برنامه ماندگاری پزشکان در مناطق محروم با شکست مواجه شده بود
به گزارش پایگاه خبری پزشکانو قانون، قاسم جان‌بابایی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۲۰۰ پزشک متخصص و فوق تخصص در ۲۵۱ بیمارستان در ۲۲۶ شهر کمتر برخوردار درحال خدمت به هموطنان هستند، گفت: این مساله منجر به افزایش دسترسی مردم این مناطق به خدمات سلامت شده است.

جان بابایی افزود: قبل از اجرای برنامه تحول نظام سلامت ۱۴۰۰ متخصص در شهرهای کمتر توسعه در حال ارائه خدمت به هموطنان بودند. همچنین تقریبا ۲۵۰ بیمارستان در مناطق کمتر برخوردار از حضور متخصص مقیم در بیمارستان‌ها بهره‌مند شده‌اند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر، بیش از سه هزار پزشک متخصص در مناطق محروم به صورت تمام وقت در مراکز درمانی مستقر هستند و خدمات این پزشکان با تعرفه دولتی به مردم ارائه می ‌شود.حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم در راستای بند ب ماده ۳۴ قانون برنامه پنجم توسعه ناظر بر پایداری نیروی انسانی متخصص و ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت و بند الف ماده ۳۶ ناظر بر پرداخت تسهیلات ویژه برای ماندگاری پزشکان در مناطق کمتر توسعه یافته به طور رسمی از ابتدای خرداد ماه سال ۹۳ در قالب یکی از برنامه‌های اصلی طرح تحول سلامت آغاز به کار کرد.

معاون وزیر بهداشت گفت: برنامه ماندگاری پزشکان در بیمارستان‌های مناطق محروم با هدف تأمین پزشک متخصص و تضمین دسترسی مردم در همه نقاط کشور به ویژه در مناطق محروم و به منظور ارتقای کیفیت خدمات سلامت در مناطق کمتر توسعه یافته کشور اجرا شده است.

جان بابائی تصریح کرد: هردو برنامه فوق به دلیل اینکه منابع مالی مکفی در اختیار نداشتند و جهت ‌دهی مناسبی را دنبال نمی‌کردند، انگیزه لازم برای حضور پزشکان در مناطق محروم را ایجاد نکردند تا اینکه این موضوع در قالب طرح تحول سلامت به عنوان اولویت‌‌های دولت مطرح و تصمیم بر آن شد که برنامه ریزی صحیحی برای حضور پزشکان در مناطق محروم و افزایش دسترسی مردم به پزشکان متخصص در مناطق محروم اندیشیده شود.

به گزارش فارس وی در پایان خاطرنشان کرد: این در حالی بود که در زمان آغاز طرح، تنها یک ‌هزار و ۴۵۰ پزشک متخصص در مناطق محروم حضور داشتند.در حال حاضر، ۳۱۰۰ پزشک متخصص و فوق تخصص در ۲۵۱ بیمارستان در ۲۳۶ شهر کمتر برخوردار درحال خدمت به هموطنان هستند، ساماندهی مناسب نظام ارجاع در سطح تخصصی و فوق تخصصی مناطق کمتر توسعه یافته، حذف پرداخت‌ های غیر رسمی در این مناطق، اجرای صحیح نظام سطح ‌بندی در بخش نیروی انسانی و خدمات سرپایی و بستری از دستاوردهای اجرای این برنامه است، طی دو ماه آینده بیش از ۲۰۰ متخصص جدید به مراکز درمانی در سراسر کشور اعزام خواهند شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.