توسعه تولید نان کامل به روش صنعتی در کشور
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سید حیدر محمدی با بیان اینکه امنیت غذایی در تمامی کشورها در کنار امنیت ملی مورد اهمیت است گفت: امنیت غذایی در دو سطح ایمنی و تامین مطرح است و رئیس جمهوری در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی نسبت به تامین غذای کافی و سالم تاکید کرد.

وی با اشاره به اهمیت نان در سبد غذایی کشور افزود: در سال ۱۴۰۲ اعتبار تخصیص یافته به گندم حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است که چند برابر اعتبارات سایر حوزه‌هاست و این نشان از اهتمام به این محصول دارد، میزان مصرف نان در کشور ما ۳۷ درصد بیشتر از کشورهای منطقه است، هر ایرانی به صورت میانگین ۳۰۰ گرم نان در روز مصرف می‌کند که می‌تواند بستر مناسبی برای تامین انرژی، پروتئین، املاح و ویتامین‌ها باشد.

رئیس سازمان غذاودارو با اشاره به افتتاح خط تولید نان کامل صنعتی "تافتون" برای اولین بار در اهواز گفت: نانی که از آرد کامل به روش بهداشتی زیر نظر مسئولان فنی مورد تایید وزارت بهداشت باشد نان سالمی است اما قطعاً نان کامل نیست چرا که باید شاخص‌هایی از جمله آهن، کلسیم، روی، فسفر و گروه ویتامین‌های بی را داشته باشد تا نان کامل محسوب شود.

رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در حال حاضر آرد ۱۲ تا ۲۸ درصد سبوس‌گیری می‌ شود و کمترین سبوس‌گیری مربوط به نان سنگک است. ۳۷۰ تولیدکننده آرد در کشور داریم که ۲۵ درصد از آن‌ها آرد کامل را تولید می‌کنند، اخیرا اولین واحد تولید نان سنتی کامل به روش صنعتی افتتاح شده است و به زودی در کشور توسعه پیدا می‌کند. براساس برنامه سازمان غذا و دارو در تمامی استان ها حداقل یک یا دو واحد تولید آرد کامل فعالیت دارند و در صورت استقبال نانوایان این آرد در اختیار آن ها قرار می گیرد.

به گزارش سازمان غذا و دارو وی در پایان با اشاره به اجرای غنی‌ سازی لبنیات با ویتامین دی گفت: غنی‌سازی آرد با اسید فولیک از مدت‌ها پیش اجرایی شده و در ارتقای سلامت جامعه موثر بوده است. با توجه به اینکه مصرف نان جامعه هدف بزرگ‌ تری را دارد، طرح غنی‌سازی نان با ویتامین دی در مراحل نهایی است و به زودی آغاز می شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.