تشریح دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب در حوزه بهداشت
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، علیرضا رئیسی در ارتباط با خدمات حوزه‌های بهداشت و دستاوردهای انقلاب در 40 سال اخیر اظهار داشت: در حال حاضر نظام شبکه‌های بهداشتی درمانی کشور به عنوان الگوی مورد تائید سازمان جهانی بهداشت است و اولویت قرار دادن مناطق محروم و روستاها در تخصیص و توزیع منابع و توجه ویژه به گروه‌های آسیب پذیر جامعه مانند کودکان،‌مادران و سالمندان از برنامه‌های انجام گرفته است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به تامین خدمات پاراکلینیک برای تمامی جمعیت روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر گفت: اضافه شدن بسته خدمات سلامت دهان و دندان برای گروه‌های هدف مادران باردار و کودکان کمتر از 14 سال ، اضافه کردن خدمات سلامت روان با تاکید بر آموزش مهارت‌های زندگی،‌مهارت‌های فرزند پروری و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز از دیگر برنامه‌های انجام شده است.

رئیسی درادامه با اشاره به استقرار یک پزشک به طور متوسط به ازای هر 10 تا 12 هزار نفر جمعیت شهری گفت: از دی ماه 1394 با راه‌اندازی سامانه سیب در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور همچنین سامانه سینا و ناب توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد و گلستان پرونده الکترونیک سلامت برای بیش از 74 میلیون نفر از جمعیت کشور تا پایان مرداد ماه سال 90 تشکیل شده است.

وی افزود: میزان مرگ و میر کودکان کمتر از یک سال، میزان مرگ نوزادان کمتر از یک ماه، میزان مرگ مادران از عوارض بارداری و زایمان، نسبت به سال‌های اوایل انقلاب به شدت کاهش یافته است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اضافه کرد: در سال 1363 اقدامات توسعه نظام مراقبت­‌های اولیه بهداشتی درمانی آغاز شد و با استقرار مراکز آموزش بهورزی و تربیت بهورزان و استقرار بهورزان در خانه‌­های بهداشت در طول سال­‌ها رشد روز افزون ساختار و برنامه­‌ها موجب شد تا پوشش این خدمات به سرعت گسترش یابد. میزان دسترسی به ارائه­دهندگان خدمات مراقبت­های اولیه بهداشتی درمانی به مناطق روستایی در طی سال­های57 تا 97  از کمتر از 5 درصد به 98 درصد رسیده است و تاثیر روند صعودی این شاخص در  بهبود و ارتقاء سایر شاخص­های سلامت کشور کاملا مشهود است. 

 رئیسی در زمینه بیماری های غیرواگیر گفت: طراحی و اجرای پیمایش عوامل خطر بیماری­های غیرواگیر در ایران (براساس رویکرد گام به گام) به عنوان یک نظام جامع کشوری برای به دست آوردن شواهد معتبر و مداوم برای کمک موثر به برنامه­های پیشگیری و کنترل بیماری­‌های غیرواگیر و عوامل خطر آنها در ایران طی سال­های 1383، 1384، 1385، 1386، 1388،1390 و 1395 انجام گرفت و نتایج تمامی پیمایش‌­ها جهت تأمین اطلاعات پایه ارزشیابی اهــداف و شاخص­‌های سند غیرواگیر تا سال 2025 و گزارش روند در سال 2018 مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

به گزارش فارس وی در پایان گفت: تدوین، بازنگری و ارتقای بسته مراقبت­‌های سلامت با توجه به بار بیماری‌­های ناشی از بیماری‌های واگیر، بیماری­ های بازپدید و نوپدید و غیرواگیر بویژه دیابت، پر فشاری خون و سرطان­‌های شایع و خدمات سلامت دهان و دندان و تاکید بر پیشگیری و کنترل عوامل خطر نیز صورت گرفته است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.