پزشکان عمومی را به چرخه درمان برگردانیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، پوریا عادلی در یادداشتی نوشت:
 
انتشار نتیجه انتخابات پزشکان عمومی اصفهان بهانه‌ای شد برای اندیشیدن دوباره به مشکلات این گروه از همکاران و این گروه از نخبگان کشور که این روز‌ها سنگ زیرین آسیاب مشکلات بهداشت و درمان کشور هستند.

تصویر نوستالژیک همه ما از پزشک، مطب پزشکان عمومی محله هایمان با تصویر یک پرستار بر دیوار مطب که بیماران و همراهان آن‌ها را به سکوت دعوت می‌کرد در کنار انبوهی از بیماران با بیماری‌های مختلف است که وجه مشترک بیماری‌های آن‌ها فقط این بود که همگی ناخوش بودند و این مطب‌ها اولین پناه مردم با هر بیماری و دردی بود.


ولی نمی‌دانم چه شد و در کدام پیچ از مسیر تصمیم گیری‌های اشتباه در حوزه بهداشت و درمان تغییر مسیر دادیم و با تخریب اعتماد عمومی به پزشکان عمومی، پزشکان متخصص و فوق تخصص را به خط اول درمان در کشور بدل کردیم، مشکلی که کمترین عارضه آن اگر از بالا رفتن هزینه‌های درمانی کشور، عدم دسترسی عادلانه به خدمات درمانی و استهلاک متخصصین و فوق تخصص‌های کشور به علت حجم بالا مراجعین بگذریم، مشکلات عدیده اقتصادی مطب‌های کوچک پزشکان عمومی بود که در دوران کرونا آخرین بازمانده‌های این مطب‌ها به داد سیستم بهداشت و درمان کشور رسیدند و به خوبی چابکی و بهره وری خود را نشان دادند.

کوتاه سخن اینکه راه حل مشکلات بهداشت و درمان کشور و دسترسی عادلانه به خدمات پزشکی نه از افزایش بی رویه پذیرش دانشجوی پزشکی و تربیت پزشکان ناکارآمد، بلکه از برگرداندن پزشکان عمومی به چرخه درمان کشور و پیگیری سیستم ارجاع و واقعی سازی تعرفه‌ها می‌گذرد.

بزرگان پزشکی بار‌ها به درستی از سیل مهاجرت پزشکان گفته اند، مشکلی که خود مولود تصمیم گیری‌ها و ریل گذاری‌های اشتباه این چنینی در حوزه بهداشت و درمان است و کلید حل این مشکل و بسیاری دیگر از مشکلات سیستم درمانی کشور در نگاه درست به جایگاه پزشکان عمومی در چرخه درمانی کشور در کنار هدفمند سازی کورکولوم آموزشی دانشجویان پزشکی است. سرطان نیوز

پوریا عادلی _ استراتژیست حوزه سلامت

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.