افزایش ۶۸ درصدی سرطان معده در اثر مصرف نمک
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، زهرا عبداللهی افزود: مطالعات نشان داده افرادی که غذاهای پرنمک مثال ترشی ها، ماهی نمک سود شده و گوشتهای فرآوری شده مصرف می کنند به ترتیب خطر ابتلا به سرطان معده 27 درصد و 24 درصد بیشتر از افرادی است که این نوع غذاها را مصرف نمی کنند.

عبداللهی ادامه داد: مصرف زیاد نمک به عنوان یکی از ریسک فاکتورهای (عوامل خطر) اصلی فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی شناخته شده است و پیامدهای دیگر آن از جمله سرطان معده امروزه مورد توجه خاص مجامع علمی قرار دارد.

وی افزود :بر اساس آخرین آمارهای موجود سالانه 870 هزار مورد جدید سرطان معده گزارش می شود که در حدود 10درصد موارد جدید سرطان ها را شامل می شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: با وجود پیشرفت های پزشکی میزان کشندگی سرطان معده همچنان بالاست. بیش از 628 هزار مورد و معادل 12درصد کل مرگ و میرها در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه جهان را شامل می شود.

عبداللهی تصریح کرد: عفونت هلیکوباکتر پیلوری، عادات غذایی، مصرف ماهی های نمک سود شده، مصرف غذاهای پرنمک آجیل های شور، تنقلات شور (چیپس و انواع فرآورده های غلات حجیم شده)، شوری و ترشی ها، غذاهای نمک سود، چاقی، مصرف الکل، سیگار و وجود نیترات در مواد غذایی مصرفی و سابقه فامیلی  از علل بروز سرطان معده است.

وی اضافه کرد: کاهش مصرف نمک در جامعه به عنوان یک راهکار اصلی با هزینه اثربخشی بالا برای پیشگیری از اپیدمی بیماری های قلبی عروقی در کشورهای صنعتی و در حال توسعه شناخته شده است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه سرطان معده سومین سرطان شایع در کشور به شمار می رود، گفت: مصرف نمک 10 تا 15 گرم در روز یعنی 2 تا 3 برابر مقدار توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت در کشور است و سرطان معده فقط یکی از زیانهای مصرف زیاد نمک است.

به گزارش ایرنا عبداللهی در پایان افزود: پوکی استخوان، فشار خون بالا و به دنبال آن نارسایی های کلیوی و بیماری های قلبی عروقی از دیگر مشکلاتی است که مصرف زیاد نمک در بروز آنها یک عامل خطر مهم به شمار می رود، با کاهش نمک مصرفی در حین طبخ غذا، حذف نمکدان سر سفره و میز غذا، منع مصرف تنقلات شور و پرنمک می توان احتمال ابتلا به سرطان معده را کاهش داد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.