دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب در حوزه پرستاری
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، مریم حضرتی با اشاره به آمار پرستاران در ایران قبل و پس از انقلاب اسلامی اظهار کرد: تعداد پرستاران شاغل در مراکز دولتی در سال ۵۷ حدود ۷ هزار نفر بود و اکنون پس از چهل سال به ۷۱ هزار و ۲۷۱ پرستار رسیده است.

وی افزود: در آغاز انقلاب اسلامی هیچ کارشناس هوشبری و اتاق عمل در ایران نداشتیم، اما اکنون به برکت پیروزی انقلاب اسلامی تعداد کارشناسان اتاق عمل به ۷ هزار و ۸۷۸ و تعداد کارشناسان هوشبری به ۷ هزار و ۱۶۸ نفر رسیده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره تاریخچه ساختاری حوزه پرستاری در وزارت بهداری پیش از انقلاب و وزرات بهداشت کنونی گفت: از فعالیت اداره کل پرستاری و مامائی وزارت بهداری از سال ۱۳۳۰ در چهار بخش بهداشت همگانی، آموزش پرستاری، خدمات بیمارستان¬ها، بهداشت روانی آغاز و پس از انقلاب اسلامی بخش مامایی از اداره کل پرستاری تفکیک شد.

حضرتی ادامه داد: در سال ۱۳۷۳ جایگاه اداره کل پرستاری (جدا شدن مامایی از پرستاری) در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تثبیت شد و سپس مدیرکل پرستاری به مشاور وزیر و تا سال ۱۳۹۰ قائم مقام وزیر در امور پرستاری تغییر یافت و در سال ۱۳۹۲ با مصوبه دولت اداره کل پرستاری به معاونت پرستاری در ساختار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارتقاء پیدا کرد.

وی تصریح کرد: در معاونت پرستاری وزارت بهداشت ۲ اداره کل با عناوین ارتقای سلامت و خدمات پرستاری و توانمند سازی و بهره وری نیروی انسانی، مشتمل بر چهار گروه تخصصی و ۱۸ پست کارشناسی در ایجاد شد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت تاسیس دانشکده‌های پرستاری را یکی از دستاورد‌های بزرگ انقلاب اسلامی دانست و گفت: در سال ۶۵ «مدارس پرستاری» یا آموزشگاه‌های عالی مامایی به دانشکده‌های پرستاری و مامائی تحت پوشش دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور تبدیل شدند و آموزش آکادمیک پرستاری در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و PhD ایجاد شد.

حضرتی در ادامه با مقایسه تعداد مراکز آموزش پرستاری قبل و پس از انقلاب ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی ۵۵ آموزشگاه و آموزشکده پرستاری داشتیم و اکنون ۱۰۲ دانشکده دولتی و ۸۵ دانشکده آزاد پرستاری داریم و هزار و ۹۴۰ استاد در دانشگاه‌ها به تربیت پرستاران می‌پردازند.

وی اضافه کرد: همچنین دفاتر پرستاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایجاد شد و جایگاه مدیر خدمات پرستاری به عنوان بالاترین مقام اجرایی خدمات پرستاری در سطح دانشگاه و دانشکده‌های علوم پزشکی در سال‌های ۹۱-۹۰ ارتقا یافت.

معاون پرستاری وزارت بهداشت به ارتقای آموزش پرستاری در سال‌های پس از انقلاب در کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۷۳ برنامه کارشناسی رشته پرستاری در راستای آموزش جامعه‌نگر تدوین و در سال ۷۴ به تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و آموزش عالی رسید و سپس این برنامه تحت نظارت کامل وزارت متبوع قرار گرفت.

حضرتی با اشاره به تخصصی شدن رشته پرستاری پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: دوره دکترای پرستاری در کشور در سال ۷۳ و شورای عالی پرستاری در سال ۷۵ راه اندازی شد.

وی توضیح داد: یکی از مشکلات کشور پس از انقلاب اسلامی این بود که پرستار مرد در کشور نداشتیم، اما به دلیل اینکه ما در کشوری اسلامی زندگی می‌کنیم و در بسیاری از موارد نیاز به پرستار مرد نیز وجود دارد، در این حوزه چالش‌هایی وجود داشت و در نهایت مصوبه تربیت پرستار مرد به تصویب رسید.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به مصوبه تربیت و جذب پرستار بر اساس جنسیت مطابق با نیاز کشور گفت: طرح انطباق خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی در حوزه پزشکی با موازین شرع مقدس و متناسب‌سازی هرم نیروی انسانی پرستاری به لحاظ جنسیت در سال ۱۳۷۷ به تصویب رسید و از آن پس مطابق با این طرح پرستار مرد و زن با توجه به نیاز کشور پذیرش و جذب می‌شوند.

حضرتی گفت: سال‌ها بود در کشور بسیاری از مراکز بدون نظارت درست و استخدام پرستاران حرفه‌ای در حوزه مراقبت از منزل فعالیت می‌کنند و چالش‌های بسیاری در این حوزه داشتیم، اما خوشبختانه طرح راه اندازی مراکز مراقبت از منزل زیر نظر وزارت بهداشت اجرایی شد و اکنون بیش از هزار مرکز با پرستاران حرفه‌ای خدمات مراقبت از منزل به بیماران ارائه می‌کنند، آیین نامه تأسیس مراکز مشاوره و ارائه مراقبت‌های پرستاری در منزل (home health care) در سال ۷۸ تصویب و ابلاغ شد و پس از آن توسعه، بازنگری و ابلاغ آیین نامه جدید و ساماندهی و گسترش و نظارت بر عملکرد این مراکز در سال ۹۵ در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامهداد: پوشش بیمه‌ای خدمات مراقبت از منزل نیز یکی از چالش‌های طرح مراقبت‌های پرستاری در منزل بود که به گفته حضرتی طرح آزمایشی پوشش بیمه‌ای مراقبت‌های پرستاری در منزل سال ۹۷ در شورایعالی بیمه به تصویب رسید.

حضرتی به شناسنامه حرفه‌ای پرستاران اشاره کرد و گفت: صدور و اعطاء پروانه صلاحیت حرفه‌ای به پرستاران و گروه‌های وابسته واجد شرایط درسال ۹۵ کلید خورد و در این راستا گام مهمی برداشته شد، همچنین برای ارتقای سطح علمی پرستاران دوره‌های مدیریت پرستاری در حوادث و بلایا در سال ۹۶ را برگزار کردیم همچنین دوره‌های آموزشی اخلاق پرستاری و استانداردسازی خدمات پرستاری در کشور برای گروه‌های هدف در دانشگاه یا دانشکده‌های علوم پزشکی از سال ۱۳۹۶ تاکنون برگزار می‌شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به مصوبه سختی کار پرستاران گفت: آیین نامه و برقراری فوق العاده سختی شرایط محیط و نوبت کاری کارکنان پرستاری در سال۶۶ تصویب و بخشنامه موافقت با بازنشستگی پیش از موعد پرستاران با بیست سال سابقه کاری و استفاده از پنج سال بخشودگی در سال ۱۳۷۰ ابلاغ شد.
وی ادامه داد: افزون بر این قانون حفاظت در برابر اشعه و تخصیص پرداخت مبلغ ریالی حق اشعه به کارکنان پرستاری در معرض پرتو‌ها در سال ۶۸ به تصویب رسید.

وی افزود: همچنین قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۶ تصویب و ابلاغ شد.

حضرتی با اشاره به دستاورد‌های پژوهشی در حوزه پرستاری در چهل سال پس از انقلاب گفت: مهمترین توسعه فعالیت‌های پژوهشی پرستاری در قالب رساله‌های PhD، توسعه کمی و کیفی کتب علمی و نشریات علمی پژوهشی پرستاری و تخصصی شدن نشریات پرستاری از دستاورد‌های پژوهشی در حوزه پرستاری است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه عضویت رسمی ایران در شورای بین المللی پرستاران دنیا (international council of nurses) در آبان ۸۷ یکی دیگر از دستاورد‌های مهم در حوزه پرستاری است، گفت: افزون بر این آیین نامه اخلاق پرستاری در جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۰ تدوین و منتشر شد.

وی اضافه کرد: با تصویب قانون سازمان نظام پرستاری در سال ۱۳۸۰ در شورای اسلامی، انجمن صنفی روان پرستاری ایران در سال ۸۹، تشکیل انجمن پرستاری ایران در سال ۶۹ تشکیل شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان حضرتی در پایان گفت: همچنین خانه پرستار به عنوان یک تشکل با هدف تحقق اهداف عالیه پرستاری از طریق افزایش آگاهی‌های صنفی، علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی اعضاء در راستای برقراری عدالت اجتماعی در نظام سلام و برخورداری همه آحاد جامعه از امکانات درمان مناسب در سال ۱۳۸۰ تشکیل شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.