هر ۵ ثانیه یک نفر در اثر آلودگی هوا فوت می‌کند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سازمان جهانی بهداشت در پیامی به مناسب روز جهانی بهداشت آورده است: در سراسر جهان، حق سلامت میلیون‌ها نفر به طور فزاینده‌ای در معرض تهدید قرار می‌گیرد.
 
بیماری‌ها و بلایا به عنوان عوامل مرگ و میر و ناتوانی ظاهر می‌شوند. درگیری‌ها و جنگ ویرانگر هستند و باعث مرگ، درد، گرسنگی و ناراحتی روانی می‌شوند.
 
سوزاندن سوخت‌های فسیلی به طور همزمان باعث ایجاد بحران آب و هوایی می‌شود و حق تنفس هوای پاک را از ما سلب می‌کند، به طوری که بر اثر آلودگی هوا هر 5 ثانیه، یک نفر جان خود را از دست می‌دهد.
 
شورای اقتصاد سلامت برای همه "سازمان جهانی بهداشت دریافته است که حداقل 140 کشور سلامت را به عنوان یک حق بشر در قانون اساسی خود به رسمیت می شناسند. با این حال برخی کشورها قوانینی را تصویب و اجرا نمی کنند و این نشان دهنده این واقعیت است که حداقل 4.5 میلیارد نفر، بیش از نیمی از جمعیت جهان در سال 2021 به طور کامل تحت پوشش خدمات بهداشتی ضروری نبودند.
 
برای پرداختن به این نوع چالش‌ها موضوع روز جهانی بهداشت 2024 "سلامت من، حق من" است.
 
موضوع امسال برای حمایت از حق همه افراد در همه جا برای دسترسی به خدمات بهداشتی با کیفیت، آموزش و اطلاعات و همچنین آب آشامیدنی سالم، هوای پاک، تغذیه خوب، مسکن باکیفیت، شرایط کار و محیط زیست مناسب و آزادی انتخاب شده است. فارس

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.