آنچه در این سال‌ها بر جامعه پزشکی گذشت
پایگاه خبری پزشکان و قانون؛

جامعه پزشکی از ده‌ها گروه با سطوح تحصیلات و مهارت‌های متعدد تشکیل شده است. تنوع این گروه‌ها از ویژگی‌های خاص گروه پزشکی است. گرچه هر گروه نامی و هر حرفه سطحی از تحصیلات و مهارت لازم دارد اما هدف همه این گروه‌ها برقراری شرایطی در کشور است تا مردم کمتر بیمار شوند و در صورت بروز بیماری با کمترین هزینه و در حد اقل زمان ممکن سلامتی از دست رفته را باز گردانند.

سال‌های اخیر برای ‌جامعه پزشکی ‌متفاوت از سال‌های ماقبل بود‌. در واقع این سال‌ها نه به خاطر شرایط بد اقتصادی و تحریم‌ها و برجام و فرجام آن بلکه به خاطر وجود‌ عناصر تخریبی زیاد از بیرون و درون‌، دوران بسیار سختی برای جامعه پزشکی بود که لازم است به چند مورد آن اشاره کنم. 

1- برجسته‌سازی زیرمیزی معدودی از پزشکان و انتساب آن به جامعه پزشکی

2- ایجاد اختلاف و رو‌ در‌ رو قرار دادن‌ گروه‌های مختلف شاغل در بخش سلامت از جمله پرستاران با پزشکان و مقایسه نامتناسب دریافتی آنان و وانمود به این که مسئول این تفاوت پزشکان هستند.

3- ایجاد اختلاف و رو در رو قرار دادن پزشکان عمومی و متخصص با ایجاد شکاف درآمدی و ترغیب تخصص‌گرایی و تبلیغات سوء مبنی بر ناکارآمدی پزشکان عمومی و اعجازگری متخصصین و اخیرا فوق تخصص گرایی.

4- ایجاد اختلاف بین گروه‌های مختلف تخصصی از جمله گروه‌های جراحی و غیرجراحی با برجسته‌سازی تفاوت درآمدی بین رشته‌های مختلف.

5- ایجاد اختلاف و رو در رو قرار دادن رشته‌های مختلف جراحی با هم با برجسته‌سازی هم‌پوشانی‌های بین رشته‌ای و بخشنامه‌های بدون مطالعه و نسنجیده و حتی کشیده شدن این اختلافات به خیابان‌ها و ایجاد مسائل امنیتی

6- ایجاد اختلاف بین فوق و فلو‌ها با متخصصین رشته‌های مادر و ایجاد انحصار در حیطه‌های مختلف و تبلیغات وسیع فوق تخصص گرایی.

7- اجرای طرحی مطالعه نشده با نام زیبای تحول سلامت با آب و رنگ زیبا و عامه پسند ولی بسیار پر‌هزینه بدون هیچ پیشینه و آزمایش مقطعی و محدود در یک منطقه به صورت یک طرح ملی با تبلیغات زیاد‌ بطوری که‌ توانست حتی بسیاری از پزشکان را نیز  به خود جذب کند.

8- تبلیغات ‌زیاد به صورت هماهنگ از زیر‌میزی بگیری که‌ تعداد بسیار کمی از پزشکان را شامل می‌شد و انتساب آن به کل جامعه پزشکی‌ برای توجیه اجرای طرح تحول سلامت که البته در کاهش زیر‌میزی بگیری موثر بود اما تاوان آن را کل جامعه پزشکی داد .

9- برجسته‌سازی عوارض‌ پزشکی که یک واقعیت در طبابت در تمام دنیا و در بهترین شرایط آکادمیک هم وجود آن را نمی‌توان انکار کرد با آب و تاب فراوان‌ در جامعه و در بین مردم عادی و تحریک و بر انگیختن احساسات مردم نسبت به پزشکان.

10- رفتارهای نمایشی وزیر محترم جلو دوربین از برگزاری تشکیل دادگاه‌های صحرایی و محاکمه فوری ‌پزشکان در قصور پزشکی که اصلا بین اتفاقات صورت گرفته و جار و جنجال ایجاد شده هیچ تناسبی وجود نداشت.

11- ایجاد سر و صدای عجیب در جامعه برای افزایش تعرفه‌های پزشکی تا سه برابر بدون ذکر‌ این پیشینه که سال‌ها جامعه پزشکی بار درمان جامعه را با تعرفه‌های ناچیز به دوش کشیده بود.

12- پرداخت چندماه اول کارانه‌ها و در بوق و کرنا کردن فیش‌های‌ حقوقی افراد خاص  و القاء دروغین‌ به جامعه که دست به گریبان مشکلات عظیم اقتصادی بود که پزشکان نجومی‌بگیر هستند.

13- کاهش دریافتی پزشکان با عناوین مختلف طرح‌های پلکان قاصدک و تعیین سقف و .... 

14- هجوم سیل عظیم مراجعین واقعی و غیر‌واقعی یا القایی ولی با توقع زیاد به بیمارستان‌ها جهت دریافت خدمات رایگان.

15- پا پس کشیدن بیمه‌ها از تعهدات خود به مراکز درمانی و عدم حمایت بودجه‌ای چاه ویل درمان رایگان و ورشکستگی بیمه‌ها .

16- خالی شدن انبارهای تجهیزات پزشکی و امکانات بیمارستانی به علت نبود نقدینگی و تبدیل تمام نقدینگی به طلب از بیمه‌ها و ورشکستگی یا عدم همکاری بسیاری از شرکت‌های تجهیزات پزشکی.

17- عدم امکان جوابگویی به مراجعین و رو در رو قرار گرفتن پزشکان خسته و نا‌امید از اوضاع موجود با مراجعه‌کنندگان متوقع و بی‌خبر از درون طرح زیبای تحول.

18- در تنگنا قرار دادن پزشکان بین طلبکاری از بیمه‌ها بیش از یک‌سال و افزایش سال به سال مالیات.

19- فریز تعرفه‌های پزشکی طی چند سال اخیر با وجود تورم چند صد در صدی در اقلام عمومی و گرانی شدید و رسوخ فقر روز افزون در جامعه پزشکی.

20- مهاجرت خیل عظیم پزشکان یا رها کردن طبابت پزشکان افسرده و مایوس که اینک کسی صدایش را نمی‌شنود.

21- تحمل فشار کاری در مناطق محروم و جاهایی که حتی تبعید شدگان هم به سختی تحمل می‌کنند و تحمل مشکلات سخت اقتصادی خود و مراجعین.

22- افزایش مرگ‌ و میر پزشکان جوان و حتی رزیدنت‌ها به علت فشار کاری و یا خطرات رفت و آمد جاده‌ای.

23- به افتضاح کشیده شدن‌ پژوهش واقعی در حیطه پزشکی با مقالات تقلبی و جعلی و فرمایشی توسط برخی از نام آوران پزشکی.

24- به افتضاح کشیده شدن آموزش‌ مخصوصا در آموزش تخصصی با استفاده از رزیدنت‌ها به عنوان نیروی کار رایگان و اجباری به‌جای آموزش واقعی.

25- در نهایت شکست طرح تحول و استعفای وزیر محترم و بر باد دادن آبرو و حیثیت پزشکان ایثارگر و زحمت‌کش که در طی چهل سال بعد از انقلاب بیشترین افتخارات را در وجهه ملی و بین المللی برای کشور به ارمغان آورد .

26-  سعی و تلاش همه جانبه دولت در تسخیر نظام پزشکی و انجمن‌های پزشکی‌ با هر روش ممکن از انحلال تهدید تطمیع با پست و سمت در جهت عدم اعتراض‌ تا سعی در کاهش مشارکت در انتخابات با طرح انتخابات الکترونیک و ملغی کردن آن ظهر روز انتخابات.

27- افزایش خشونت علیه جامعه پزشکی و رواج برخورد لفظی و فیزیکی بین مراجعین و پرستاران پرسنل اورژانس و پزشکان.

28- گایدلاین نویسی من در آوردی و نوین ویژه تحت عنوان بومی‌سازی با ایجاد انحصار و تفرقه بین گروه‌های مختلف و ایجاد اختلال در خدمت رسانی صحیح به بیماران با دور از دسترس قرار دادن خدمات برای مردم در مناطق کم برخوردار.

29- و آخرین قدر‌دانی از جامعه پزشکی رنجور و خسته و دردکشیده توسط سخنان نسنجیده و عامیانه بالاترین مقام اجرایی مملکت در خانه ملت آن هم در مراسم معرفی وزیر جدید برای گرفتن رای اعتماد!

اکنون باید دید آیا برای رسیدن به وحدت‌ و انسجام‌ در جامعه پزشکی‌، هنوز باید صبر کنیم؟ آیا هنوز هم باید منتظر اتفاقات دیگر باشیم؟

باید واقعیت جامعه متکثر پزشکی‌ را پذیرفت‌ و باید به خاطر داشت که افتخارات و امتیازات هر گروهی در مجموعه خود‌، محترم و عزیز است. اما هدف مشترک و‌ احساس هم‌نوعی نباید فدای امتیازات و منافع گروهی و فردی شود. به دیگر سخن‌، اهمیت دادن به منافع و امتیازات گروه‌های مختلف نه تنها موجب جدایی و تشتت نیست بلکه حس احترام مشترک و متقابل را ایجاد می‌کند. آنگاه که یک گروه خود را میان دیگر گروه‌ها، دارای شخصیت رسمی و معتبری ببیند، علایق کلی و همگرایی فراگروهی در او تقویت می‌شود.

 نکته دیگری که در هر جامعه انسانی قابل فهم و اجراست، حرکت به سوی خواست‌های کلی و عزت آور است‌. جامعه پزشکی از افتخار آفرینی‌های ۸ سال دفاع مقدس و دوران سازندگی و پیشگامی در بحران‌ها و خدمات رایگان مناطق محروم‌ و پیشگامی‌ در استقلال و‌ اعتلای پزشکی کشور و ایجاد وجهه بین‌المللی به خود می‌بالد و افتخار می‌کند. تکریم چنین پیروزی‌ها و نگهبانی از این افتخارات را نباید به فراموشی سپرد‌. تولید علم و سرآمدی در برخی جنبه‌ها مانند سلول‌های بنیادی و پیوند‌ نیز در همین راستا می‌تواند علاوه بر پیشرفت کشور‌، مایه مباهات و دستاوردهای غرور‌آفرین باشد .

اینک برای بازگشت به اعتلای جایگاه پزشک و‌ پزشکی و صعود به قله‌های ترقی اتحاد و هم‌گرایی آحاد جامعه پزشکی‌ بیش از هر زمان دیگری لازم است و جامعه پزشکی باید متوجه شده باشد که تنها راه برگشت از ‌سرازیری سقوط و کسب جایگاه واقعی جامعه پزشکی این است که اختلافات درونی را رها‌ و از منافع گروهی و فردی فاصله گرفته و همگرایی اتحاد و انسجام بیشتری پیدا کنند‌ و در مورد هر آنچه به سلامت و طبابت‌ مربوط می‌شود، با حساسیت و انسجام بیشتری واکنش و مشارکت فعال داشته باشد.

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.