جذب بیشتر اعضای هیات‌علمی پژوهشی در فراخوان آینده
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، یونس پناهی با بیان اینکه یکی از اقدامات این معاونت بکار گیری سربازان نخبه با مأموریت ‌های واگذار شده به مراکز تحقیقاتی بوده است از تلاش برای جذب بیشتر اعضای هیات ‌علمی پژوهشی در فراخوان آینده جذب هیات علمی خبر داد.

وی تخصیص گرنت "کمک هزینه" برای استادیاران جوان، فناوران برتر و همچنین گرنت برای مطالعات مبتنی بر شواهد در مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی را از اقدامات مهم این معاونت دانست و افزود: در تعریف عدالت معتقدیم که نخبگان باید در تصمیم ‌گیری ها دخیل باشند که در کمیته‌ های علمی نیماد از این ظرفیت استفاده می‌کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به 4 اصل استوار برای پیشرفت ایران اسلامی در سند تحول دولت مردمی از طبقه‌بندی برنامه‌ها در زمینه‌های عدالت‌محوری، مردم پایه بودن، دانش‌بنیانی و خانواده‌مداری به عنوان این اصول یاد کرد.

پناهی گفت: نیازمند یک سیستم بودیم تا بتوانیم سیاست‌های کلان را به اقدامات در دو سطح ستادی و دانشگاهی گره بزنیم، انجام برنامه‌ریزی دقیق و تحلیل وضعیت تحقیق و فناوری کشور در راستای کاهش آسیب‌ها و چالش‌ها در دستور کار است و باتوجه‌ به نیاز به ایجاد زیر ساخت قوی و قوانین شفاف در زمینه زیست‌ بوم فناوری کشور در حوزۀ سلامت، اقدامات قوی و خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به طراحی نقشه راه افزایش تولیدات محصولات دانش ‌بنیان برای اولین‌ بار در کشور،خاطرنشان کرد: در این نقشه راه تمامی جوانب و ظرفیت ‌های کشور را بررسی کردیم و تولیدات محصولات دانش‌بنیان را به نیازهای مان گره زدیم، همچنین ظرفیت‌هایی تقویت صادرات را نیز احصا کردیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به تقسیم کار ملی گفت: برای اولین ‌بار مبحث مأموریت مداری و تقسیم کار ملی را به‌عنوان دو سیاست کلی، در حوزه معاونت تحقیقات و فناوری اجرایی کردیم. در حوزه فناوری بر اساس زیرساخت موجود و ظرفیت‌های نیروی انسانی به دانشگاه مأموریت دادیم که برای تولید محصولات دانشی موردنیاز کشور وارد شوند.

پناهی ضمن بیان حمایت از کسب کارهای نوین گفت: رشد قابل‌توجهی در محصولات نمونه اولیه داشته و در یک سال گذشته 675 محصول نمونه اولیه داشته ایم. یکی دیگر از شاخص‌های قابل‌توجه، محصولات دانش‌بنیان تجاری شده است. در اینجا دانش به ثروت تبدیل می شود که در این حوزه 93 محصول داشتیم که به خلق ثروت ختم شده است، برای افزایش این آمار امیدوارکننده نیاز به تقویت زیرساخت ها داریم. از مهمترین سیاست های این معاونت، توسعه زیرساخت‌های مرتبط با دانش‌بنیان و فناوری، افزایش مراکز رشد فناوری سلامت، افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و راه‌اندازی مراکز نوآوری است.

وی افزود: توسعه زیر ساخت لازم جهت تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها انجام‌گرفته و تعداد قابل‌ توجهی ثبت بیماری‌ها در سال گذشته راه‌اندازی شده است، تحقیقات جهت دار شده چراکه که اعتقاد داریم باید به سمت تحقیقات پیشگیرانه، حرکت کنیم و بیماری ‌ها را در مراحل اولیه تشخیص دهیم. بنابراین عمده حمایت‌های ما به سمت این نوع تحقیقات جهت پیدا کرده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: یکی از فعالیت‌های این معاونت که از ابتدای دولت شروع شده توجه به جوانی جمعیت و حمایت از خانواده است که از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه می‌توان به حمایت از طرح‌ های جوانی جمعیت از محل یک درصد، تشکیل کمیته جوانی جمعیت، سبک زندگی و خانواده در مؤسسه نیماد و حمایت از طرح‌ های کاربردی از این طرح، واسپاری مأموریت به کلان منطقه 1 برای اجرای طرح‌های کلان جوانی جمعیت و برگزاری همایش در بهمن ‌ماه در خصوص ارزیابی تحقیقات انجام شده اشاره کرد.

به گزارش وبدا پناهی در پایان از رسیدن به مرجعیت علمی و ورود به جمع سرآمدان علم و دانش در دنیا به عنوان یکی از مهمترین سیاست های معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یاد کرد و گفت: تبیین نقشه مفهومی مرجعیت علمی، ورود 65 دانشگاه علوم پزشکی در سال 2023 به رتبه بندی های جهانی افزایش چاپ مقالات Q1 حاصل از طرح های نیماد شامل 322 مقاله و حمایت از تحقیقات نافع در دانشگاه ها از جمله اقدامات انجام گرفته در این زمینه است. 

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.