مسئولان پول درمان را از جیب جامعه پزشکی بر می دارند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، دکتر سید هادی قریشی ضمن تاکید بر لزوم حذف رابطه مالی میان پزشک و بیمار گفت: مسئولین برای اینکه مردم را راضی نگه دارند حق ویزیت پزشک را کم می کنند و در مقابل اعتراض جامعه پزشکی،آنها را متهم به زیاه خواهی می کنند این در حالی است که اگر بیمه ها خوب عمل کنند و تمام و کمال حق ویزیت پزشک را مطابق با تورم جامعه پرداخت کنند ،خود به خود رابطه مالی میان بیمار و پزشک رفع می شود. 

دکتر قریشی با تاکید بر اینکه دولت برای اینکه نخواهد از جیب هزینه کند، یارانه درمان را از کادر درمان می گیرد، عنوان کرد: حق ویزیت پزشک متخصص سال 1392، 10.7 دلار بوده است و حق ویزیت متخصص سال 1402 کمتر از 3 دلار است بنابراین در آمد یک پزشک متخصص در کشور ما نسبت به10 سال پیش (با در نظر گرفتن تعداد مریض یکسان) یک چهارم شده است.

وی گفت: در تمام کشورهای پیشرفته دنیا درمان در بخش دولتی رایگان است و تعرفه درمان در بخش خصوصی مطابق با اقتصاد و تورم جامعه است  بنابراین جامعه پزشکی معتقد است باید درمان در بخش دولتی رایگان باشد و خدمات در مراکز درمان خصوصی طبق تورم جامعه ارائه شود.

وی  با اشاره به خروج کادر درمان از کشور و نیز مهاجرت شغلی پزشکان گفت: پزشکان علاقه ای برای ورود به بسیاری از رشته های تخصصی و فوق تخصصی ندارند، 20 سال پیش برای جراحی قلب و توراکس (قفسه سینه) سر و دست می شکستند اما در حال حاضر ظرفیت فوق تخصص جراحی توراکس نیز علاوه بر رشته های عفونی، اطفال و طب اورژانس خالی است چون پزشک نسبت به کار،زحمت و مسئولیتی که بر دوش وی است دریافتی ناچیزی دارد. همین امر منجربه کاهش علاقمندی پزشکان جوان برای طبابت و روی آوردن به کارهای زیبایی شده است.

رئیس نظام پزشکی قرچک گفت: خروج هر یک نخبه از کشور ضرر بسیار هنگفت مالی را به کشور وارد می کند این نیروها گاها قابل جایگزین نیستند اما به راحتی از سیستم درمان کشور حذف می شوند چون بیمه ها فقط منافع خودشان را در نظر می گیرند. نکته عجیب ماجرا آنجاست که حق ویزیت را هم همین بیمه ها تعیین می کنند در حالیکه طبق قانون که  نظام پزشکی باید در بخش خصوصی حق ویزیت و دستمزد پزشکان را تعیین کند اما تنها یک رای در شورای عالی بیمه سلامت دارد در چنین وضعیتی مجددا تعرفه های مصوب شورای عالی بیمه باید در هیات وزیران بررسی و تصویب شود. تعدیل افزایش تعرفه 46 درصدی  سال 1403 ضربه سهمگینی را به نظام سلامت کشور وارد می کند که کمترین آسیبش مهاجرت شغلی پزشکان و افزایش شیب ورود پزشکان به حوزه زیبایی است. / منبع: سازمان نظام پزشکی

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.