اگر پزشکان رقم اعلام شده در خصوص فرارمالیاتی را قبول ندارند، ما مخلص آنها هم هستیم
حاشیه‌های مربوط به بحث فرار مالیاتی پزشکان همچنان ادامه دارد و برخی صاحب‌منصبان هنوز بر طبل قانون‌گریزی پزشکان می‌کوبند. اولین بار عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی بود که به فرار مالیاتی گسترده پزشکان اشاره و رقم ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی را برای آن عنوان کرد. توجیه مستدل او هم انتشار یک گزارش از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس بود. گزارشی ۳۶ صفحه‌ای که در صفحه سی و دوم آن، در حد چند خط، از قول کارشناسانی نامعلوم و بدون هیچ‌گونه مدرکی، این آمار ذکر شده بود. از سوی دیگر اما کارشناسان معتقدند که تهیه‌کنندگان این گزارش، برخی از متغیرهای مهم را نادیده انگاشته و از این رو با خطای محاسباتی مواجه شده‌اند. ازجمله «تعداد پزشکان» که متغیری بسیار تاثیرگذار در تعیین میانگین مالیات آنهاست، بسیار بیشتر از تعداد واقعی پزشکان فعال در کشور محاسبه شده و همین خطا، رقم مالیات مجموعه پزشکان را کاملا تحت‌الشعاع قرار داده است. «پزشکانی که مهاجرت کرده‌اند»، «پزشکانی که به هردلیل به شغل دیگری مشغول شده‌اند»، «پزشکان طرحی»، «رزیدنت‌ها» و بسیاری دیگر که مطلقا مشمول پرداخت مالیات نیستند و تعداشان هم کم نیست، در محاسبات طرفداران افزایش مالیات جامعه پزشکی، درنظر گرفته نشده‌اند و طبیعتا این مسائل، دقت گفته‌های آنها را زیر سوال برده است.
عباس گودرزی در گفت‌وگو با پایگاه خبری پزشکان و قانون ادعا می‌کند که ما صرفا به دنبال شفاف‌سازی هستیم و اگر پزشکان این رقم را قبول ندارند، بر سر میز مذاکره بیایند.  

پزشکان و قانون: اخیرا مباحثی در جامعه مبنی‌بر فرار مالیاتی پزشکان مطرح شده که حضرتعالی هم، با استناد به برخی آمار و ارقام، به نوعی بر آن صحه گذاشته‌اید. جریان این فرار مالیاتی چیست؟

سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که جامعه پزشکی ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت می‌کند. این یعنی حدودا هر پزشک یک میلیون تومان درآمد دارد. طبعا ما اینجا این پیام را دریافت می‌کنیم که یک فرار مالیاتی بزرگ در حال اتفاق افتادن است. از طرفی خود سازمان امور مالیاتی اعلام می‌کند که عدد واقعی باید ۷۰۰ میلیارد تومان باشد. ما آن را هم قبول نداریم. کمااینکه اگر این رقم را هم بپذیریم، به این معناست که هر پزشک حدودا ۲ میلیون و دویست هزار تومان درآمد دارد. 

پزشکان و قانون:‌ پس شما به کدام رقم استناد می‌کنید؟

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی عددی را ارائه داده که آن را بر اساس کار کارشناسی به دست آورده است. این عدد حدود ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که جامعه پزشکی باید به‌عنوان مالیات پرداخت کند.

 پزشکان و قانون: خود شما این عدد را قبول دارید؟

بله من قبول دارم. چون ما پزشکانی داریم که ده‌ها میلیارد تومان درآمد دارند و باید بیایید و ببینید که به چه شکل از مریض پول دریافت می‌کنند. آیا این پزشک مالیات پرداخت می‌کند؟ آنها چنان درآمدهای کلانی دارند که حتی حاضر نیستند رقم آن را از طریق کارتخوان دریافت کنند.

 پزشکان و قانون: به نظر شما چند درصد از پزشکان به این شکل هستند؟

هر درصدی که هستند. البته من به جامعه پزشکی احترام می‌گذارم. کمااینکه پزشکانی را می‌شناسم که بسیار خالص، صادق، دلسوز و ایثارگر هستند. پزشکانی را می‌شناسم که پول را معیار درمان قرار نمی‌دهند. چه برسد که بخواهند مالیات مردم را پرداخت نکنند. مالیات برای مردم است. ما بحثی نسبت به خوش‌حسابی جامعه پزشکی نداریم. آنها را تکریم و در برابر عظمت کار آنها، حاضریم تعظیم کنیم. 

پزشکان و قانون: این آمار ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی برمبنای کدام پایه و اساس است؟ مگر غیر از این است که در صفحه ۳۲ یک گزارش ۳۶ صفحه‌ای، صرفا از قول کارشناسان و بدون کوچکترین منبع و ماخذی بیان شده است؟

مرکز پژوهش‌ها بازوی مشورتی مجلس شورای اسلامی است. اگر پزشکان بحثی در مورد این آمار دارند، می‌توانند پای میز بنشینند و با هم بحث کنیم. نکته دیگری که وجود دارد این است که آن چیز که عیان است، چه حاجت به بیان است؟ درآمد پزشکان عیان است و ما آن را با چشم خود می‌بینیم. پزشکانی را می‌بینیم که بعضا دریافت‌های کلان دارند و حتی حاضر نیستند پول خود را از کارتخوان دریافت کنند. از طرفی آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است؟ ما با پزشکان دعوایی بر سر عدد و رقم نداریم. آنها می‌گویند که این عدد اشتباه است، ما مخلص آنها هم هستیم. ما می‌خواهیم شفافیت وجود داشته باشد. 

 پزشکان و قانون: به نظر شما اینکه کمیسیون به یکباره درصد مالیات را تبدیل به عدد ۱۰ می‌کند، منطقی است؟

ما هنوز مالیات را نبسته‌ایم؛ فعلا درحال بحث در مورد آن هستیم و هنوز آن را نهایی نکردیم. این ۱۰ درصد، زمان صدور صورتحساب بیمار و علی‌الحساب از دستمزد پزشک به‌عنوان مالیات کسر می‌شود.

پزشکان و قانون: اما تعداد زیادی از پزشکان ما به شکل طرحی، پرکیس و ... خدمت می‌کنند و درصد بالایی از آنها هم رزیدنت هستند که با کمترین درآمد مشغول خدمت‌رسانی هستند. آیا شما این تعداد افراد را هم جزو همان پزشکان حساب کرده‌اید؟ آیا منطقی است که از آنها هم این رقم کسر شود؟ با چه سازوکاری؟

دولت در لایحه خود درآمد تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان را معاف از مالیات اعلام کرده که ما با این عدد هم مخالف هستیم. از نظر ما درآمد زیر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یا حداقل ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باید معاف از مالیات شوند. تلاش ما این است که مالیات را به شکل پله‌کانی تعریف کنیم. اما به هر شکلی که پرداخت مالیات در قانون تعریف شد، پزشکان مستثنی از قانون نیستند. ما می‌گوییم همه اقشار جامعه باید مالیات دهند. همان‌گونه که سر ماه، از خیلی از اقشار جامعه مالیات کسر می‌شود. کمااینکه تمام نیروهایی که در بخش‌های دولتی مشغول ارائه خدمت هستند، سر ماه که حقوق ثابت می‌گیرند، مالیات خود را پرداخت می‌کنند. 
گذشته از این، یکی از نگرانی‌های ما این است که در سیستم بهداشت و درمان، با یک پدیده بغرنج مواجهیم که باید آن را شکاف بزرگ در دریافتی‌های مجموعه شاغل در حوزه بهداشت و درمان نام‌گذاری کنیم. ما پزشکانی را داریم که در مجموعه‌های دولتی کار می‌کنند و دریافتی کمی دارند. کارانه آنها هم ۶ ماه و یک سال  عقب می‌افتد. از طرفی عده‌ای را داریم که برای عملیات پزشکی که انجام می‌دهند، عددهای نجومی دریافت می‌کنند و حاضر نیستند در این زمینه شفا‌ف‌سازی کنند. ما اصرار داریم که پایانه‌های فروشگاهی نصب کنند تا درآمدهای آنها شفاف شود. هم باید درآمد آنها شفاف باشد و هم اینکه اگر مبلغی از درآمد آنها کسر می‌شود، به خاطر گردش اقتصادی کشور است.

پایان پیام/

محسن طاهرمیرزایی گفت‌وگو: محسن طاهرمیرزایی

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.