جداکردن پزشکان از مردم اتفاق بدی است که رقم خورده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بابک شکارچی در خصوص خودکشی افراد در حوزه سلامت گفت: در سازمان نظام پزشکی کمیته‌ای تشکیل شده است که در این کمیته عوامل این موضوع در حال بررسی است. همچنین همزمان کمیته مشترکی با فرهنگستان علوم پزشکی و وزارت بهداشت داریم و در این کمیته مشکلات دستیاران بررسی می‌شود.

وی افزود: یکی از مشکلات ما در این خصوص مشکلات معیشتی است که این موضوع پیش از عید و همچنین در ایام تعطیلات در جلسه‌ای با حضور رییس سازمان نظام پزشکی و معاونت توسعه وزارت خانه، دکتر رحیمی مطرح شد و پیگیر هستیم تا درباره افزایش حقوق دستیاران اقداماتی صورت بگیرد، مباحث دیگری نیز در خصوص این مشکل مطرح می‌شود که درخصوص وضعیت دستیاران است از جمله غربالگری در این زمینه برنامه‌های مشترکی با فرهنگستان و وزارت خانه درحال انجام است و دانشگاه‌ها ملزم هستند به صورت اجباری این اقدامات را انجام دهند.

معاون آموزشی پژوهشی سازمان نظام پزشکی کشور تصریح کرد: وضعیتی که در پزشکان طرحی وجود دارد و دورنمایی که برای این افراد وجود دارد کمی نگران کننده است و شرایط سختی برای این افراد وجود دارد که در گذشته وجود نداشت و حقوق پایه پزشکان طرحی کم است. همچنین حق ماندگاری‌ها و کارانه‌ها خیلی دیر پرداخت می‌شود، حتی نوع برخورد با همکاران و پزشکان طرحی ما فضایی را ایجاد کرده است که فضای خیلی خوبی نیست. ما در سازمان نظام پزشکی پیگیر هستیم تا مشکلات پزشکان طرحی را پیگیری و رفع کنیم.

شکارچی در خصوص اثرات منفی رفتار و برخورد نامناسب افراد سال بالایی با دستیاران گفت: مشکلات دستیاری و ارتباط بالادستی چیز جدیدی نیست و از قبل هم بوده و در همه جای دنیا نیز به همین صورت است و بالاسری‌ها تصور می‌کنند که باید یک سری چیزها را به این افراد تحکم کنند برخی از این رفتارها از قاعده خارج شده است که در این کمیته‌ها در حال پیگیری این رفتارها هستیم تا آن را برطرف کنیم. اما ساده‌انگاری است اگر بگوییم که فردی که این همه سختی و استرس  و شیفت‌های سخت انترنی را تحمل کرده و به دستیاری رسیده است به سادگی و به دلیل برخوردهای نامناسب بالادستی اقدام به خودکشی کند.

هشدار نسبت به وضعیت رشته های بیهوشی و طب اورژانس

وی اظهار کرد: مهمترین نکته‌ای که در حال حاضر مطرح است این است که دورنمایی که برای همکاران ما وجود دارد، دورنمای مناسبی نیست و این دورنما مختص به شرایط اقتصادی هم نیست یعنی همه شرایط در این دورنما دخیل هستند و صرف معیشت نیست به طور مثال جایگاه اجتماعی این افراد لطمه زیادی خورده است و به این جایگاه اجتماعی برای کسی که سال‌ها از تفریح و زندگی خود گذشته و فقط درس خوانده است تا به جایگاهی برسد که سلامت مردم را تامین کند، خدشه وارد شده است.

معاون آموزشی پژوهشی سازمان نظام پزشکی کشور خاطرنشان کرد: اینکه فکر کنیم پزشکان یک عده افرادی هستند که فقط به فکر رفاه خودشان هستند به شدت به این جایگاه لطمه وارد کرده است و جداکردن پزشکان از مردم اتفاق بدی است که رقم خورده است و نتیجه قرار دادن مردم در مقابل پزشکان این شده است که همه رشته‌های ما خالی می‌ماند و همچنین برخی مهاجرت می‌کنند و در نهایت ممکن است به خودکشی این افراد منجر شود. کسی از این وضعیت سود نمی‌برد و بازنده اصلی مردم می‌شوند، البته در کنار این موضوعات موضوع معیشت هم وجود دارد که برای همه مردم ایران این موضوع سختی معیشت وجود دارد و صرف پزشکان نیست.

شکارچی در پاسخ به این سوال که اینکه برخی معتقدند که پدیده جراح سالاری در دهه‌های اخیر باعث شده است که برخی از رشته‌ها مانند رشته بیهوشی کم اهمیت‌تر نشان داده شوند و این هم درعدم انتخاب دستیاران برای ادامه تحصیل در این رشته‌ها موثر بوده است گفت: باید تاکید کنم که رشته بیهوشی و رشته‌های طب اورژانس از رشته‌هایی هستند که پایه و اساس این رشته‌ها در بیمارستان است و وقتی این رشته‌ها لطمه می‌خورند یعنی به بیمارستان‌های ما لطمه وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: بار اصلی استرس که برای جراحی یک بیمار وجود دارد بر دوش پزشکان بیهوشی است و بنابراین ما باید یک نگاه ویژه‌ای به این افراد داشته باشیم و باید توجه داشته‌باشیم که به فردی که در این رشته این همه سختی را تحمل می‌کند و پایه بیمارستان است، ارزش و اعتبار بیشتری داده شود و نتیجه این ارزش و اعتبار هم این است که ما خیالمان از بیمارستان‌ها راحت شود الان این دو رشته که پایه و اساس بیمارستان‌های ما هستند، خالی‌اند.

به گزارش ایلنا معاون آموزشی پژوهشی سازمان نظام پزشکی کشور در پایان با اشاره به رشته اطفال گفت: این رشته نیز که تامین کننده سلامت نسل آینده است ضمن این که خالی می‌ماند، افرادی که وارد این رشته می‌شوند آن علاقه لازم برای این رشته را ندارند و خیلی از آن‌ها از سر اجبار می‌روند. همانطور که تاکید می‌شود باید فکری برای آموزش و پرورش شود و معلمان خوب وارد این دستگاه شود تا کشور را بسازیم از این طرف هم باید به رشته‌های پایه پزشکی توجه ویژه‌ای کنیم. این رشته‌ها شامل اطفال، زنان، جراحی، بیهوشی، طب اورژانس و داخلی است. این رشته‌ها هستند که مهم هستند و باید روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم تا بتوانیم در نهایت سلامت مردم را تامین کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.