بنابر اظهار سازمان‌های بین‌المللی در حوزه سلامت منطقه سرآمد هستیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بهرام عین اللهی در نشست خبری "همایش بین‌المللی پوشش همگانی سلامت خانواده" که صبح امروز - یکشنبه ۱۳ اسفند ماه در وزارت بهداشت برگزار شد گفت: سلامت جزو مولفه‌های مهم جوامع به حساب می‌آید، شاید افراد پیش از دوران پاندمی کرونا به صورت فعلی با سلامت ارتباط نداشتند، تجربه کرونا نشان داد اگر سلامت وجود نداشته باشد تمام مولفه‌های زندگی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی افزود: همایش بین‌المللی پوشش همگانی سلامت خانواده و نظام ارجاع الکترونیک طی روزهای پانزدهم و شانزدهم اسفند ماه در مرکز همایش‌های جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، وزرای بهداشت ۲۰ کشور در این همایش بین‌المللی حضور دارند. برگزاری همایش بین‌المللی سلامت خانواده جزو افتخارات جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید چراکه در زمینه برگزاری همایش سلامت خانواده پیش‌قدم شده است.

وزیر بهداشت در خصوص چگونگی اجرای برنامه سلامت خانواده در کشور نیز گفت: برنامه سلامت خانواده طی سال جاری ابتدا در ۵۷ شهرستان اجرا شد. سپس این برنامه در ۹۷ شهرستان اجرا شد و در حال حاضر تعداد شهرستان‌هایی که برنامه سلامت خانواده در آن اجرا می‌شود معادل ۱۹۵ شهر است. امیدواریم که تا پایان دولت سیزدهم بتوانیم تمام شهرستان‌های کشور را تحت پوشش برنامه سلامت خانواده قرار دهیم.

عین اللهی گفت: سلامت جزو نیازهای اصلی جوامع بشری به حساب می‌آید، از ابتدای شروع انقلاب اسلامی تا به امروز، موضوع سلامت مردم در کانون توجه قرار گرفته است، دو دیدگاه در ارتباط با سلامت وجود دارد، دو دیدگاه "درمان محور" و "پیشگیری محور" در حوزه سلامت مطرح می‌شود. نگرش دانش بشری در حوزه سلامت و درمان دگرگون شده، به نحوی که از "سلامت درمان‌محور" به سمت "سلامت پیشگیری‌محور" گام برداشته است.

وی با اشاره به اجرای پویش‌های حوزه سلامت گفت: پویش‌های متعددی در کشور اجرا شده است، حدود ۴۶ میلیون نفر در آخرین پویش حوزه سلامت "غربالگری دیابت و فشارخون" شرکت کردند و نتایج این پویش بیانگر این است که برخی از مردم دچار مشکلاتی در حوزه سلامت هستند، اما نسبت به این مشکلات آگاه نیستند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه خودمراقبتی در حوزه سلامت اهمیت فراوانی دارد ادامه داد: تمام افراد باید به خود مراقبتی و شناخت خود در حوزه سلامت توجه کنیم و اصلاح سبک زندگی در امر پیشگیری بسیار دخیل است. کم‌تحرکی از آفت‌های مهم نظام سلامت به حساب می‌آید و این موضوع در جوامع شهری بسیار مشهود است. بیماری‌هایی مانند فشار خون و دیابت ناشی از کم‌تحرکی و سبک زندگی نادرست است.

عین اللهی گفت: ایران جزو کشورهای خانواده دوست به حساب می‌آید اگر بخواهیم جامعه درستی داشته باشیم باید خانواده درست داشته باشیم. خانواده محور اصلی جامعه است و سلامت خانواده را در کانون توجه قرار داده‌ایم، برنامه سلامت خانواده جزو ابتکارهای جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید، طرح ابتکاری سلامت خانواده را اجرا کرده‌ایم. ما باید بدانیم که بزرگان خانواده‌ها نقش محوری در هر خانواده دارند.

وی افزود: وزارت بهداشت با اجرای برنامه سلامت خانواده در نظر دارد که برای هر ایرانی و هر کد ملی یک پرونده سلامت ایجاد کند. اقدامات وزارت بهداشت محدود به تشکیل پرونده سلامت نمی‌شود بلکه برای هر ایرانی که دارای کد ملی است یک مراقب سلامت در نظر گرفته‌ایم، هنگامی که مراقبان سلامت یک خانواده را تحت نظر قرار می‌دهند مشکلات موجود در خانواده تحت نظر خود را تشخیص می‌دهند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: عواملی مانند عادات رفتاری، عادات غذایی، ژنتیک و ... می‌توانند عامل بیماری باشند که مراقبین سلامت می‌توانند تاثیر این مولفه‌ها در بروز بیماری را برای خانواده‌ها تشریح کنند. هنگامی که خانواده‌ها با این مسائل آشنا می‌شوند، می‌توانند نسبت به مسائل پیشگیرانه اقدام کنند چرا که بهترین پزشک می‌تواند خود شخص باشد، در حال حاضر ۱۸ هزار خانه بهداشت در کشور فعالیت می‌کنند و خدمات ارائه می‌دهند.

عین اللهی گفت: ادغام آموزش در نظام سلامت جزو دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید،در حوزه آموزش علوم پزشکی نیز از تنوع رشته‌ای برخوردار هستیم. بررسی‌ها بیانگر این است که ۲۲هزار عضو هیات‌علمی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور فعالیت می‌کنند و ۲۷۰ هزار دانشجو در مراکز آموزشی وابسته به وزارت بهداشت تحصیل می‌کنند. همچنین ۷۰۰۰ دانشجوی بین‌الملل در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مشغول به تحصیل هستند.

وی خاطرنشان کرد: ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی در کشور فعالیت می‌کنند، همچنین تعداد تخت‌های بیمارستانی آموزشی ۱۵۰هزار مورد است، پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم نسخه الکترونیک فقط به صورت ۱۰ درصد اجرا می‌شد اما در حال حاضر این میزان به ۹۰ درصد رسیده است. همچنین تشکیل پرونده الکترونیک سلامت از دیگر اقداماتی است که در خصوص سلامت شهروندان ایرانی انجام داده‌ایم.

وزیر بهداشت در خصوص وضعیت توریسم سلامت در کشور نیز گفت: سال گذشته حدود یک و نیم میلیون گردشگر سلامت در کشور حاضر شدند. همچنین تعداد مراکزی که می‌توانند خدمات سلامت را برای گردشگران ارائه دهند دو برابر افزایش یافته و به ۳۰۰ مرکز رسیده است. این در حالی است که در گذشته بیماران برای درمان به خارج از کشور فرستاده می‌شدند.

عین‌الهی با بیان اینکه ۹۹ درصد در حوزه تولید دارو خودکفا هستیم گفت: همچنین ۵۰ درصد از مواد اولیه تولید دارو در کشور تولید می‌شود که با همت شرکت‌های دانش بنیان باید این میزان افزایش یابد. همچنین ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی در داخل کشور تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۵ پارک علم و فناوری وابسته به وزارت بهداشت در کشور فعالیت می‌کنند اظهار کرد: با بسته‌های تشویقی تلاش می‌کنیم که میزان فعالیت در پارک‌های علم و فناوری را افزایش دهیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بنابر اظهار سازمان‌های بین‌المللی در حوزه سلامت منطقه سرآمد هستیم خاطرنشان کرد: اگرچه برخی از کشورهای منطقه درگیر برخی از بیماری‌ها هستند اما جمهوری اسلامی ایران توانسته است بیماری‌هایی مانند فلج اطفال را کنترل کند. ما آمادگی داریم که تجربیات خود در حوزه‌های مختلف را در اختیار دیگران قرار دهیم.

عین اللهی گفت: مردم به سلامت نیاز دارند، رسانه‌ها می‌توانند نقش موثری در حوزه سلامت داشته باشند. سلامت فقط متکی به مسایل اقتصادی نیست و سبک زندگی در این زمینه اثر دارد، هزینه پیشگیری نسبت به درمان کمتر است به طور مثال با واکسن توانستیم از کرونا پیشگیری کنیم. قیمت هر واکسن کرونا حدود ۹ دلار بود در حالی که هزینه درمان هر نفر حدود ۴۰ میلیون تومان بود.

وی اظهار کرد: ایران جزو کشورهای خانواده دوست است و بسیاری از مسائل مانند اعتیاد، خودکشی و موارد دیگر می‌تواند در درون خانواذه‌ها رفع شود. برنامه سلامت خانواده یک دستاورد مهم برای جمهوری اسلامی به حساب می‌آید.

وزیر بهداشت در خصوص پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در زمینه اجرایی شدن طرح سلامت خانواده نیز اظهار کرد: این طرح نیز همچون طرح‌های دیگری که وجود دارد باید در ابتدا مطالعاتی برای آن انجام می‌شد که در این زمینه مطالعات وسیعی انجام شده است. طی سالیان گذشته این طرح ابتدا به شکل طرح پزشک خانواده در سال ۹۲ در استان فارس و مازندران آغاز شد.

عین اللهی گفت: با توجه به نتایجی که اجرای آن داشت و مطالعات زیادی که در حوزه بهداشت انجام شد و مذاکراتی که با سازمان‌های جهانی داشتیم، ما طرح ها را ترمیم کردیم و در راستای طرح کلی وزارت بهداشت به اسم عدالت و تعالی نظام سلامت گام برداشتیم که بتواند عدالت و تعالی در زمینه سلامت ایجاد کند و نهایتا هم از امسال اجرای آن آغاز شده است. در مراحل اجرا نیز به طور منظم از کارشناسان جهانی کمک گرفتیم و با کمک مسئول سازمان بهداشت جهانی منطقه‌ای مذاکراتی را با آن‌ها داشتیم و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

وی افزود: در این سمینار نیز ما دستاوردها و نتایج و اقدامات را در حوزه سلامت مطرح می‌کنیم. همین مذاکرات اولیه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است چراکه امروزه جهان متوجه شده که مهم‌ترین مشکلی که در حوزه سلامت وجود دارد عدم وجود خانواده و عدم توجه به آن است. به همین دلیل این طرح بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و نتایج آن ان‌شاءلله در این همایش مطرح خواهد شد و در همایش بعدی نیز این مسئله مطرح خواهد شد اما در مرحله مقدماتی بسیار مورد استقبال سازمان‌های جهانی قرار گرفته است.

وزیر بهداشت در خصوص تقویت نظام بهداشت منطقه‌ای برای کنترل بیماری‌ها و همچنین اشتراک‌گذاری تجارب بهداشتی در میان کشورهایی همچون عراق و افغانستان که بیشترین تردد را به کشورهای یکدیگر دارند گفت: خوشبختانه در این دولت G5 احیا شد و تا به امروز آن را حمایت کرده‌ایم و برای حمایت از آن‌ کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، تاجیکستان و سازمان بهداشت جهانی نیز حضور دارند.

عین اللهی ادامه داد: در هر کدام از این جلساتی که برگزار می‌شود یک موضوع مهم مطرح می‌شود. طبیعتاً ما به دلیل نزدیکی کشورها به یکدیگر تلاش کردیم که بیماری‌ها از کشوری به کشور دیگر منتقل نشود اما در این زمینه باید هماهنگی و همکاری میان کشورها وجود داشته باشد تا بتوانیم از انتقال بیماری‌ها جلوگیری کنیم. در این زمینه نظارت سازمان بهداشت جهانی که در کشور ما انجام می‌شود یک حرکت مثبت است.

وی افزود: ما خوشبختانه روابط بسیار خوبی با وزیر بهداشت و کارشناسان افغانستان داریم و با آن‌ها در ارتباط هستیم. افغانستان معمولاً در تمامی اجلاس‌های ماحضور مناسبی دارد. امیدواریم در این اجلاس شرکت کنند. بسیاری از دوستان افغانستانی به ایران سفر می‌کنند و امیدوارم همکاری‌های مناسبی نیز با یکدیگر داشته باشیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی در خصوص آموزش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری گفت: امروز، موبایل می‌تواند نقش مهمی در حوزه آموزشی داشته باشد. موبایل می‌تواند در نقش هوشمندسازی آموزش سلامت خانواده نقش موثری داشته باشد. موبایل بدون حضور مراقبان سلامت می‌تواند اطلاعاتی را در حوزه سلامت در اختیار خانواده‌ها قرار دهد. بررسی‌ها بیانگر این است که امروزه پیوست‌های گسترده‌ای در میان حوزه‌ها با آی‌تی وجود دارد.

عین اللهی در پاسخ به پرسشی درباره مراکز تحقیقاتی گفت: ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی در کشور فعالیت می‌کنند و اگر دستاوردی در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است به دلیل انجام کارهای تحقیقاتی است. "پژوهش سلامت محور" در کانون توجه دولت سیزدهم قرار گرفته و هدف از پژوهش سلامت محور این است که نیازهای مردم در حوزه سلامت و درمان برطرف شود. هدف وزارت بهداشت این است که پژوهش‌های انجام شده نتیجه محور باشد.

وی تاکید کرد: موضوع استفاده از گیاهان دارویی و استفاده از ظرفیت داخلی در کانون توجه وزارت بهداشت قرار گرفته است. "فن‌بازار گیاهان دارویی" را برگزار کردیم. ایران از منظر گیاهان دارویی از وضعیت خوبی برخوردار است و گیاهان دارویی بسیاری در کشور کاشته می‌شود.

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره گردشگری سلامت نیز گفت: ما در حوزه گردشگری سلامت نیازمند هستیم که از کشور مبدا اقداماتی انجام دهیم. بسیاری از کشورهایی که برای دریافت خدمات سلامت به ایران سفر می‌کنند از وضعیت خوبی برخوردار نیستند. به همین دلیل تلاش می‌کنیم "رایزن سلامت" را در این کشورها ایجاد کنیم. توافقاتی در خصوص ایجاد رایزن سلامت در کشور عراق حاصل شده است. ما با ایجاد رایزن سلامت می‌توانیم خدمات گردشگری سلامت خود در منطقه را افزایش دهیم.

عین اللهی در خصوص تاثیر برگزاری همایش خانواده بر صادرات دارو نیز گفت: یکی از اهداف وزارت بهداشت این است که میزان صادرات دارو را افزایش دهد. یک نمایشگاه جانبی در فضای همایش بین المللی سلامت خانواده برگزار می‌شود و شرکت‌هایی که در زمینه دارو توانمند هستند در این نمایشگاه حضور دارند. ما باید با بازاریابی بتوانیم استعدادهای خود در زمینه دارویی را به کشورهای شرکت کننده در همایش بین المللی سلامت خانواده معرفی کنیم.

وی افزود: وضعیت صادرات دارو باید به نحوی باشد که بتوانیم نیاز داخلی را پاسخ دهیم. کشورهای جهان به کیفیت داروی ایرانی اعتقاد دارند. همزمان با صادرات باید تولید را افزایش دهیم و به شرکت‌های دانش بنیان اعلام کرده‌ایم در صورتی که میزان تولید خود را افزایش دهند می‌توانند میزان صادرات دارو را افزایش دهند. بررسی‌ها بیانگر این است میزان صادرات دارو رو به افزایش است، اگرچه استعدادهای فراوانی در کشور وجود دارد اما میزان تولید دارو در برخی از استان‌های کشور مساعد نیست.

وزیر بهداشت گفت: طبیعتا یکی از وظایف سازمان بهداشت جهانی این است که از کارشناسان مختلف استفاده کند تا برنامه‌های مورد نیاز را پیش ببرد و جمهوری اسلامی ایران نیز از سالیان گذشته تا به امروز با سازمان بهداشت جهانی همکاری داشته و در بسیاری از پروژه‌های آنها شرکت کرده است. ممکن است هر کشوری طرحی ارائه دهد و مورد استقبال قرار گیرد ولی اجرای آن به این بازمی‌گردد که سازمان بهداشت جهانی تقسیم کار کند، در حال حاضر نیز تعدادی از کارشناسان ما در سازمان بهداشت منطقه‌ای حضور دارند و ارتباط بسیار خوبی وجود دارد.

عین اللهی ادامه داد: با بسیاری از کشورهای همسایه و منطقه موافقت‌نامه‌های دوجانبه نیز وجود دارد که در آن دو نکته نوشته شده است که توسط آن بتوانیم در سایر زمینه‌ها همکاری داشته باشیم. برای اینکه این اتفاق رخ دهد، کارگروهی ایجاد شده است که مسئولیت آن با دکتر نیکنام است و در آن کارگروه برنامه زمان‌بندی شده‌ای وجود دارد.

وی در خصوص مشارکت کشور ایران و ترکیه در زمینه بهداشت و همایش سلامت خانواده اظهار کرد: ما از تمام کشورهای منطقه و کشورهایی که حتی در محدوده منطقه نیستند در سطح وزیر دعوت کرده‌ایم که کشور ترکیه نیز از جمله آن‌ها است و امیدواریم که در این همایش حضور یابند؛ چراکه ترکیه جزو کشورهای همجوار ما است که در زمینه بهداشت و سلامت پیشرفته است و ما علاقمندیم که بتوانیم از تجربیات یکدیگر بهره‌مند شویم و بتوانیم این تجربیات را با یکدیگر تنظیم کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: ترکیه از نظر تقسیم بندی سازمان بهداشت جهانی در محدوده مدیترانه شرقی قرار ندارد اما دعوت ما به این کنفرانس تنها از کشورهای منطقه‌ای صورت نگرفته است و اگر کشور ترکیه نتواند حضور یابد، اطلاعات را در اختیار آن‌ها قرار خواهیم داد.

عین اللهی در خصوص تاثیر این کنفرانس در ارتباط ایران و روسیه در زمینه بهداشت و درمان گفت: روابط ایران و روسیه طی چند سال اخیر خیلی پیشرفت کرده است و شاید حتی دلایل این پیشرفت‌ها سیاسی باشد و کارشناسان دارویی و حوزه بهداشت ما خیلی در این همکاری‌ها فعال بوده است. در بحث سلامت خانواده نیز از این کشور دعوت شده که امیدواریم شاهد حضور این کشور باشیم.

وی در خصوص تاثیر اجلاس بین‌المللی سلامت خانواده در ارتقای دیپلماسی سلامت افزود: اعتقاد ما این است که دیپلماسی سلامت پیشران دیپلماسی است. دکتر فرشیدی "معاون بهداشت وزارت بهداشت" در تونس بودند که وزیر بهداشت آن منطقه به وی گفتند که علاقمندند در مبحث سلامت ارتباط داشته باشند تا در زمینه دیپلماسی نیز بتوانند ارتباط برقرار کنند. بنابراین ما اعتقاد داریم که دیپلماسی سلامت پیشران دیپلماسی است، چرا که موضوع سلامت یک مبحث سیاسی نیست و یک موضوع انسان دوستانه و سلامت محور و بهداشتی است و در بسیاری از نشست‌های بین‌المللی که برگزار می‌شود با بسیاری از کشورهایی که روابط سیاسی نداریم به راحتی می‌توانیم در حوزه بهداشت و سلامت ارتباط برقرار کنیم.

وزیر بهداشت گفت: ما جزو اولین کشورهایی بودیم که با وزیر بهداشت کشور عربستان ارتباط برقرار کردیم و مسائل خود را مطرح کردیم و دیدیم ارتباطات بسیار موثر است. در سفرهایی که با رئیس جمهور در آمریکای جنوبی و آفریقا و... داشتیم متوجه شدیم که یکی از کارهایی که با مذاکرات انجام می‌شد در حوزه سلامت بود. رئیس جمهور بارها تاکید کرده‌اند که ما به جای اینکه فقط صنایع دستی خود را برای کشورها ببریم، محصولات دانش‌بنیان خود را نیز برای آن‌ها می‌بریم.

به گزارش ایسنا عین اللهی در پایان اضافه کرد: ما یکی از مجهزترین و بهترین نمایشگاه‌ها را در حوزه سلامت هم در زمینه تجهیزات و هم زمینه دارو در ونزوئلا برگزار کردیم و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. امیدواریم که با برگزاری این همایش‌های بین‌المللی و با برقراری ارتباطات و تفاهم‌هایی که وجود دارد بتوانیم زمینه دیپلماسی میان کشورها را نیز فراهم کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.