پزشکان مشکلی با استفاده از کارتخوان ندارند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، حیدر علی عابدی درباره استفاده از کارتخوان در مطب پزشکان گفت: برخی تصور می‌کنند پزشکان از کارتخوان استفاده نمی کنند و ما می خواهیم آنها را مجبور به این کار کنیم؛ در حالی که بسیاری از پزشکان از کارتخوان استفاده می کنند.

این نماینده مجلس درباره شایعه‌هایی مبنی‌بر عدم استفاده از کارتخوان توسط پزشکان برای شفاف نبودن درآمدها و پرداخت نکردن مالیات خاطرنشان کرد: خوش حساب ترین افرادی که مالیات پرداخت می کنند، پزشکان هستند. یعنی پزشکی نیست که تسویه حساب سالانه نداشته باشد. وقتی پزشک مطب می گیرد، با دارایی ارتباط دارد و سال به سال مالیات پرداخت می کنند. نسبت به سایر اصناف، پزشکان در پرداخت مالیات خوش حساب هستند.

عابدی در ادامه گفت: البته سوءتفاهم هایی در این زمینه ایجاد شده است. دارایی قبلا مقررات سخت گیرانه ای داشت و این مقررات باعث شد در مورد پزشکان شایعه هایی مبنی بر عدم اعلام حساب ها و گذاشتن کارتخوان ایجاد شود. این شایعه ها منجر به ایجاد سوءتفاهم هایی بین دارایی و پزشکان شده بود.

وی افزود: من از اداره دارایی سوال کردم که وقتی از پزشکان انتظار دارند، آیا به آنها آموزش دادند که چطور درآمدهای خود را در دفاتر ثبت کنند؟ زیرا وقتی یک شرکت ثبت می کنید، دفتری می دهند که باید درآمدها و هزینه ها را در آن دفاتر ثبت کرد. پزشکان دستورالعمل خاصی در این زمینه از دارایی دریافت نکرده و از انتظارات دارایی بی خبر بودند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: پزشک وقتی در بیمارستان عمل جراحی انجام می دهد، حسابدار بیمارستان می داند که درباره مسائل مربوط به دارایی و مالیات و غیره چطور عمل کند، اما در مطب ها افراد آموزش دیده برای این موارد حضور ندارند. به همین علت جلسه هایی با پزشکان و دارایی برگزار شد و تعامل خوبی در این راستا شکل گرفت. به طور مثال اولین علامت همکاری در اصفهان آغاز شده است و نظام پزشکی و دارایی، کارگاه هایی را برای پزشکان در این زمینه برگزار کردند تا سوءتفاهم ها برطرف و آموزش ها ارائه شود.

لازم به ذکر است ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در مرداد ماه امسال در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم وجود کارتخوان در مطب های پزشکان گفته بود: از ‏لحاظ قانونی، سازمان امور مالیاتی به برخی از صنوف و مشاغل الزام کرده که صندوق داشته باشند و این صندوق باید کارتخوان داشته ‏باشد، اما هنوز برای صنف بهداشتی و درمانی و پزشکان این موضوع قطعی نشده و الزام نصب کارتخوان در مطب ها فعلا اخلاقی است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه گفت: به عنوان یک پزشک خجالت می‌کشم وقتی امکان تهیه ‏کارتخوان بسیار ساده است، اما در برخی مطب‌ها این امکان فراهم نشده است.‏ درخواست اخلاقی و توصیه‌ای ما این است که پزشکان در مطب‌های خود کارتخوان داشته باشند، زیرا مورد ‏تقاضای مردم است. گلایه ما این است که حدود 10 تا 20 درصد پزشکان رفتارهایی می‌کنند که باعث واکنش‌های اجتماعی و سیاسی ‏و همچنین واکنش هایی از سوی قانونگذاران می‌شود که شرایط را برای خود این پزشکان و دیگران سخت‌تر می‌کند. خوشحال می‌شویم اگر کسی الزام قانونی این ‏موضوع را به وزارت بهداشت اعلام کند.‏

حریرچی اضافه کرد: برای الزامی شدن این موضوع باید بر اساس یک قانون این مقررات را وضع کنیم. وزارت ‏بهداشت، وزارت اقتصاد، سازمان تعزیرات حکومتی و قوه قضاییه نمی‌تواند بدون قانون، موردی را الزام کند. در نتیجه فقط می‌توانیم ‏توصیه کنیم.‏

وی درباره مالیات پزشکان خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت مالیات برای پزشکان مشابه مشاغل و صنوف دیگر است. یعنی یا بر اساس ‏دفاتر قانونی اقدام می‌شود یا بر اساس توافق‌نامه‌های مالیاتی که سازمان امور مالیاتی و سازمان نظام پزشکی دارد.‏

به گزارش ایرنا سخنگوی وزارت بهداشت در پایان درباره اینکه آیا سازمان نظام پزشکی نباید تمدید پروانه مطب‌ها را منوط به گذاشتن ‏کارتخوان در مطب‌ها بکند گفت: باید دید آیا سازمان نظام پزشکی اختیار قانونی این کار را دارد یا خیر و اگر این اختیار را دارد، ‏آیا تصویب می‌کند یا خیر.‏

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.