بودجه سال آینده دارویار، دسترسی به دارو را سخت تر خواهد کرد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، احمد قویدل در نامه‌ای سرگشاده به محمدباقر قالیباف از کمبودها و ایرادات بودجه سال جاری در زمینه تأمین داروی بیماران خاص نوشت.

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
جناب آقای دکتر قالیباف

با سلام و احترام

متأسفانه در مسیر تصویب بودجه سال ۱۴۰۳ بازهم شاهد عدم توجه به حوزه سلامت هستیم. چرا و چگونه حوزه سلامت که یک حوزه حاکمیتی و با تأمین سلامت آحاد مردم ایران مرتبط است چنین مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار می‌گیرد. درحالی‌که حضرت‌عالی و بسیاری از نمایندگان مجلس همین اخیرا از مشکلات دارویی مردم اظهار تأسف نموده‌اید و به‌خوبی می‌دانید پشت اظهار تأسف مسئولین کشور از کمبودهای حوزه سلامت درد و رنج هزاران بیمار است که بهای این بی‌تدبیری‌ها را با ازدست‌دادن سلامتی خود می‌دهند.

در چنین شرایطی ما شاهد گزارشی از مدیرکل امور داروی سازمان غذا و دارو هستیم که نشانگر آن است که در سال آتی اگر مجلس و دولت با همین فرمان بروند به‌جای تأمین سلامت، درد و رنج قسمت مردم است.

ضمن یادآوری یکی از فرمایشات مهم مقام معظم رهبری که فرموده‌اند: "بیمار نباید رنجی جز رنج بیماری خود داشته باشد" آیا با تصویب ۸۵ هزار میلیارد از ۱۲۵ هزار میلیارد پیشنهادی سازمان غذا و دارو برای طرح دارو یار که ارتباط مستقیم با تأمین سلامت بیماران دارد انتطار دارید بتوانید این فرمایش تاریخی مقام معظم رهبری را محقق فرمایید.

یک نگاه منصفانه به سال ۱۴۰۲ بیندازید. این‌همه درد تحمیل شده به مردم به علت بی‌درایتی و بی‌دقتی در تأمین دارو قابل‌توجیه است؟ با این بودجه برای طرح دارویار شرایط دسترسی مردم به دارو در سال ۱۴۰۳ به‌مراتب بدتر از سال ۱۴۰۲ خواهد بود. در دولت‌های قبل از دولت آقای رئیسی بودجه‌های سلامت کشور همواره مصون از تعرض بود و همواره با اعتماد نمایندگان مجلس به وزارت بهداشت تمامی همت نمایندگان مجلس هم صرف تأمین بودجه‌های مورد تقاضای این بخش قرار داشت، بدون تعارف بودجه‌های حوزه سلامت نه‌تنها مصون از تعرض دیگر حوزه‌ها بود بلکه به تناسب تورم و شرایط اقتصادی افزایش می‌یافتند.‌

تصویب ۸۵ همت از ۱۲۵ همت پیشنهادی سازمان غذا و دارو بی‌تعارف تضمین وقوع بحران در حوزه دارو در سال ۱۴۰۳ است.‌ یعنی ۳۰ درصد کمبود دارو، یعنی ۳۰ درصد کاهش کیفیت زندگی بیمار، یعنی ۳۰ درصد افزایش عوارض برای برخی حوزه‌ها، افزایش معلولیت و حتی هم‌آغوشی با مرگ، یادآوری نماییم که برای طرح دارویاری سال جاری ۶۹ همت تأمین اعتبار شده و با انبوهی از کمبودهای دارویی روبه‌رو بوده‌ایم، حال برای سال ۱۴۰۳، ۸۵ همت تصویب شده است که با توجه به کسری بودجه سال آینده تخصیص این میزان هم زیر سؤال است.

اگر بخواهیم خیلی خوش‌بین باشیم در صورت تخصیص کامل ۸۵ همت به طرح دارویار با توجه به درخواست و برآورد ۱۲۵ همتی توسط سازمان دارو و غذا که ارزیابی آن بر اساس کارشناسی است زنجیره معیوب کمبود و فقدان دارو برای سال ۱۴۰۳ هم تداوم دارد و این بسیار بسیار نگران‌کننده است.

شما نگران نیستید؟ 

روزنامه شرق

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.