طب ایرانی در ۱۵ دانشگاه علوم پزشکی ادغام شد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا) صابر جباری در جلسه ادغام شیوه زندگی سالم براساس آموزه های طب ایرانی در نظام سلامت کشور که با همکاری مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس و دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه طب ایرانی ظرفیت جهانی شدن را دارد، درخصوص طرح ادغام آموزه های طب ایرانی در نظام سلامت، گفت: برنامه ادغام طب ایرانی در نظام شبکه چندسالی است که مطرح شده و سال گذشته در ۱۵ دانشگاه علوم پزشکی کشور آغاز شد.

وی با تاکید بر گسترش و تسری این برنامه در سراسر کشور، افزود: در بند ۱۲ سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری، بر استانداردسازی و روزآمد کردن روش های تشخیصی و درمانی طب سنتی، تبادل تجربیات با سایر کشورها در زمینه طب سنتی، نظارت وزارت بهداشت بر ارائه خدمات طب سنتی و گیاهان دارویی، برقراری تعادل و تبادل منطقی میان طب سنتی و طب نوین و اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه، تاکید شده است.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: اهداف کلی و کمی بخش سلامت در ششمین برنامه توسعه کشور بر موضوع ادغام طب ایرانی و گیاهان دارویی تاکید دارد.

جباری گفت: در ماده ۵ سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی بر ترویج رعایت اصول ۶ گانه سلامت مکتب طب سنتی در میان آحاد جامعه، تاکید شده است.

رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت تصریح کرد: در سند تحول دولت مردمی دولت سیزدهم، اولویت های بهداشتی وزارت بهداشت سال ۱۴۰۲، بند (ع) تبصره ۱۷ قانون برنامه بودجه سال ۱۴۰۲ نیز بر اجرای برنامه ادغام تاکید شده و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز سه مرتبه برنامه ادغام طب ایرانی در نظام شبکه را مطرح کرده است.

وی گفت: برنامه ادغام طب ایرانی در نظام شبکه نخستین بار به صورت آزمایشی در اردکان یزد اجرا و سال گذشته نیز در ۱۵ دانشگاه علوم پزشکی آغاز شد.

جباری، بررسی دستورالعمل کشوری ابلاغ شده در معاونت بهداشتی دانشگاه ها، تشکیل کمیته های مربوطه در دانشگاه ها، برنامه ریزی و تعامل سازنده با متخصصان طب سنتی برای ارائه محتوا و تفهیم مطالب آموزشی، آموزش های حضوری و مجازی را از جمله برنامه های پیش روی این برنامه، عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، طب ایرانی الگوی صحیح تغذیه، خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها، آب و هوا، حرکت و سکون، مدیریت حالات روحی و روانی، حفظ مواد ضروری در بدن و دفع مواد زائد از بدن را به ما نشان می‌دهد و تبیین این الگوها برای گروه‌های سنی مختلف بخصوص کودکان از دغدغه‌های اصلی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت است.

طب ایرانی بر اساس مزاج افراد و شرایطی که در آن قرار دارند؛ توصیه‌های لازم را انجام می‌دهد.


پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.