیوند کبد، ۱۱ مرکز پیوند قلب، ۳ مرکز پیوند ریه و ۳ مرکز پیوند پانکراس داریم.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت در خصوص اینکه چند مورد پیوند برای کودکان انجام شده و بیشترین نوع پیوند در کودکان چیست؟ افزود: در سال گذشته ۳۶ مورد پیوند قلب، ۳۰ مورد پیوند کبد و ۱۳۳ مورد پیوند کلیه اطفال صورت گرفته است. بنابراین بیشترین پیوند در کودکان کلیه است.

به گزارش ایلنا وی در پایان در خصوص تبلیغات اهدای عضو در فضای مجازی و اینکه آیا از این طریق برای اهدای عضو اقدام می‌شود؟ افزود: تبلیغات درخصوص اهدای اعضایی مانند قلب، کبد، پانکراس، ریه و قرنیه کذب محض بوده و امکان چنین اعمالی از اهداکننده زنده وجود ندارد. البته درخصوص کبد در موارد خاص از اهداکننده زنده "بیشتر در کودکان از والدین به فرزند و در بیمارستانهای محدود" امکان‌پذیر است. درخصوص پیوند کلیه نیز با توجه به ثبت اطلاعات اهداکنندگان و گیرندگان عضو در سامانه وزارت بهداشت و صدور مجوز پیوند امکان تخلف وجود ندارد. همچنین فهرست سایت‌های متخلف جهت پیگیری قانونی به مراجع ذیربط ارسال شده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.