زمان انتقال سازمان به وزارت بهداشت، وضعیت بدهی‌ها در ۱۴ ماه بود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، طاهر موهبتی درخصوص برنامه‌های سازمان بیمه سلامت برای سال آینده گفت: برنامه‌های این سازمان برگرفته از اسناد بالادستی است و تاکید بر این است که هزینه پرداختی از جیب مردم به ۲۵ درصد کاهش پیدا کند و یکی از اصلی‌ترن برنامه‌های بیمه سلامت در سال آینده ادامه دادن استقرار سامانه الکترونیک است.

وی در ادامه گفت: مدیریت منابع یکی از رویکردهای جدی در سال آینده است، اجرای راهنماهای بالینی و توسعه ارتباط با انجمن‌های علمی نیز از دیگر برنامه‌های این سازمان برای سال آینده به شمار می‌رود.

مدیر عامل بیمه سلامت درخصوص حمایت بیمه سلامت از بیماری‌های خاص گفت: حمایت از بیماران خاص جزو برنامه‌های سازمان بیمه سلامت بوده و این روند ادامه پیدا می‌کند، سالانه ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از این بیماران اختصاص پیدا می‌کند و حدود ۶۷۰۰۰ نفر تحت پوشش خدمات بیمه سلامت قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از داروهای این بیماران پوشش ۱۰۰درصدی دارند و برخی از داروهای دیگر نیز از پوشش حمایتی ۵۰ درصدی برخوردار هستند.

موهبتی افزود: در ‏سال 96 میزان منابع حدود 80 درصد نسبت به مصارف تاخیر داشت. بر اساس ماموریتی که بر عهده سازمان بیمه سلامت گذاشته ‏شد، قرار بود پنج میلیون نفر بیمه شوند که در آن زمان حدود 10 میلیون نفر به صورت رایگان بیمه شدند. از طرفی نرخ هفت ‏درصدی حق بیمه قابل قبول نبود و به طور مثال در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی با پوشش 45 درصدی جمعیت 9 درصد حق بیمه ‏دریافت می‌کند و این سازمان می‌گوید که دچار ضرر و زیان شده است.‏

وی در ادامه گفت: وقتی سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت منتقل شد، وضعیت بدهی‌ها در 14 ماه قرار داشت.‏

مدیرعامل بیمه سلامت افزود: جمعیت صندوق بیمه ایرانیان قبل از طرح تحول سلامت چهار میلیون و 300 هزار نفر بود و بعد از راه اندازی ‏صندوق بیمه همگانی سلامت، عده‌ای که حداقل حق بیمه را به صندوق بیمه ایرانیان پرداخت می‌کردند، به صندوق بیمه همگانی ‏مهاجرت کردند.‏

موهبتی خاطرنشان کرد: در کشور ما محدودیت منابع وجود دارد و باید به شکلی هزینه کنیم که خدشه‌ای ‏به بسته‌های خدمات سلامت وارد نشود. نباید به محرومین کشور فشاری وارد شود و در همه کارها باید به محرومین توجه کنیم. از ‏طرفی باید شرایط کنونی کشور را درک کنیم. هرچند قبل از آغاز تحریم‌ها به سمت مدیریت منابع حرکت کردیم.‏

وی اضافه کرد: اصلاحاتی مانند هدفمند کردن یارانه برای گروه‌های نیازمند در سازمان بیمه سلامت انجام شد. محدودیت استفاده از بیمه ‏رایگان در بخش دولتی نیز منجر به کاهش 44 درصدی بار مراجعه شد.‏

رئیس هیات مدیره بیمه سلامت گفت: همچنین جلسه‌هایی با مسئولان دفاتر پیشخوان بیمه سلامت برگزار شد، زیرا دروازه مراجعه مردمی به بیمه سلامت این ‏دفاتر هستند. اصلاحاتی در ساختار نیز انجام شد و به سمت استقرار سازمان الکترونیک حرکت کردیم که برای این کار معاونت ‏فناوری اطلاعات در سازمان بیمه سلامت تشکیل شد تا متولی اقداماتی مانند استحقاق سنجی، نسخه نویسی الکترونیک و بررسی ‏الکترونیک اسناد شود. در حال حاضر نسخه نویسی الکترونیک به صورت پایلوت در استان کرمان در حال انجام است و تا پایان سال ‏حداقل یک شهر در هر استان به این طرح اضافه می‌شود.‏

وی ادامه داد: حدود 420 مورد راهنمای بالینی نیز ابلاغ شده و با تمام اصلاحاتی که انجام شده حدود 2 ‏هزار میلیارد تومان ذخیره منابع انجام شده است.‏

موهبتی درباره رفع هم‌پوشانی‌های بیمه‌ای نیز اظهار داشت: تا امروز 2 میلیون و 300 هزار رفع هم‌پوشانی بیمه‌ای با سازمان تامین ‏اجتماعی و حدود 83 هزار مورد نیز با بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح انجام شده و همچنین از ایجاد هم‌پوشانی‌های جدید نیز ‏جلوگیری شده است.‏

مدیرعامل بیمه سلامت در پایان گفت: سامانه 1666 نیز برای ارتباط موثر سازمان بیمه سلامت با مردم راه اندازی شده و با مردم درباره مشکلات صحبت ‏می‌کنیم. از طرفی پایگاه خبری آی هینا نیز برای ارائه اطلاعات و اخبار سازمان بیمه سلامت راه اندازی شد که بتوانیم با مردم و ‏ذینفعان ارتباط موثری داشته باشیم.‏

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.