دلیل افت ۲۰۰ تایی از رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حسین قناعتی در نشست خبری تبیین دستاوردها، پیشرفت‌ها و سیر صعودی رتبه علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اخیرا خبری منتشر شد مبنی بر افت ۲۰۰ واحدی از رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران که این خبر درست بوده است اما دلیل آن این است که مقالات دانشگاه ما بیشتر در مجلات بین المللی چاپ شده است‌.

وی افزود: از پایگاه ای اس سی به عنوان پایگاه استنادی جهان اسلام یاد می‌شود و رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در این پایگاه ۲۰۰ واحد افت داشته است که رتبه بندی این پایگاه بر اساس مجلات داخلی بوده است. درحالی که اغلب مقالات ما در نمایه‌های بین المللی چاپ شده است. این یعنی اساتید ما تمایل نداشتند که مقالاتشان در مجلات داخلی چاپ شود و کیفیت مقالات آنقدر بالا بوده است که عمده این مقالات در مجلات بین المللی چاپ شده است. از این رو در پایگاه ای اس سی رتبه ما پایین است، درواقع این نوعی رشد محسوب می‌شود چون اساتید ما با تعداد مقالات بالا و کیفیت زیاد تمایل داشتند مقالات در مجلات بین المللی چاپ شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص سختی انتشار مقالات ایران نیز تصریح کرد: برای چاپ مقالات در مجلات بین المللی بسیار با ایران سخت گیرانه تر برخورد می‌کنند. در غیر این صورت ما می‌توانستیم با سرعت رشد بالاتری در امر چاپ مقالات رشد داشته باشیم. یکی از دلایل اینکه شیب سرعت در این امر کم شده آن است که تحریم علمی ناجوانمردانه علیه ایران شروع شده است. ۲۰ سال پیش عین آب خوردن مقالات ما را چاپ می‌کردند اما هرچه جلوتر می‌رویم چاپ مقالات سخت تر می‌شود.

قناعتی در خصوص موانع چاپ مقالات ایران در مجلات جهانی تاکید کرد: من اعتقاد دارم لابی‌هایی در دنیا مانع این امر شده است. مرتب با بهانه جویی مانع این امر می‌شوند. اگر اجازه می‌دادند واقعیت علمی ما به دنیا عرضه شود، حداقل رتبه علمی ما در شانگهای به ۲۰۰ می‌رسید، این دانشگاه همچنان توانسته رتبه پیشین خود در شانگهای را حفظ کند، افت یک ساله پس از کرونا در رتبه بندی شانگهای داشتیم چراکه در دوران کرونا چاپ مقالات افزایش داشت و پس از آن کاهش پیدا کرد اما همچنان همان بالاترین رتبه خود در شانگهای را حفظ کردیم و به جایگاه قبلی خود در حال برگشت هستیم.

وی در خصوص شرایط دستیاران پزشکی و مسائل و مشکلات رزیدنت‌ها تصریح کرد: دیروز ۴۵ درصد به دریافتی دستیاران اضافه شد. سال ۹۰ دریافتی کار جراحی ۳۰ هزار تومان بود و امسال با این افزایش  به ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد. چرا این اصلاح دریافتی در ابن سالها انجام نشده بود؟. از سال ۹۰ به بعد و طی این ۱۰ سال فقط ۵ هزار تومان دریافتی بالا رفته بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: فاکتورهای مختلفی در امر مشکلات و اخباری که درباره برخی رزیدنت‌ها مطرح میشود دخیل است، یکی از مسائل اثر گذار انتظارات نا به جایی است که در ذهن جوان ایجاد می‌کنیم، مدینه فاضله ای را متصور می‌شویم و جوان تصور می‌کند، اگر پزشک شود همه چیز برایش فراهم است. به نحوی که گاهی به جای اینکه بر اساس استعداد و علاقه خود رشد کند و رشته انتخاب کند، به دنبال پزشکی می‌رود که مناسب او نیست.

به گزارش ایسنا قناعتی در پایان گفت: دلیل دوم این است که تا کنون جو اجتماعی موجود در پزشکی در دنیا و ایران به نحوی بوده است که خود را بدهکار می‌دانستند و پزشکان خود را مدیون جامعه می‌دانستند. اگر این روحیه بدهکاری نبود چطور می‌توانستیم جنگ را بچرخانیم؟، اما در حال حاضر توقعات دستیاران و حتی سایر مردم بالا است. زمانی که ما انترن بودیم ۸۰۰ تومان حقوق می‌گرفتیم. چطور ما آن موقع با آن شرایط سخت راضی بودیم؟. توقعات الان بالا رفته است. از سوی دیگر رانت ها، فساد ها و تبعیض ها باعث می‌شود روحیه تمام افراد و حتی دستیاران خراب شود. همه این عوامل موثر است.

IMG_20240408_152907_772.jpg 123.69 KB

IMG_20240408_152901_828.jpg 124.92 KB

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.