مسئولیت تعیین صلاحیت حرفه ای پزشکی قانونا با وزارت بهداشت است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ابوالفضل باقری فرد در خصوص اطلاعیه اخیر وزارت بهداشت درباره تعیین صلاحیت حرفه های پزشکی و اختلاف‌نظر میان سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت در این زمینه گفت: مسئولیت تعیین صلاحیت حرفه ای گروه های پزشکی با وزارت بهداشت است، زیرا کریکولوم های آموزشی زیر نظر وزارت بهداشت است. هر رشته ای در هر زمینه ای که می خواهد فعالیت کند باید بر اساس واحدهای درسی باشد که گذرانده است.

وی تاکید کرد: شایسته ترین نهاد برای بررسی صلاحیت پزشکان وزارت بهداشت است. با دستور وزیر بهداشت و همچنین با تایید دیوان عدالت اداری تعیین صلاحیت به وزارت بهداشت واگذار شده است. موضوعات تعیین صلاحیت های پزشکی در جلسات به صورت کارشناسی بررسی شده و بر اساس سلیقه و اعمال نظر نبوده است بلکه بر مبنای کریکولوم آموزشی تصمیم گیری می شود. به طور مثال برای پزشک عمومی می بینیم چه دروسی را گذرانده و آموزش دیده است و طبعا کارهایی می‌توانند انجام دهند که آموزش آن را دیده باشند.

معاون آموزش وزیر بهداشت در خصوص اینکه از نظر قانون دریافت نظر مشورتی سازمان نظام پزشکی ضرورت دارد گفت: در تمام جلسات ما سازمان نظام پزشکی هم حضور دارد. با توجه به آخرین حکم دیوان عدالت اداری مسئولیت قانونا با وزارت بهداشت است. در معاونت آموزشی جلسات به صورت منظم تشکیل می شود و از همه صاحب نظران من جمله سازمان نظام پزشکی هم دعوت می شود که معمولا هم حضور دارند. اساس حرف ما این است که هر کس در حوزه پزشکی می خواهد فعالیت کند باید در چارچوب دروسی باشد که آموزش دیده است.

جزئیات طرح مراقبین سلامت در مدارس

باقری فرد در خصوص طرح مراقبین سلامت در مدارس گفت: این طرح با همکاری وزارت آموزش و پرورش پیش می رود.  قبلا مراقبین سلامت کسانی بودند که با رشته بهداشت، پرستاری و مامایی به عنوان مراقب سلامت در آموزش و پرورش جذب می شدند.

وی با بیان اینکه آنها بر اساس رشته ای که خوانده بودند طبیعتا نمی توانستند مراقبت از بهداشت را به خوبی انجام دهند افزود: برای مثال فردی به عنوان ماما از بهداشت دهان و دندان و مسائل بهداشت روان متناسب با دانش آموزان چیزی نمی دانست. هرکسی بر اساس دید خودش در مدارس فعالیت می کرد و ما آمدیم یک رشته ای به عنوان مراقب بهداشت تدوین و تاسیس کردیم.

معاون آموزش وزیر بهداشت به جزئیات این رشته آموزشی پرداخت و گفت: این رشته در 15 دانشگاه ارائه می شود. ورودی های آن از بورسیه های آموزش و پرورش و مخصوص افراد استخدامی آن بوده که در دفترچه کنکور این رشته را انتخاب می کنند. دو سال است که این طرح شروع شده است، در برنامه درسی این رشته برای چهار سال دوره تحصیل کارشناسی هر آنچه برای یادگیری مراقبت از سلامت دانش آموزان نیاز بوده لحاظ گردیده است.

به گزارش ایلنا باقری فرد در پایان اضافه کرد: این شامل مواردی از قبیل سلامت روان، سلامت جنسی، سلامت دهان و دندان و سلامت بدنی می شود. کسانی که در این رشته درس می خوانند با دید بسیار خوبی وارد کار می شوند، همه مدارس کشور مراقب سلامت دارند. ما مراقبین سلامت قبلی را هم که از طریق دیگری جذب شده بودند در این راستا توانمندسازی می کنیم. هدف ما و آموزش و پرورش تربیت افرادی است که به عنوان مراقب سلامت با علم روز آشنا شوند و در مدارس فعالیت کنند.

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.