تا ثریا می‌رود دیوار کج
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، رضا بحرانی در یادداشتی نوشت:

از زمان ادغام آموزش پزشکی در وزارت بهداری و تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این وزارت‌خانه با سوءاستفاده از جنبه‌ی آموزشی درمان، عملا کلیه‌ی امور درمانی "صرف نظر از تعداد مراجعین" را بر دوش دستیاران "رزیدنت‌ها" و کارورزان "اینترن‌ها" انداخت و تدریجا و تلویحا، خود را از جذب پزشک درمانگر "و طبیعتا پرداخت حقوق درمانگران" معاف کرد!

اضافه نشدن مناسب تعداد بیمارستانهای آموزشی "به نسبت افزایش سالیانه‌ی جمعیت" شرایط بد اقتصادی، عدم‌پوشش صحیح بیمه‌ای خدمات درمانی بخش خصوصی و عواملی از این قبیل باعث شد که تعداد مراجعین بیمارستانهای آموزشی "که غالب بیمارستانهای دولتی را شامل می‌شوند" روز به روز و سال به سال بیشتر و بیشتر شود.

افزایش بار مراجعین بیمارستانهای آموزشی، علاوه بر آنکه ایجاد کننده و علت‌العلل مشکلات دستیاران و کارورزان است، باعث افت کیفیت آموزش این دانشجویان تخصصی و عمومی نیز شده است.

از طرف دیگر با افزایش فشارهای اقتصادی ناشی از تعرفه‌ی دستوری و غیرقابل اجرا، موج مهاجرت در جامعه‌ی پزشکی تشدید شد!

در مقابله با موج مهاجرت حاکمیت از یک سو تلاش دارد با سخت کردن خروج نخبگان و تحصیل‌کردگان از طریق افزایش نرخ آزادسازی مدارک تحصیلی از خروج ایشان از کشور ممانعت به عمل آورد.

و از سوی دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حکم به افزایش تعداد پذیرش دانشجویان دوره‌های عمومی و تخصصی پزشکی داده است!!!

مصوبه‌ای که بدون توجه به لزوم ایجاد زیرساختهای ضروری از جمله ساخت بیمارستانهای جدید و مجهز، ساخت خوابگاه‌های دانشجویی، تامین سرانه‌ی مناسب سلامت، تامین حداقلی حقوق دستیاران و کارورزان و عوامل متعدد و ضروری دیگر بوده است.

حکمی که علیرغم اتفاق‌نظر کارشناسانه‌ی مخالف ارکان مختلف نظام سلامت "شامل وزارت بهداشت، کمیسیون بهداشت مجلس، سازمان نظام پزشکی و فرهنگستان علوم پزشکی" در شورای مذکور تصویب و ابلاغ گردیده است!

البته که مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی، به دنبال حل مشکلات دستیاری و کارورزی و اصولا مشکلات صنف پزشکی نبود! بلکه همانگونه که تحلیل شد، تلاشی غیرکارشناسانه و در مقابله با افزایش موج مهاجرت جامعه‌ی پزشکی "بی‌توجه به علت افزایش موج مهاجرت و سرنانوازی از سر گشاد آن" در جهت تامین آماری تعداد پزشکان بدون توجه به کیفیت آموزش بود.

اما سازندگان برنامه‌ی ثریای صدا و سیما، در اقدامی عجیب و با سوءاستفاده از مشکلات متعدد دستیاران، با تهیه‌ی گزارشی از این مشکلات و از زبان دستیاران که در ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ پخش شد، تلاش کردند این دو معضل جامعه‌ی پزشکی را به هم گره بزنند و افزایش غیراصولی پذیرش پزشکی را به عنوان راه حل مشکلات دستیاری جلوه دهند!!!

"پالنا گزارش مشکلات دستیاری را مستقل از مابقی برنامه‌ی ثریا منتشر کرده است".

آقایان
خشت اول چون نهد معمار کج
تا ثریا می‌رود دیوار کج

دیوار آنچنان کج است که با برنامه‌ی عوام‌فریبانه‌ی ثریا هم کجی آن پنهان نمی‌شود!

آقایان
راه حل تامین پزشک مورد نیاز و جلوگیری از موج مهاجرت جامعه‌ی پزشکی در تعیین تعرفه‌ی واقعی و پوشش بیمه‌ای مناسب از طریق افزایش سرانه‌ی سلامت و در یک‌کلمه، تامین معاش جامعه‌ی پزشکی است. نه در پادگان کردن کشور و کشیدن سیم خاردار به دور ایران و گرو گرفتن مدارک تحصیلی و امثال آن!

آقایان
وضعیت اقتصادی نامناسب جامعه‌ی پزشکی و تعرفه‌ی دستوری و غیرقابل اجرای خدمات سلامت ایران را به تامین کننده‌ی پزشک سایر کشورها تبدیل کرده است! و افزایش بی‌ضابطه و بدون تامین زیرساخت پذیرش پزشکی که بدون تعیین تعرفه‌ی واقعی باشد، فقط تشدید کننده‌ی فرار نخبگان خواهد بود.

آقایان
آش عوامفریبانه‌ی ثریا چنان شور بود که وزیر منفعل و همیشه "چشم، قربان‌گوی" بهداشت هم گفت:
کیلویی که نمیتوانیم پزشک تربیت کنیم!

آقایان
این برنامه چنان شور تلاش کرد ایجاد معضل افزایش ظرفیت بی‌رویه را، راه حل مشکلات دستیاران جلوه دهد که مصاحبه‌شونده‌ گفت: گولمان زدند!

آقایان
راه حل مصائب و مشکلات دستیاران و کارورزان:
در حذف وظایف اضافی درمانی ایشان است!
در پذیرش امر بدیهی دانشجو بودن ایشان است!
در لغو برده‌داری مدرن وزارت بهداشت است!
در جداسازی پزشک درمانگر از پزشک آموزشی است!
نه در افزایش بدون زیرساخت تعداد ایشان!!

آقایان!!
خسته نشدید از عوام فریبی؟!
خسته نشدید از سرنانوازی از سر گشاد؟!
خسته نشدید از دگم‌اندیشی؟!

 ترسم که به مقصد نرسی اعرابی
این ره که تو می‌روی به ترکستان است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.