پزشکان دیگر انگیزه‌ای برای ماندن در مراکز دولتی ندارند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سید جلیل میرمحمدی میبدی در خصوص قطع همکاری پزشکان با مراکز دولتی و رجوع آنها به مراکز خصوصی گفت: علاوه بر مشکل مهاجرت پزشکان، ما با مساله دیگری در این حوزه مواجه هستم که مساله خروج پزشکان و متخصصین پزشکی از سیستم دولتی است. پزشکان و متخصصین درمانی ما اصلا تمایلی به حضور در سیستم دولتی ندارند، درحالی که هزینه هرگونه خدماتی که مردم از سیستم دولتی می‌گیرند، به طور میانگین یک دهم همان خدمتی است که از بخش خصوصی می گیرند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: پرداختی مردم وقتی توسط پزشک متخصص ویزیت می شوند، حدود ۱۴ الی ۱۵ هزار تومان است، اما اگر همین مردم به مطب‌های خصوصی مراجعه کنند، پرداختی آنها ۱۰ الی ۱۲ برابر خواهد بود، یا عمل جراحی که در سیستم دولتی ۱ میلیون تومان باشد، در بخش خصوصی ۱۵ برابر خواهد بود، البته این رقم در صورتی است که جراحی به صورت قانونی انجام شود و رشوه ای اخذ نکنند. نباید این مساله را فراموش کرد که معمولا کسانی به سیستم دولتی مراجعه می کنند که جزو اقشار ضعیف و مستضعف هستند.

وی افزود: همه تلاش دولت باید بر این اساس باشد تا پزشکان را در مراکز دولتی نگه دارد، اما این اتفاق رخ نمی دهد و کسانی که در سیستم دولتی کار می‌کنند معمولا باید ۴ نوع مالیات پرداخت کنند، در نوع اول پرداختی کارانه پزشکانی که در سیستم دولتی کار می کنند پلکانی است یعنی تا ۳۰ میلیون تومان اول، ۷۰ درصد پرداختی انجام خواهد شد، در ۳۰ میلیون تومان دوم ۶۰ درصد پرداخت شده و در ۳۰ میلیون سوم ۵۰ درصد خواهد بود در حالی که در سیستم خصوصی برعکس است یعنی هر چه درآمد پزشکان بیشتر باشد پرداختی به پزشک هم بیشتر خواهد بود.

میرمحمدی گفت: زمانی که این پرداختی به صورت پلکانی انجام شد، مالیات را کسر می کنند و ۱۰ میلیون اول هیچ مالیاتی گرفته نمی شود،  ۱۰ میلیون دوم ۱۰ درصد مالیات، ۱۰ میلیون سوم ۲۰ درصد و ۱۰ میلیون چهارم هم ۳۰ درصد به بالا خواهد بود. در حالی که در سیستم خصوصی، مالیاتی که از افراد می گیرند، ۱۰ درصد بوده و آن هم یک یا دو سال بعد گرفته می شود، در حالی که در سیستم دولتی اول مالیات را کسر می کنند و بعد درآمد پزشک را به او پرداخت می کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: در سیستم دولتی بعد از اینکه همه این کسورات انجام شد درآمد پزشک یکسال دیگر به او پرداخت می شود الان به طور میانگین اکثر پزشکان عمومی و متخصص در سیستم دولتی ۹ تا ۱۲ ماه طلب دارند درحالی که طلب پزشکان در سیستم خصوصی، آخر ماه تسویه می شود چراکه بخش خصوصی می خواهد به پزشکان برای جذب بیماران در این بیمارستان ها انگیزه دهد. درآمدی که پزشک برای سیستم دولت کسب می کند ۲ قسمت است که یک بخش آن مربوط به هزینه تخت و مسایل فنی و تجهیزاتی است که به پزشک داده نمی شود و دریافتی پزشکان مربوط به ۴۰ درصد باقی مانده است.

وی اظهار کرد: با این تفاسیر پزشکان انگیزه ای برای ماندن در مراکز دولتی نخواهند داشت، این مساله دو خطر در پی دارد، خطر اول خروج پزشکان و متخصصان از بیمارستان های دولتی و خطر دوم این است که جوانانی که فارغ التحصیل می شوند به محض تکمیل دوره به سمت بخش خصوصی می روند و در این میان اقشار ضعیف ضرر می کنند.

به گزارش شفقنا میرمحمدی در پایان خاطرنشان کرد: مقرر کردیم مالیات و کارانه پزشکانی که مطب ندارند و در بخش خصوصی شاغل نیستند حذف شود اما سازمان امور مالیاتی مانع می شود. ۶ ماه از سال گذشته است و با وجود پیگیری های مستمر مجلس و آقای قالیباف متاسفانه هنوز به نتیجه نرسیدیم. اداره بیمارستان های دولتی بر حسب درآمد پزشکان است و هر چه  تعداد پزشکان بیمارستان دولتی کم باشد، درآمد بیمارستان هم کم و اداره آن هم سخت تر است و بیمارستان مجبور است برای ادامه کار این هزینه ها را پرداخت کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.