اهمیت واکسن جدید در سبد واکسیناسیون کشور
 به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، پدرام پاک آیین گفت: در مدت کمتر از ۵۰ روز ۵.۳میلیون دوز واکسن پنوموکوک خریداری و وارد کشور شده و درمرحله نخست در مناطق محروم استان‌های جنوبی کشور توزیع شد.این واکسن سالانه حداقل ازمرگ۱۵۰۰کودک جلوگیری می‌کندومانع از عوارضی می‌شود که این عفونت برای هزاران کودک دیگر دارد.

اواخر شهریورسال گذشته بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آغاز احداث مرکز تولید واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس درمجتمع تولیدی، تحقیقاتی انستیتوپاستور خبر داد که کشور را از واردات این واکسن‌هابی‌نیاز می‌کند؛ او ابراز امیدواری کرد که سال ۱۴۰۳ شاهد بهره‌برداری از آن باشیم. مقاوم بودن این باکتری در برابر آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند پنی‌سیلین و انتشار سریع آن از طریق عطسه و سرفه سبب شده تا واکسن‌های ویژه‌ای برای آن طراحی شود. از علائم ابتلا به این بیماری می‌توان به تب و لرز، درد قفسه سینه، سرفه، تنگی نفس، تنفس سریع، ضربان قلب سریع، خستگی و ضعف اشاره کرد.

چه کودکانی باید واکسن پنوموکوک تزریق کنند؟

واکسن پنوموکوک یا PCV در برابر عفونت‌های پنوموکوک که بیشتر بچه‌های زیر پنج سال را درگیر می‌کند و می‌تواند منجر به برخی از بدترین بیماری‌های دوران کودکی شود از کودک محافظت می‌کند. میکروب‌های مسئول پنوموکوک باکتری‌هایی به نام استرپتوکوک نومونیا هستند. آنها در پوشش مخاطی بینی و در پشت گلو زندگی می‌کنند.

هنگامی که به اندازه کافی تعدادشان زیاد باشد می‌توانند باعث ایجاد عفونت در دستگاه تنفسی، گوش میانی یا حفره‌های سینوسی شوند. آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند پنی‌سیلین می‌توانند آنها را بکشند اما تا ۳۰ درصد سویه‌های این باکتری در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند، باکتری‌های پنوموکوک از طریق تماس نزدیک و از طریق سرفه و عطسه انتشار می‌یابد.

بیماری‌هایی ازجمله مننژیت و سینه‌پهلو یا همان ذات‌الریه می‌توانند ظرف چند روز پس از آلوده شدن به باکتری ظاهر شوند. علائم سینه‌پهلوی پنوموکوکی معمولا شامل تب و لرز با تکان یا لرزش بدن و همچنین درد قفسه سینه، سرفه، تنگی نفس، تنفس سریع، تند شدن ضربان قلب، خستگی و ضعف است. حالت تهوع، استفراغ و سردرد نیز با سینه‌ پهلوی پنوموکوکی همراهند اما کمتر شایع هستند. باکتری‌های پنوموکوکی همچنین باعث برخی از جدی‌ترین عفونت‌های گوش در بچه‌ها می‌شوند، تعداد دوزهای توصیه‌ شده برای دریافت واکسن پنوموکوک چهار دوز و سن‌های توصیه‌شده برای دریافت آن به شکل زیر است: در دو ماهگی، چهار ماهگی، شش ماهگی و بین ۱۲ تا ۱۵ماهگی.

چه کودکانی نباید واکسن پنوموکوک را دریافت کنند؟

بچه‌هایی که نسبت به تزریق دوز قبلی واکسن پنوموکوک یا برخی واکسن‌های دیگر واکنش آلرژیک تهدید کننده حیات داشته‌اند نباید واکسن پنوموکوک دریافت کنند. اگر فرزند شما این نوع واکنش شدید را نسبت به هرگونه واکسنی داشته است در مورد تزریق واکسن پنوموکوک اول با پزشک او مشورت کنید. کودکانی که بیماری خفیف دارند می‌توانند واکسینه شوند اما اگر فرزندتان تب یا نوعی بیماری شدید مانند سینه‌پهلو دارد برای زدن واکسن تا زمان بهبود سطح سلامت او صبر کنید. او وقتی سالم باشد بهتر می‌تواند واکسن را تحمل کند.

عوارض جانبی واکسن پنوموکوک چیست؟

حدود نیمی از کودکان واکسینه‌شده یا دچار خواب‌آلودگی می‌شوند یا درمحل تزریق قرمزی یا ناراحتی دارند و اشتهای‌شان را از دست می‌دهند. از هر سه کودک یک کودک ممکن است در محل تزریق ورم داشته باشد. یک کودک ازسه کودک دچار تب خفیف می‌شود و یک کودک از ۲۰ کودک دچار تب بالامی‌شود. بیشتر بچه‌ها پس ازواکسیناسیون بهانه‌گیر یاتحریک‌پذیرمی‌شوند.

واکنش‌های آلرژیک شدید نسبت به هرنوع واکسنی نادر اما امکان‌پذیر است. اگر فرزندتان به این واکسن یا هر واکسن دیگری واکنش نامطلوب نشان داده با پزشک او صحبت کنید.

امیرحسین حسینی فوق تخصص گوارش و کبد کودکان در خصوص ضرورت تزریق واکسن پنوموکوک در گروه‌های در معرض خطر به‌خصوص اطفال گفت: واکسن پنوموکوک یا PCV در برابر عفونت‌های پنوموکوک که بیشتر کودکان زیر پنج سال را درگیر می‌کند و می‌تواند منجر به برخی از بدترین بیماری‌های دوران کودکی شود از کودک محافظت می‌کند، میکروب‌های مسئول پنوموکوک باکتری‌هایی به نام استرپتوکوک نومونیا هستند، این باکتری‌ها در پوشش مخاطی بینی و در پشت گلو زندگی می‌کنند و هنگامی که به اندازه کافی تعدادشان زیاد شد می‌توانند باعث ایجاد عفونت در دستگاه تنفسی، گوش میانی یا حفره سینوسی شوند.

وی با اشاره به این‌که آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند پنی سیلین می‌تواند باکتری‌های استرپتوکوک نومونیا را از بین ببرد افزود: تا ۳۰ درصد سویه‌های این باکتری در برابر آنتی بیوتیک‌ها مقاوم هستند، این باکتری عامل اصلی بیماری‌های پنومونی عفونت ریه، مننژیت "عفونت پرده‌های مغز" و باکتریمی و عفونت گوش میانی است.

این فوق تخصص گوارش و کبد کودکان در خصوص کودکانی که درمعرض تهدید عفونت‌های پنوموکوکی هستند گفت: کودکان بدون طحال، بیماران مزمن قلبی ریوی و کلیوی، بیماران مبتلا به سرطان، بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند و مبتلایان به دیابت، بیش از دیگران، امکان ابتلا به این عفونت را دارند.

حسینی در خصوص اینکه واکسن پنوموکوک برای چه اشخاصی مناسب است گفت: افرادی که بیماری‌های خونی دارند یا پیوند شده‌اند، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای مثل بیماری قلبی یا ریوی، تمام کودکان زیر پنج سال، افراد بالای ۶۵ سال، افرادی که نقص ایمنی دارند و کسانی که سیگار و الکل مصرف می‌کنند در اولویت تزریق این واکسن هستند.

وی در خصوص انواع واکسن‌های پنوموکوک توضیحاتی داد و افزود: واکسن‌های پره ونار۱۳، پنوموسیل و سینفلوریکس ازجمله واکسن‌هایی هستند که گروه‌های در معرض خطر را از ابتلا به این عفونت باکتریایی مصون می‌کنند، واکسن پره‌ونار۱۳ ظرفیتی و ساخت شرکت فایزر آمریکاست.این واکسن را از شیرخوارگی تا بزرگسالی می‌توان تزریق کرد ضمن این‌که تأیید WHO را هم دارد.

این فوق تخصص گوارش و کبد کودکان در پایان اضافه کرد: واکسن پنوموسیل ۱۰ظرفیتی مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی ساخت شرکتی هندی است و تا دو سالگی تزریق می‌شود، همچنین واکسن سینفلوریکس نیز ۱۰ظرفیتی ساخت شرکت GSK انگلستان و تا پنج سالگی قابل تزریق است، این واکسن نیز تاییدیه WHO دارد، واکسن پنوموواکس نیز ۲۳ ظرفیتی است و به افراد بالای دوسال تزریق می‌شود به این‌ شکل که ابتدا کودکان واکسن۱۳ ظرفیتی را تزریق می‌کنند و سپس هشت هفته بعد واکسن پنوموواکس۲۳ ظرفیتی تزریق و دوز بعدی واکسن ۲۳ ظرفیتی و برای پنج سال بعد تزریق می‌شود. روزنامه جام جم

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.