لطفا برسانید به دست جناب آقای دکتر نمکی
پایگاه خبری پزشکان و قانون؛

عرض سلام و احترام؛ بنده به عنوان شهروندی که اگرچه نه به اندازه‌ جنابعالی ولی به قدر خود ‌تجربه‌های اندکی را در نظام سلامت‌ اندوخته است با شما سخن می‌گویم. امیدوارم برای روزهای آینده‌ و احیانا دو سال پیش‌روی مدیریتان‌ کارساز باشد. به جد اعنقاد دارم بدون توجه بدانها‌ نمی‌توانید کار بایسته‌ای را به انجام برسانید.

1-   لطف بفرمایید از مداخله‌ مداخله‌گران مسئولیت‌گریز غیر‌پاسخگوی سایر نهادهای قدرت  که در پس پرده‌ با اعمال فشار و سهم‌خواهی‌های نابجا و غیر‌فنی و خسران آفرین‌ اصرار و اجبار در‌ بکار‌گیری مدیران مورد پسندشان در سطوح مختلف‌ از ستاد وزارت‌ تا شبکه‌های بهداشت و درمان را دارند (عموما‌ هیچ کارایی مثبتی به‌جز تعهد به حامیان خارج  از سازمان ندارند) جلوگیری نموده و بصورت کاملا فله‌ای (اصطلاح فله را هم برای تاکید و هم برای بیان عمق فاجعه‌ای که نظام سلامت‌ از این منظر دست به گریبان آن است بکار برده‌ام) آنها را از سمت‌هایشان برکنار کنید. در این وانفسای مشکلات جدی کشور‌ و نظام سلامت ابدا نمی‌توانید به همراهی و کارآمدی ایشان تکیه کنید.

2-   لطف بفرمایید از هرگونه راه‌اندازی‌ برنامه جدید در قالب طرح‌ و امثالهم پرهیز نمایید. شما بیش از بنده آگاهید که به‌تقریب هیچکدام از برنامه‌های مطرح‌ موجود، به‌جز نامی که آن را یدک می‌کشند پایه‌ کارشناسی مطلوب قابل دفاعی ‌و برنامه‌ریزی فنی مناسبی‌ نداشته و ندارند. رجوع مشکلات موجود اینگونه طرح‌ها توسط‌ برخی از بزرگواران مسئول و تدوین‌کنندگان آنها‌،‌ به نبود و یا تامین نکردن منابع مالی پایدار مورد نیاز‌، بیش از آنکه مشکل واقعی اینگونه طرح‌ها باشد، راهی برای فرار از مسئولیت‌ها و ‌ناتوانایی‌ها و ناکارامدی‌هایشان بوده و هست.

3-   لطف بفرمایید از گسترش برخی ‌از‌ به ظاهر طرح‌ها و برنامه‌های موجود نیز‌ ‌علی‌رغم برخی فشارها که توسط برخی از ذینفعان و حامیانشان و افراد و گروه‌های سیاسی بر شما وارد می‌شود، به‌شدت پرهیز نمایید. همانطور که اشاره شد این برنامه‌ها و طرح‌ها از اساس یا نباید شروع یا ‌اجرا می‌شد و یا مدیریت آن نمی‌بایست به گروهی ناتوان واگذار میگردید.

4-   لطف بفرمایید با توجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس و فشار نمایندگان برای بریدن هرچه زودتر روبان‌ها‌، برخی از پروژهایی را که نیمه‌تمام مانده و یا به اتمام رسیده ولی شروع بکار نکرده‌اند را در صورتی که از ابتدا و تا به اکنون هیچ توجیه اقتصادی و فنی نداشته و یا مبتنی بر برآوردهای واقعی نیازهای منطقه نبوده است‌، افتتاح نفرمایید و برای نیمه‌تمام‌ها نیز هیچ هزینه‌ای نکنید.

5-   لطف بفرمایید برخی از پروژهایی را که در دوره جناب آقای دکتر هاشمی علی‌رغم علم و آگاهی ایشان ‌بر نادرست بودن آنها از منظر اقتصاد سلامت ‌در کوران انتخابات دور اخیر ریاست جمهوری‌ از وسوسه ‌افتخار پاره کردن روبان‌های آنها‌ نتوانسته‌اند بگذرند،‌ با شجاعت تمام تعطیل بفرمایید و یا حداقل سطوح ارائه خدمات آنها‌ را با توجه به امکان‌ها  و نیازها، تعدیل و موضوع را شفاف به اطلاع مردم برسانید. به شما اطمینان می‌دهم  شهروندان با توجه به شرایط کشور درک خواهند کرد.

6-   لطف بفرمایید با سایر قوای کشور و هیات دولت وارد گفتگویی تعاملی شوید تا‌ برای یک بار‌ هم که شده، تکلیف‌ جایگاه و نقش بخش خصوصی و دولتی ‌در نظام ارائه خدمات سلامت بر اساس تصمیمی درست و قاطع معین و مشخص گردد. بدون تعیین این مبنای مهم و اساسی،‌ عملا هیچ برنامه‌ای در حوزه سلامت در هیچ زمان و دوره‌ای‌ به سامان نخواهد رسید.

7-   شنیده ام از برگزاری دوره‌های چند ماهه برای پزشکان عمومی‌ جهت افزایش کارایی ایشان در برنامه پزشک خانواده گفته‌اید. لطف بفرمایید تا نظام مدیریتی وزارت را خصوصا در حوزه آموزش سامان نداده‌اید، ابدا وارد این موضوع نشوید که تجربه‌های آزموده در این باره کم نبوده است. گمان کنم بخوبی آگاه باشید که متاسفانه طی سال‌های متمادی‌، سطح کمی و کیفی آموزش در کشور به‌طور اعم و به‌طور خاص در حوزه آموزش پزشکی و پیراپزشکی چنان دستخوش ناکارایی شده است که تا تغییری بنیادین در تفکر و مدیریت آنها حاصل نیاید، ابدا نمی‌توان انتظار کارگشایی از این نظام آموزشی برای سال‌های در پیش‌رو متصور بود. برای اصلاح آنها اولا به نیروهای کارآمد‌ و متعهد نیاز است و ثانیا زمان که این دومی برای شما بسیار محدود است.

8-   لطف بفرمایید در درون وزارت بهداشت نظام پرداخت عادلانه در تمامی سطوح و ارتقاء حرفه‌ای کارکنان در مناصب اداری و حرفه‌ای را مبتنی بر کارایی و تعهد سازمانی‌ تا آنجا که ممکن است با جدیت ‌و با کمی چاشنی تهور دنبال و نهادینه نمایید. این دو بخش نه در چند سال اخیر بلکه‌ از دیرباز همانند غده‌هایی چرکین تاروپود نظام سلامت را در رنجی جانکاه و فرساینده‌ گرفتار کرده‌اند و تاثیرات گسترده‌ آن بر‌ ناکارایی و ناکارآمدی‌های درون سازمانی گمان نمی‌کنم‌ قابل انکار باشد.

9-   لطف بفرمایید در‌ ساختارهایی از وزارت‌ که به امر ‌نظارت و برنامه‌ریزی حوزه‌های مختلف‌ مشغولند، اصلاحات جدی را سامان دهید.‌ شوربختانه‌ این‌ بخش از وزارت بهداشت جزو ناکارآمدترین و بعضا فسادآورترین بخش‌های آن‌ است. توجه داشته باشید که نمی‌توان هم ناظر بود و هم در سوی دیگر مورد نظارت همان ناظر واقع شد و یا برنامه‌ریز بود و خود در سوی دیگر جز ذی‌نفعان همان برنامه‌ها و استراتژی‌ها‌ بود. شک نباید کرد درچهارچوب وضع موجود  از دل این امور در ساختار بروکراسی‌ بسیار ناکارآمد موجود، چیزی جز رانت و گسترش فساد و ناکارآمدی حاصل نخواهد شد. بدون کارآمد نمودن‌ این بازوی مهم، احتمالا و بطور قطع در ‌بسیاری از حوزه‌ها ناموفق خواهید بود.

10-  لطف بفرمایید تشکل‌های صنفی و حرفه‌ای و انجمن‌های مردم نهاد را خصوصا در حوزه نظام سلامت جدی بگیرید و برای مشارکت بیشتر و‌ گسترش آنها بکوشید‌ و برای اعضاء محترم هیات دولت و سایر قوا و تصمیم‌گیران کلان کشور‌ روشن نمایید که بدون اهمیت‌ دادن به این سرمایه‌ها و‌ گسترش و فراهم آوردن تمهیدات‌ لازم برای‌ مشارکت هر چه بیشتر ‌آنها، امکان‌ ایجاد روحیه تعامل و درک مشترک‌ و ترویج همکاری و همراهی‌های لازم در پیشبرد اهداف کلان سلامت مقدور نخواهد بود. به شما اطمینان می‌دهم‌ اگر چنین رویه‌ای حاکم شود، ‌نتایج گهر‌باری را در پی‌خواهد داشت. 

اعتماد‌،‌ امید،‌ پویایی، همکاری و همراهی‌ برای‌ اصلاح ‌امور 

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.