ابتلای بیش از ۵۳۰میلیون نفر در جهان به دیابت
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، افشین استوار به‌مناسبت روز جهانی دیابت گفت: شیوع بیماری‌های غیرواگیر به‌علت تغییر شیوه زندگی و نتایج حاصل از صنعتی شدن، از بیمارهای واگیر پیشی گرفته است. میان بیماری‌های غیرواگیر دیابت شایع‌ترین بیماری متابولیک در جهان است که به‌عنوان یک معضل عمده بهداشتی بار اقتصادی و اجتماعی بالایی بر سلامت عمومی در سراسر جهان وارد می‌کند.

ابتلای بیش از 530میلیون نفر در جهان به دیابت

وی افزود: این بیماری از سوی فدراسیون بین‌المللی دیابت یکی از اورژانس‌های بهداشت جهانی در قرن بیست‌و‌یکم اعلام شده است. در سال 2021 تعداد افراد مبتلا به دیابت در جهان بیش از 530 میلیون نفر برآورد شده است و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا سال 2045 به بیش از 700 میلیون نفر برسد، براساس یافته‌های پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر 14 درصد بزرگسالان در سنین 25 سال و بالاتر به دیابت نوع 2 مبتلا هستند.

پیش‌بینی ابتلای 9.5 میلیون ایرانی به دیابت تا 2045

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در ایران تعداد بزرگسالان مبتلا به دیابت بیش از 5.4 میلیون نفر در سال 2021 بوده است. تخمین زده می‌شود که این رقم در سال 2030 به 7.1 میلیون و در سال 2045 به 9.5 میلیون نفر برسد، همچنین در سال 2021 نزدیک به 50000 مورد مرگ ناشی از دیابت در ایران رخ داده است.

استان‌های در صدر جدول ابتلا به دیابت

استوار در خصوص استان‌هایی که در صدر جدول ابتلا به دیابت قرار دارند گفت: در سال 2021 بیش‌ترین شیوع دیابت در خوزستان به‌میزان 16.3 درصد مشاهده می‌شود و بیشترین شیوع پیش‌‌دیابت (حالتی که قند خون بالاتر از حد طبیعی است ولی هنوز به دیابت تبدیل نشده‌ است) در گیلان با 31.1 مشاهده می‌شود.

رشد 30درصدی دیابت در ایران طی 5 سال

وی در پایان افزود: با توجه به شیوع بالای این بیماری و همچنین روند رو به رشد آن، دو مورد از اهداف سازمان جهانی بهداشت در رابطه با بیماری‌های غیرواگیر، مستقیماً مرتبط به دیابت هستند، دیابت سومین علت ناتوانی در ایران است و در سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر "برنامه عمل ملی" تصویب‌شده در شورای‌عالی سلامت، در ماده 7 هدف‌گذاری برای ثابت نگه‌داشتن میزان بیماری دیابت انجام شده بود ولی از سال 2016 تا 2021 شاهد افزایش نسبی 30درصدی شیوع دیابت در کشور بوده‌ایم، از 20 آبان تا پایان 15 دی ماه سال 1402، پویش ملی سلامت از سوی وزارت بهداشت برگزار می‌شود که طی آن نزدیک به 45 میلیون نفر از جمعیت بالای 18 سال کشور از نظر پرفشاری خون و دیابت ارزیابی و غربالگری می‌شوند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.