زیرپای انجمن های علمی را خالی نکردیم، اما فعلا نمی توانیم اظهار نظر کنیم
 پزشکان و قانون: چرا آن دسته از پرونده های فوتی که در هیات های بدوی، تجدیدنظر و عالی سازمان، منتج به قصور می شوند، به عنوان پرونده های خطرناک نشان دار نمی شوند؟ آیا امکان دارد که پرونده های موارد فوت از ابتدا در مراکز با تجربه بالاتر مطرح شوند که دچار مشکل بی تجربگی نشوند؟

در پاسخ به این سوال باید بگویم که همه پرونده های منجر به فوت، الزاما جزء پرونده های خطرناک نیستند. خیلی وقت ها ممکن است فوت رخ دهد اما قصوری رخ نداده باشد. یا اگر قصور رخ داده درصد نقش آن قصور در فوت مشخص می شود. یک زمان ممکن است که همکاری در پرونده منجر به فوت، پنج یا 10 درصد قصور داشته باشد. پس این طور نیست که همه پرونده های منجر به فوت، جزء پرونده های خطرناک باشند. اگر واقعا در پرونده منجر به فوتی، 100 درصد قصور ناشی از همکار پزشک باشد، مصداق فرمایش شماست که خود این هم پیچیدگی هایی دارد. مضافا بر اینکه عمده پرونده های منجر به فوت، درواقع از دادسراها برای کار کارشناسی به ما ارجاع می شود و به این شکل نیست که ابتدا به ساکن خود نظام پزشکی ورود کند. از طرفی عمده پرونده های منجر به فوت ارجاع شده از مراجع دیگر برای کار کارشناسی است. کار کارشناسی هم روال خاص خود را دارد، هیات بدوی، تجدیدنظر و هیات عالی را دارد که نهایتا خود دادگاه ها نظر می دهند. 

 پزشکان و قانون: درخصوص کمیسیون ملی صلاحیت ها، بالاخره اختلافات با وزارتخانه به کجا رسید؟

درخصوص کمیسیون ملی صلاحیت، آن مشکل کمافی السابق برقرار است. کمیسیون خلاف قانون تعطیل شده و هنوز که هنوز است هیچ پیشرفتی در این قصه صورت نگرفته است. 

 پزشکان و قانون: آیا سازمان چارت های درآمد و هزینه خود را به شکل شفاف انتشار می دهد؟

قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، چارچوب قانون و چارچوب عملکرد ما را مشخص کرده است و براساس سازوکاری که در قانون آمده، سازمان هم تابع همان قانون است و همان کار را انجام می دهد. 

پزشکان و قانون: سرنوشت تحقیق و تفحص درخصوص علت مرگ زنده یاد پرستو بخشی به کجا رسید؟

قضیه فوت خانم دکتر بخشی در اختیار ما نیست. ایشان یک نیروی طرحی ذیل دانشگاه علوم پزشکی لرستان بود که به عنوان نیروی درمانی در حال خدمت بود. البته ایشان به عنوان عضو نظام پزشکی، چه در ذیل وزارت بهداشت باشد یا نباشد، ما وظیفه داریم نسبت به این موارد بررسی انجام دهیم. ورود بنده به این قضیه با نظر برخی مسئولین کشور بود و حساسیت خود ما و نظر مساعد مسئولین و بنده باعث شد که بنده در ایام تعطیلات، با توجه به اینکه ایشان عضو جامعه پزشکی است، شخصا ورود کردم که بتوانم بررسی دقیق تری نسبت به موضوع داشته باشم. تحقیق و تفحص جنبه های مختلفی دارد و ما آن قسمتی را که در اختیار ما بود، انجام دادیم. نظر اصلی در مورد علت فوت را حتما مراجع ذی ربط مثل پزشکی قانونی باید مطرح کنند و ما مرجع ذی ربط برای بیان علت فوت نیستیم، اما نسبت به مسئولیتی که داریم آن را انجام می دهیم. 

 پزشکان و قانون: آقای دکتر ارزیابی صریح شما از بحث ورود انجمن های علمی به بحث تعرفه گذاری چیست؟ موضع نظام پزشکی در این خصوص چیست؟

انجمن های علمی مستقل هستند و تحت نظارت سازمان نظام پزشکی قرار ندارند که بخواهیم بیانیه بدهیم یا ندهیم. مطالبی هم که مطرح کردند، براساس کار کارشناسی بوده که در خود انجمن ها انجام شده است. انجمن ها مستقل از سازمان نظام پزشکی هستند و چارچوب فعالیت های آنها براساس ضوابط وزارتخانه است. بنابراین اینکه برخی می گویند چرا انجمن ها نظر می دهند و نظام پزشکی جلوی آنها نمی ایستد یا مقاومت نمی کند و بیانیه نمی دهد، پاسخ من این است که انجمن های علمی مستقل بوده و تحت نظر نظام پزشکی نیستند. این به معنای این نیست که ما زیر پای انجمن های علمی را خالی کردیم، بلکه تا دولت تعرفه را رسما ابلاغ نکند، ما نمی توانیم اظهار نظر کنیم. ممکن است دولت تعرفه را ابلاغ کند و ما چیزی نگوییم و ممکن هم هست که نظر دیگری داشته باشیم. بنابراین تا زمانی که رسما ابلاغ نشود، ما نمی توانیم کاری کنیم. انجمن ها مستقل هستند، کار کارشناسی دارند و انسان های فرهیخته هر رشته ای هستند که مجازند نظر کارشناسی خود را اعلام کنند و ایرادی ندارد. این شائبه که برخی تصور می کنند که انجمن ها وابسته به نظام پزشکی هستند، صحیح نیست و آنها شخصیت علمی مستقل دارند و مجاز هستند که نظر کارشناسی خود را اعلام کنند اما تحت نظارت سازمان نظام پزشکی نیستند. نظام پزشکی براساس نظر شورای عالی مسیر خود را دارد. 

 پزشکان و قانون: نظر صریح نظام پزشکی درخصوص طرح تعهد متخصصان در مناطق محروم چیست؟ اگر با وضع موجود موافق نیستید، برنامه شما برای تغییر این وضعیت چیست و چه کارهایی انجام دادید؟

حتما با وضع موجود موافق نیستیم. از نظر ما قانون و آیین نامه های مرتبط با آن حتما باید بازنگری شود و سامانه تقسیم باید شفاف، به روز و آنلاین باشد. در حال حاضر این سامانه وضعیت سنتی دارد که باید شفاف باشد و ما بگوییم که در هر سال، چه کسی و بر چه اساسی و کجا تقسیم می شود. اگر کسی درخواست جابه جایی دارد، این جابه جایی بر چه اساسی مورد قبول یا رد واقع می شود. این دو انتظاری است که ما داریم. 

 پزشکان و قانون: در خصوص مساله حبس پزشکان چه اقداماتی انجام شده است؟

بنده کمپین 16 هزار نفری را که همکاران امضا کردند، در دیدار نوروزی حضورا تقدیم آقای اژه ای کردم. درخواست هم داشتم که جلسه ای داشته باشیم و معاونت انتظامی نیز به شدت پیگیر است که ما بحث حق زدایی از جرائم پزشکی را محقق کنیم. همه مواردی هم که قبل از پایان سال رخ داد، به شکل موردی پیگیری کردیم و موقتا حل شدند. 

 پزشکان و قانون: آیا نظام پزشکی به این نکته اعتقاد دارد که دفاع مشروع از حق حیات حرفه ای به همان اندازه دفاع مشروع از حق حیات و جان انسان ها قابل دفاع است؟

100 درصد. من قبلا هم عرض کردم که منافع و مصلحت مردم و مصلحت اعضای جامعه پزشکی هم راستا هستند. هر چیزی که به ضرر مردم باشد، به ضرر جامعه پزشکی است و هرچه هم که به ضرر مصالح جامعه پزشکی باشد، حتما به ضرر مردم است. بنابراین قطعا با این مساله موافق هستم و قبلا هم رسما اعلام کردم. 

پزشکان و قانون: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید. 

پایان پیام/

محسن طاهرمیرزایی محسن طاهرمیرزایی

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.