دانشمندان با تکنیک "مولکول‌های ارتعاشی" موفق به نابودی ۹۹ درصد از سلول‌های سرطانی شدند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، دانشمندان آمریکایی در مراحل اولیه تحقیقات خود در مورد تکنیک "مولکول‌های ارتعاشی" موفق شدند ۹۹ درصد از سلول‌های ملانوما را که نوعی از سرطان پوست است در آزمایشگاه ریشه کن کردند.

ایجاد ارتعاش در مولکول‌ها در این روش با استفاده از نور مادون قرمز انجام می‌شود. محققان دریافتند که این روشِ تحریک مولکول‌ها در برابر کشت‌های آزمایشگاهی سلول‌های ملانوم موثر است.

در پی استفاده از این روش، چیزی به نام پلاسمون شکل می‌گیرد که به مثابه نوسان سریع الکترون‌ها در مولکول همانند عقب و جلو رفتن امواج دریا است. این پدیده باعث می‌شود که غشای سلول‌های سرطانی پاره شود.

سیسرون آیالا-اورزکو، محقق دانشگاه رایس در ایالات متحده و نویسنده اصلی نتایج این پژوهش در این خصوص گفت: ارتعاش فعال شده توسط نور نزدیک به مادون قرمز هر چیزی را که توسط مولکول احاطه شده باشد که در این مورد سلول سرطانی است، نابود می‌کند.

وی افزود: هر چند این روش در بررسی آزمایشگاهی بر روی موش‌ها بسیار موثر بوده ولی تجویز فوری آن در مورد انسان به دلیل نگرانی‌های موجود در خصوص عوارض جانبی آن ممکن نیست و به همین دلیل احتمالا به کارگیری آن زمان‌بر خواهد بود.

دانشمندان امیدوارند که با استفاده از این روش بتوانند به مشکل مقاوم شدن سلول‌های سرطانی در مقابل داروهای شیمیایی موجود که درمان این بیماری را با دشواری مواجه می‌کند، پایان دهند.

یافته‌ها این پژوهش در ماه دسامبر در نشریه علمی Nature Chemistry منتشر شد. یورونیوز