عیدی دستیاران؛ یک انجام وظیفه بسیار ابتدایی
پایگاه خبری پزشکان و قانون؛

مدتی است در آخرین فصل سال و در آستانه سال نو‌ قضیه عیدی دستیاران تخصصی و دوگانه دادن یا ندادن آن مطرح می‌شود.

دستیاران گرانقدر بازوهای اصلی گرداندن بیمارستان‌های آموزشی در تمام کشور هستند که تحت ‌شرایط غیرمنصفانه کاری (با ساعات غیرعادی و طولانی، حقوق بسیار کم و عدم پوشش هرنوع بیمه و قانون کار) قراردارند. هرچند یک عیدی کمتر یا بیشتر در برابر سیل مشکلات معیشتی مبتلابه یک دستیار با حقوق بسیار‌ کم و عدم اجازه کار، در حد «کاچی به از هیچی» است، اما نفس آن نشانه‌ احترام به زحمات دستیاران بوده و زمزمه‌های تردید در ‌پرداخت آن، توهینی به این قشر و به تبع همه جامعه‌ پزشکی است.

در فضایی که مساله جامعه دستیاری تغییرات بنیادی در قوانین آن به منظور اصلاح ساعات کاری طبق متوسط جهانی و در نظر گرفتن سهمی منصفانه‌تر برای دستیاران متناسب با میزان زحمات و مسئولیت‌های آنان در بخش درمان کشور است، حتی شبهه یا شایعه عدم پرداخت عیدی دستیاری یک اقدام غیرقابل قبول است و شائبه ایجاد یک ترمز پیشگیری از تحقق حقوق اولیه دستیاران را برمی‌انگیزد.

شایسته است که مسئولان ذی‌ربط در وزارت بهداشت به طور شفاف پرداخت قطعی عیدی به همه دستیاران کشور را اطلاع‌رسانی کرده و از بروز شبهه و شایعات در این خصوص جلوگیری نمایند و دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز در اسرع وقت نسبت به پرداخت آن با روی گشاده و دست ادب اقدام نموده و با این کار در بدیهی‌ترین سطح ممکن به تکریم دستیاران پرداخته و حسن‌نیت خود را نشان دهند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.