قدردانی وحمایت از برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت در حوزه طب سنتی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، متن این بیانیه بدین شرح است:
 
انجمن علمی طب سنتی ایران به نمایندگی از جامعه دانشگاهی طب ایرانی و همه دانش‌آموختگان و دستیاران طب ایرانی و داروسازی سنتی با استقبال از برنامه پیشنهادی جناب آقای دکتر نمکی (وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) در حوزه طب سنتی به مجلس شورای اسلامی و تشکر از ایشان بابت عنایت به طب ایرانی در برنامه پیشنهادی، امیدوار است که با تشریک مساعی وزارت بهداشت و حمایت همه‌جانبه نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی، افق جدیدی در توسعه همه‌جانبه و اثرگذار این دانش بومی گشوده‌شود. 

در این خصوص و با توجه به وجود اسناد و قوانین محکم و شفاف مانند:
_ بند 12 سیاست‌های کلی «سلامت»، ابلاغيه مقام معظم رهبری (فروردین 93)
_  سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی شورای عالی انقلاب فرهنگی (مصوب 25/4/92)
_ ماده 74 برنامه ششم توسعه (مصوب 14/12/95)

آنچه هم‌اکنون بیش‌ از پیش موردنیاز است، برنامه عملیاتی وزارت بهداشت جهت اجرای مصوبات بالاست. در این خصوص اهم مطالبات این انجمن در راستای اجرای قوانین بالا به شرح زیر است: 

1-  ارتقای دفتر طب ایرانی به سازمان طب ایرانی به‌عنوان سازمانی درون وزارت بهداشت و درمان که متولی سیاستگذاری و برنامه‌ریزی حوزه طب ایرانی و طب مکمل بوده و دارای واحدهای متناظر در معاونت‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی باشد.

2- صدور موافقت قطعی تشکیل دانشکده‌های طب ایرانی در مراکز منطقه‌ای کلان مناطق دهگانه کشور توسط شورای گسترش وزرات بهداشت و درمان (تا این لحظه اکثر قریب به اتفاق دانشکده‌های موجود، موافقت قطعی نداشته و فاقد رشته محل و چارت تشکیلاتی هستند)

3-  ایجاد شورای هماهنگی توسعه طب ایرانی در همه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور توسط رییس دانشگاه با حضور و نظارت رییس مجمع نمایندگان هر استان در دانشگاه علوم پزشکی مرتبط.

4- اختصاص درصد مشخصی از اعتبارات پژوهشی وزارت بهداشت جهت تحقیقات بنیادی و استانداردسازی روش‌های تشخیص و درمان طب ایرانی و تعیین میزان اثربخشی طب ایرانی در پیشگیری و درمان انواع بیماری‌ها و کاهش هزینه‌های تامین سلامت جامعه.

5-  ادغام خدمات طب ایرانی در سطوح مختلف نظام سلامت از طریق تکمیل کوریکولوم‌های آموزشی، آموزش رشته‌های گروه پزشکی (توسعه ارائه خدمات از خانه‌های بهداشت تا مراکز جامع خدمات سلامت شهرها با آموزش بهورزان، ماماها، پرستاران و پزشکان و سیستم ارجاع به متخصصان طب ایرانی) بر اساس تکلیف بند چ ماده74 قانون برنامه ششم.

6- تحت پوشش بیمه قرار گرفتن ویزیت و خدمات منتخب طب ایرانی که باوجود فراهم ‌بودن مستندات و تعرفه داربودن خدمات منتخب در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت، همچنان در انتظار تصمیم گیری است.

7-  تعدیل نگاه درمان‌محور و توجه بیشتر به طب پیشگیری و استفاده از ظرفیت طب ایرانی جهت کاستن از بار بیماری ها بر اساس افق پیش‌بینیشده در سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی.

ضمن آرزوی توفیق برای جناب آقای دکتر نمکی، با عنایت به دوراندیشی و مشی مدبرانه ایشان، امیدواریم در صورت اعتماد نمایندگان ملت به ایشان برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، زمینه سرعت‌بخشیدن به تکالیف اسناد بالادستی در خصوص طب ایرانی فراهم ‌گردد. در این ‌راستا انجمن علمی طب سنتی ایران آمادگی خود را جهت هرگونه همکاری با ایشان و برنامه‌های پیشنهادی در جهت عملیاتی‌کردن قوانین مصوب، اعلام می‌نماید. وبدا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.