۸ اسفند،افتتاح رسمی پردیس مغز با حضور معاون رئیس جمهور
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، محمدتقی جغتایی در نشست خبری امروز با بیان اینکه در دنیا هفته‌ای با عنوان "هفته آگاهی از مغز" برگزار می‌شود، افزود: نامگذاری این هفته به دلیل چندین اتفاق در حوزه علوم شناختی و مغز بوده است.

جغتایی ادامه داد: در نیمه دوم قرن بیستم آگاهی بشر از مغز محدود بود و از این زمان توسعه برخی فناوری‌ها موجب شد تا بشر با عملکرد و ساختار مغز آشنا شود.

دبیر علمی هفته آگاهی از مغز گفت: تصویربرداری از مغز از جمله این فناوری‌ها است، علاوه بر آن سیستم‌های تحریک عمقی و سطحی مغز، IT و الکتروفیزیولوژی از دیگر فناوری‌هایی بوده‌اند که منجر به شناخت بیشتر بشر نسبت به مغز شدند.

وی افزود: تصور غلطی بود که مغز از زمان ایجاد تغییر نمی‌کند، ولی با توسعه فناوری‌ها و شناخت بیشتر ساختار مغز، بشر به این مهم دست یافت که مغز یک بافت دینامیک و قابل تغییر است و افزایش توانمندی‌های آن در گرو محیط زیست فرد است.

مشاور عالی ستاد توسعه علوم شناختی تصریح کرد: توسعه این فناوری‌ها موجب شد که امروز یک ششم مقالات علمی دنیا مربوط به عصب شناسی و نیز بیماری‌های مربوط به آن باشد، علاوه بر آن بشر دریافت که همانگونه که جسم انسان نیاز به مراقبت دارد، مغز نیز باید به آن توجه شود. از این رو از ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ "دهه مغز" نامگذاری شد و در این هفته تلاش شد با استفاده از ابزارهای علمی نسبت به شناخت مغز اقدام شود.

جغتایی با اشاره به فعالیت NGOها و سازمان‌های مردم نهاد در این عرصه یادآور شد: با ایجاد NGOیی در آمریکا تلاش شد تا هر سال هفته‌ای با عنوان "هفته آگاهی از مغز" نامگذاری شود و به تدریج سایر کشورها به این برنامه پیوستند، به گونه‌ای که در حال حاضر ۱۰۰ کشور دنیا در برنامه جهانی هفته آگاهی از مغز مشارکت دارند.

وی در ادامه به پیوستن ایران در برنامه جهانی هفته آگاهی از مغز اشاره کرد وگفت: در این هفته که از ۴ تا ۱۰ اسفند ماه برگزار می‌شود، با حمایت ستاد علوم شناختی معاونت علمی‌وفناوریریاست‌جمهوری تلاش شده است تا در قالب برنامه‌های ملی عموم جامعه را نسبت به عملکردهای مغز آشنا کنیم.

دبیر علمی هفته آگاهی از مغز همچنین به اقدامات این ستاد برای توسعه علوم شناختی اشاره کرد و گفت: از آنجایی که علوم شناختیجزو اولویت الف نقشه جامع علمی است، در این ستاد نیز علاوه بر ایجاد رشته‌های مرتبط با این حوزه در گرایش‌های کارشناسی ارشد و دکتری حمایت‌هایی از طرح‌های تحقیقاتی این حوزه به عمل آمده است.

وی افزود: ۴۰ آزمایشگاه و مرکز تحقیقاتی در حوزه عصب‌شناختی در دانشگاه‌ها راه‌اندازی ‌می‌شود،‌ با برنامه‌هایی که ستاد علوم شناختی اجرایی کرده است، در حال حاضر ۵۰ هزار دانش‌آموز تحت برنامه‌های این ستادقرار دارند. ضمن آنکه ۵۰ انجمن مغز و شناخت در دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است.

جغتایی خاطرنشان کرد: مأموریت این انجمن‌ها و مراکز تحقیقاتی باعث ترویج علوم شناختی و اعصاب می‌شود، در برنامه‌های "هفته آگاهی از مغز" که با برنامه‌ریزی ستاد علوم شناختی برگزار می‌شود، انجمن‌های مرتبط مشارکت دارند. ضمن آنکه وزارت بهداشت و آموزش و پرورش نیز در برگزاری این برنامه‌ها مشارکت می‌کنند.

دبیر علمی هفته آگاهی از مغز از افتتاح رسمی پردیس (موزه) مغز خبر داد و گفت: طی مراسمی در روز هشت اسفند ماه با حضور دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و دکتر ستاری معاون علمی رئیس جمهور پردیس مغز در باغ کتاب افتتاح رسمی خواهد شد.

وی اظهار کرد: از آنجایی که مداخلات به‌هنگام می‌تواند از آسیب‌های بیشتر مغز جلوگیری کند، از سوی وزارت بهداشت، بیمارستان‌هایی در قالب شبکه مغز ایجاد شده است تا در این شبکه بتوان مبتلایان به سکته‌های مغزی را بلافاصله به مراکز درمانی منتقل کرد و مداخلات پزشکی را برای این افراد انجام داد.

جغتایی ادامه داد: در آسیب‌های مغزی بخشی از سلول‌های مغز از بین می‌رود، ولی با مداخلات به‌هنگام می‌توان در جهت توانمندسازی سایر سلول‌های مغز اقدام کرد.

مشاور عالی ستاد توسعه علوم شناختی بر اساس آمارهای آمریکا سالانه ۷۵۰ نفر مبتلا به سکته مغزی می‌شوند که از این تعداد ۲۰ درصد آنها می‌میرند و دو سوم باقیمانده به خدمات توانبخشی نیازمند هستند.

به گزارش ایسنا وی با اشاره به عملکرد مغز، خاطرنشان کرد: مغز انسان ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ گرم وزن دارد که این میزان در زمان تولد ۴۰۰ گرم است و تا سن سه سالگی وزن مغز فرد به ۱۱۰۰ گرم افزایش می‌یابد و از سن سه سالگی به بعد تنها ۳۰۰ گرم به مغز انسان اضافه می‌شود. اگر قرار باشد که به توانمندی‌های مغز اضافه شود، باید از دوره جنینی تا سه سالگی مورد توجه قرار گیرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.