پزشکان و قانون و ۳ دستاورد بزرگ برای جامعه پزشکی
پایگاه خبری پزشکان و قانون؛

خلاء یک رسانه تخصصی همچون پایگاه خبری پزشکان و قانون در جامعه پزشکی کاملا احساس می‌شود و البته تبدیل شدن پزشکان و قانون به یک پایگاه خبری قدرتمند، نیازمند یک توان و انرژی مضاعف است. به نظر من حرکت این پایگاه خبری به سمت انتشار گزارش‌های موردی، بهتر می‌تواند آن را به اهداف عالی خود نزدیک کند. به این معنا که پزشکان و قانون از حوزه گزارش خبری فاصله گرفته و بعد از انتشار یک خبر و در حاشیه آن، به بررسی کیس ریپورت بپردازد. همان کاری که پیش از این چند مورد حرفه‌ای آن را در کانال پزشکان و قانون مشاهده کرده‌ایم. اتفاقات بعد از خبر اهمیت زیادی دارد. پرداختن به اینکه پرونده چه شد و به کجا رسید، خیلی خوب است و استقبال خوبی هم از آن می‌شود.

یکی از محدودیت‌های فعالیت کانال پزشکان و قانون این است که به دلیل برخی مسائل از جمله عدم تمایل افراد به ذکر نام، مستندات ذکر نمی‌شود. اما اگر بتوان اسامی را به شکل مستند ذکر کرد، پایگاه خبری تبدیل به چراغ راه می‌شود و چند اتفاق خوب را به همراه دارد. اول اینکه خطاهای پزشکی کاهش پیدا می‌کند. کمااینکه همه اتفاقاتی که در حوزه سلامت حول و حوش قانون پیش می‌آید، پیرامون «مدیکال ارور» است که این اشتباه می‌تواند بزرگ یا کوچک باشد. اگر مدیکال ارور کم شود، خطا پایین می‌آید و این به نفع نظام سلامت کشور است. 

دومین دستاورد این است که یک پزشک بی‌جهت محتاط نمی‌شود. متاسفانه در حال حاضر پزشکی ما به چنبره احتیاط رفته است. بسیار پیش آمده که بنده یک هنرمند را به همکاران پزشک معرفی کرده‌ام، اما آنها نمی‌پذیرند و از من می‌خواهند که او را به همکاران دیگر معرفی کنم. دستاورد سوم آشتی پزشکی با رسانه است. کمااینکه درحال حاضر پزشکی ما از رسانه فراری است و پزشکانی که به سراغ رسانه می‌آیند به ۲ دسته تقسیم می‌شوند. یا تلاش می‌کنند که اتفاقات حوزه سلامت را در صدر اخبار حفظ کنند یا به دنبال کسب بازار هستند. مثلا مطب او خلوت است و به ناچار در رسانه سرمایه‌گذاری می‌کند.

اما مهمترین تاثیر مثبت پایگاه خبری پزشکان و قانون این است که مبادی قانونی می‌فهمند که در جایی در خصوص اتفاقات پزشکی همفکری می‌شود. به نظر من قضات محترم پرونده‌های ما را به دقت نمی‌خوانند، چون حوصله آن را ندارند. همانطور که پزشکان ما هم دقیق نمی‌خوانند. عدم دقت در خواندن یک پرونده ممکن است ۳ مرتبه پزشک را در ۳ پله و در جاهای مختلف به قضاوت بکشاند. اما وقتی مشاهده شود که پرونده در جایی مثل برنامه ۹۰ پزشکی بررسی می‌شود که در آن سایر پزشکان در مورد اینکه آیا حکم قاضی درست بوده یا نه نظر می‌دهند، به جامعه پزشکی کمک می‌شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.