زیرساخت‌های درمان در خطر نابودی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، در حالی‌ که موج فزاینده مهاجرت پزشکان و کادر درمان از ایران ادامه دارد، برخی گزارش‌ها از افزایش شمار سفرهای درمانی ایرانیان به کشورهای همسایه خبر می‌دهند.

در همین خصوص اویگار اوستون معاون مدیر بازرگانی بیمارستان مدی‌پول مگا در ترکیه گفت: ایرانی‌ها برای دریافت "خدمات درمانی باکیفیت و قابل‌اعتماد" بیمارستان‌های ترکیه را ترجیح می‌دهند.

وی ضمن اشاره به شمار قابل‌توجه بیماران ایرانی که به بیمارستان مدی‌پول مگا مراجعه می‌کنند افزود: تعداد بیماران ایرانی تحت درمان در بیمارستان ما نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است.


بیمارستان‌های ترکیه با استخدام مترجمان فارسی‌زبان و ارائه خدماتی مانند حمل‌ونقل و هتل برای جذب گردشگران سلامت اقدام‌های زیادی انجام می‌دهند. بیماران نیز برای دریافت این خدمات هزینه‌های هنگفتی پرداخت می‌کنند.

خیز کشورهایی مانند ترکیه برای جذب گردشگران سلامت از ایران در حالی است که پیش از این، شهروندان کشورهای همسایه برای دریافت خدمات درمانی باکیفیت به ایران سفر می‌کردند اما اینک با موج فزاینده مهاجرت پزشکان متخصص از ایران، این روند معکوس شده است.

این خبر در حالی زنگ خطر دیگری را برای نظام سلامت کشور به صدا در آورده است که پزشکان ایرانی از نظر علم پزشکی و کیفیت خدمات در منطقه با اختلاف زیادی از سایر کشور‌ها پیشتاز هستند.

عوامل متعددی باعث شده در سال‌های اخیر انگیزه‌ای برای سرمایه گزاری در بخش خصوصی درمان در کشور وجود نداشته باشد، افزایش اندک تعرفه‌های پزشکی از یک سو و حذف ارز ترجیحی دارو و تجهیزات پزشکی از سوی دیگر باعث شده مراکز خصوصی درمان با مشکلات متعددی روبه رو باشند، مجموعه این عوامل باعث بی انگیزگی پزشکان و مهاجرت آن‌ها و همچنین سوء استفاده برخی از مراکز برای اعزام بیمار به خارج از کشور شده است.

در این خصوص گفتگویی با پوریا عادلی دبیر هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان داشتیم.

وی در این خصوص اظهار کرد: واقعیت این است که در خصوص این موضوع از سال‌ها قبل ما در مصاحبه ها، نشست‌ها و جلسات با مسئولان هشدار داده بودیم، حتی در مقاله‌ای بنده به طور مستقیم به این موضوع اشاره کرده بودم که کشور ترکیه به عنوان رقیب استراتژیک ایران در این حوزه است، کاهش تعرفه‌های پزشکی در ایران باعث بی انگیزه شدن پزشکان و سرمایه گذاران بخش خصوصی شده و باعث شده ما به تدریج مزایای رقابتی خود را از دست بدهیم.

دبیر هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان گفت: بنده اعتقاد دارم با توجه به شواهد موجود، طبق تمامی معیار‌ها پزشکی ایران با پزشکی ترکیه از نظر کیفیت تفاوت‌های بسیاری دارد و پزشکان ایران در سطح بسیار بالاتری از پزشکان ترکیه هستند، در کشور سازمان نظام پزشکی تا جایی که توانسته تبلیغات را سامان دهی کرده و سعی شده اطلاعات نادرست به بیماران داده نشود، هر چند که هنوز شاهد این هستیم که برخی از مراکز اطلاعات اشتباه به بیماران می‌دهند و اگر تبلیغات نادرستی وجود دارد از طریق مداخله گران غیر پزشک است.

عادلی در خصوص تاسیس دفاتر اعزام بیمار به ترکیه گفت: در سال‌های اخیر ما شاهد این بودیم دفاتری که در ایران تاسیس شده که تابع قوانین ما نبستند و به همین دلیل هر اطلاعات صحیح یا غلطی به بیماران می‌دهند، این باعث جذب بیماران به خدماتی می‌شود که مشابه آن با هزینه بسیار کمتر و کیفیت بسیار بالاتر در کشور انجام می‌شود.

وی در پایان اضافه کرد: بار دیگر این اخطار را می‌دهم که این بحث تنها به حوزه سلامت محدود نمی‌شود و رقبای ما در منطقه برای استفاده‌های سیاسی نیز از بحث توریسم سلامت و جذب بیماران استفاده می‌کنند و این فرصت که ما قدر آن را ندانستیم را با برنامه ریزی دقیق پیش می‌برند، امیدوار هستیم این اخطار‌های ما مورد توجه قرار گیرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.