غربالگری ۳۲ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۲۱۵ نفر در پویش ملی سلامت تاکنون
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا مهدوی با تاکید بر اهمیت شناسایی زودهنگام بیماری‌های غیرواگیر گفت: پیش از شیوع کرونا هم در این زمینه بسیج ملی فشارخون بالا را راه‌اندازی کردیم که متاسفانه با شروع پاندمی کرونا نه تنها نتوانستیم ادامه پیگیری‌های بسیج را اجرا کنیم بلکه حتی خدمات روتین و معمول هم افت کرد به شکلی که هنوز هم با این که موارد کرونا به شدت کاهش یافته است اما ما در این زمینه به سختی به شرایط پیش از کرونا بازگشته‌ایم اما با این حال شیوع دیابت و فشارخون افزایشی بوده است.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: بیماری‌های غیرواگیر، بیماری‌های مزمنی هستند که عوارض خود را طی سال‌ها و بعضا دهه‌ها بعد نشان می‌دهند و هزینه‌های سنگینی دارند. متاسفانه به دلیل آنکه عوارض آنها به سرعت مشهود نیست مردم هم اهمیت کمتری به بیماری‌های غیرواگیر نسبت به بیماری‌های واگیر می‌دهند. به شکل ویژه‌تر پس از کرونا مردم نسبت به بیماری‌های واگیردار حساسیت بیشتری دارند اما چندان به فکر بیماری‌های غیرواگیر نیستند.

غربالگری ۳۲ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۲۱۵ نفر در پویش ملی سلامت تاکنون

وی با اشاره به اینکه تا روز سه‌شنبه ۱۲ دی ماه ۳۲ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۲۱۵ نفر تحت غربالگری دیابت و پرفشاری خون قرار گرفتند تصریح کرد: از این تعداد ۶۳۷ هزار و ۹۰۳ نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و ۳۷۳ هزار و ۹۱۸ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند. این تعداد غربالگری برای ما خیلی خوب است و می‌توان گفت انتظاری که داشته‌ایم برآورده شده است اما نباید فراموش کنیم که اصلِ کار ما بعد از اتمام پویش و انجام غربالگری‌ها است.

مهدوی گفت: باید کسانی که به عنوان موارد محتمل و مشکوک بیماری شناسایی شدند را پیگیری کنیم تا ابتلای آنها تایید شود و بعد مداخلات لازم برایشان انجام شود. در بیماری‌های غیرواگیر خود فرد مرکز تیم درمانی است و امیدواریم کسانی که در طول این پویش شناسایی شدند موضوع را جدی بگیرند تا تعیین تکلیف نهایی شوند. حتما نباید یک اتفاق ناگوار رخ دهد که فرد مجبور به بستری در بیمارستان باشد بلکه می‌توان قبل از آن از بروز بیماری‌های سخت و پیچیده جلوگیری کرد. دیابت و پرفشاری خون اگر در مراحل اولیه شناسایی شود با اصلاح سبک زندگی قابل درمان است.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در خصوص نحوه اجرای پویش ملی سلامت در شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک‌تر گفت: در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت ۱۰۰ درصد جمعیت تحت پوشش هستند. بیشترین مشکل در کلانشهرهایی مانند تهران، اصفهان، مشهد،‌ شیراز و ... بوده است که البته از نظر تعداد غربالگری خیلی کارها کردند اما نسبت به جمعیت هدف باید گفت که شهرهای کوچک‌ موفق‌تر بوده‌اند. البته بخشی از موضوع به شیوه و سبک زندگی مردم در شهرهای بزرگ هم وابسته است که به دلایل کاری میزان استقبال کمتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ دی ماه پایان پویش است تصریح کرد: البته اینگونه نیست که خدمات غربالگری دیابت و فشارخون تنها محدود به همین پویش بوده باشد بلکه این خدمات در تمام روزهای سال و برای تمام گروه‌های سنی وجود دارد اما در این پویش به شکل ویژه اجرا شد و از طرفی برای افراد بالای ۳۰ سال خدمت پیشگیری از سکته‌های قلبی و عروقی را داریم که به شکل فعال ارائه می‌شود. برای افراد بین ۱۸ تا ۳۰ سال نیز خدمات بدون تعیین خطر قلبی ارائه می‌شود. به طور کلی نوع محاسبه و غربالگری فشارخون و دیابت در هر گروه سنی متفاوت است اما اجرایی می‌شود.

به گزارش ایسنا، مهدوی در پایان با بیان اینکه اجرای این پویش کار چندان راحتی نبود اضافه کرد: اندازه‌گیری قندخون به راحتی فشارخون نیست چرا که لازم است افراد ناشتا باشند و خب باعث میشد محدودیت زمانی داشته باشیم.

پایان پیام/

5 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.