به حضور افراد با انگیزه صنفی و علمی بالا در انجمن پزشکان عمومی نیاز داریم
 پزشکان و قانون: آقای دکتر انتخابات انجمن پزشکان عمومی کشور در چه زمانی برگزار می شود؟

انتخابات انجمن براساس ضوابط اعلامی ازسوی دبیر خانه محترم کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت در روز 27 بهمن ماه برگزار و فقط  اعضای پیوسته، می توانند در روز انتخابات رای دهند. ساعت شروع و پایان رای گیری بر اساس جدول ابلاغی دبیرخانه محترم کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت از طرف کمیته اجرایی اطلاع رسانی خواهد شد. 

پزشکان و قانون: منظور از اعضای پیوسته چیست؟

منظور اعضایی است که حق عضویت سالانه خود را پرداخت کرده اند. 

پزشکان و قانون: سازوکار پرداخت عضویت سالانه و شرکت در انتخابات به چه صورت است؟

سامانه اختصاصی در سایت انجمن برای اعضا پیش بینی شده (ir. (http://members.isgpکه اعضا می توانند وارد آن شده و حق عضویت خود را پرداخت و ثبت نام و یا تمدید عضویت انجام دهند و بعد از این مرحله صاحب حق رای می شوند. درست است که این انتخابات به نام انجمن پزشکان عمومی برگزار می شود، اما برگزار کننده اصلی آن دبیرخانه کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت است. رای گیری در این انتخابات همانند ادوار گذشته به صورت الکترونیک از طریق سامانه رای گیری به آدرس ( http://electio.iman-it.ir) انجام خواهد گرفت که پیشنهاد می‌شود اعضای پیوسته وارد سامانه رای گیری شده و در آنجا ثبت نام اولیه را انجام بدهند تا در روز انتخابات به راحتی بتوانند رای بدهند. 

پزشکان و قانون: تمام مراحل انتخابات به صورت الکترونیک انجام می شود؟

بله، در تمام ایران به صورت الکترونیک برگزار می شود. این روش، مشارکت همکاران پزشک عمومی که در روز رای گیری در روزهای تعطیل هم در محل خدمت خود در درمانگاه های روستایی و به صورت شبانه روزی حضور دارند، امکان پذیر کرده است  و اگر این انتخابات به صورت فیزیکی بود، امکان مشارکت برای آنها فراهم نبود. خوشبختانه وزارت بهداشت تمهیداتی فراهم کرده که از این پس انتخابات انجمن های علمی، چه پزشکان عمومی و چه سایر انجمن ها در یک سامانه الکترونیکی انجام شود تا هر عضوی بتواند از محل کار، محل سکونت یا هر جا که حضور دارد، از طریق دسترسی به اینترنت در این انتخابات شرکت کند. 

پزشکان و قانون: آیا زیرساخت های برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک فراهم است؟

بله، از سالیان گذشته انتخابات از این طریق انجام می شود و زیرساخت های آن هم از نظر امنیتی بسیار مطمئن هست. هرعضوی که قصد ورود به این سامانه و رای دهی داشته باشد، رمز پویا برای او ارسال می شود و پس از دریافت رمز پویا می تواند وارد سامانه شود و اسامی کاندیداها را ببیند و هر کدام را که خواست انتخاب کند. بعد از انجام انتخابات نیز می تواند از سامانه خارج شود. در این سامانه عضو فقط یکبار می‌تواند رای بدهد و سامانه هم  از امنیت بسیار بالایی بر خوردار است. ناگفته نماند  48   ساعت قبل از رای گیری اسامی اعضای پیوسته انجمن به وزارت بهداشت ارسال خواهد شد و کسانی می‌توانند رای بدهند که تا 48 ساعت قبل در سامانه انجمن عضویت خود را به ثبت برسانند. 

پزشکان و قانون: چند نفر برای حضور در انتخابات کاندید شده اند؟

لیست اولیه که به ما اعلام شده حدود 46 نفر هستند اما امکان دارد صلاحیت علمی بعضی از نامزدها که به علت فقدان مستندات ارسالی تایید نشده بود، مورد بازبینی قرار گرفته و در روزهای آتی این افراد نیز تایید صلاحیت شوند و تعداد تغییر کند. لذا فعلا نمی توان در مورد تعداد قطعی نامزدها  صحبت کرد. از میان کل نامزدها 11 نفر برای عضویت در هیات مدیره و یک نفر هم به عنوان بازرس انتخاب خواهند شد.  

پزشکان و قانون: پیش بینی شما از میزان مشارکت پزشکان عمومی در انتخابات چیست؟

مشارکت در دوره های گذشته نیز خوب بوده و در این دوره هم تصور می کنم که بیشتر از دوره های قبل باشد چون در چند سال اخیر هم تعداد اعضای انجمن بیشتر شده و هم فعالیت های علمی انجمن چشم گیرتر از گذشته بوده است. 

 پزشکان و قانون: کاندیداها از چه زمانی حق تبلیغات دارند؟

مطابق اساسنامه، نمایندگان یک هفته مانده به روز انتخابات حق تبلیغات دارند که زمان دقیق  آن در اطلاعیه های بعدی کمیته اجرایی انتخابات از طریق سایت انجمن پزشکان عمومی و سایت نظام پزشکی و گروه های مجازی که همکاران در آن حضور دارند، منتشر خواهد شد.  

پزشکان و قانون: چه توصیه ای به پزشکان عمومی سراسر کشور دارید؟

مشکلاتی که جامعه پزشکان عمومی در تمام فیلدهای کاری خود دارند، بسیار پیچیده است و به همین دلیل نیاز به حضور افراد با انگیزه صنفی و آگاه به مشکلات  علمی و فنی مورد نیاز پزشکان عمومی  داریم تا از حق و حقوق جامعه پزشکی و پزشکان عمومی دفاع کنند. لذا انتظار بر این است که پزشکان عمومی در فرصت باقی مانده وارد سامانه عضویت در انجمن شده و حق عضویت سالانه خود را که بسیار ناچیز و در حدود 20 هزار تومان است، واریز و صاحب حق رای شوند و نمایندگان خود را انتخاب کنند. انجمن پزشکان عمومی یک تشکل اختصاصی و دارای شناخت از مشکلات علمی و فنی این قشر بزرگ از جامعه پزشکی کشور است و از پتانسیل بسیار بالایی در این زمینه بر خوردار می‌باشد.  

پزشکان و قانون: آقای دکتر اساسا اهمیت انجمن علمی پزشکان عمومی در حل مشکلات جامعه پزشکی چقدر است؟

انجمن پزشکان عمومی ایران یکی از انجمن های بسیار توانمند و دارای نقش بسیار موثر در جامعه پزشکی است و شاید بتوان آن را بزرگترین انجمن علمی در حوزه پزشکی در سطح کشور به شمار آورد. در حال حاضر نظام سلامت ما برپایه پزشکان عمومی پیش می رود، کمااینکه در سطح کشور بیش از 80 هزار پزشک عمومی داریم که این به آن معناست که بنیان نظام سلامت براساس جایگاه پزشکان عمومی است. پزشکان عمومی درقالب پزشک خانواده از درمانگاه روستایی گرفته تا اورژانس داخل شهرها، در مطب ها، فیلد اعتیاد و زیبایی و سایر فیلدها حضور دارند و اورژانس اغلب بیمارستان های کشور توسط همین پزشکان عمومی اداره می شود. وقتی ما در سطح جامعه پزشکی و نظام سلامت چنین جایگاهی داریم، لذا نباید از سازمان نظام پزشکی که متعلق به تمامی اقشار پزشکی است انتظار پیگیری مشکلات فرا روی پزشکان عمومی به تنهایی باشیم. انجمن امروز در اغلب استان ها و شهرها شعبه دارد و همین شعب می‌توانند در کنار نظام پزشکی بسیاری از مشکلات را پیگیری نماید. لذا نمایندگانی را که قصد انتخاب آنها را داریم، باید از تمام فیلدها باشند که بتوانند مشکلات جامعه پزشکان عمومی را پیگیری کنند. 

در گذشته نیز همین گونه بوده و انجمن پزشکان عمومی در رایزنی با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، وزارت بهداشت، انتخابات نمایندگان مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، انتخابات رئیس کل سازمان نظام پزشکی و انتخاب اعضای شورای عالی نقش بسیار برجسته مهمی را به‌عهده داشته است. با در نظر گرفتن اینکه پزشکان عمومی از نظر آمار و تعداد، بیشترین نقش را در نظام سلامت دارند، لذا حضور این قشر در زیر چتر انجمن و مشارکت در انتخابات می تواند نقش بسیار سازنده ای در انتخاب اعضاء هیات مدیره داشته باشد. 

پزشکان و قانون: به عنوان حرف آخر...

نباید شرایط به گونه ای باشد که ما اعضای هیات مدیره را انتخاب و سپس به حال خود رها کنیم، بلکه باید از آنها مطالبه گری کنیم. وقتی من به عنوان یک عضو نماینده ای را انتخاب می کنم، باید از ایشان بخواهم که پیگیر مشکلات پزشکان عمومی باشد. 

پزشکان و قانون: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

پایان پیام/

محسن طاهرمیرزایی محسن طاهرمیرزایی

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.