قبرس گزینه همکاری های علمی تحقیقاتی در زمینه علوم پزشکی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، محسن اسدی لاری درباره اهداف سفر وزیر علوم کشور قبرس به ایران درباره دانشجویان ایرانی که در قبرس تحصیل می کنند اظهار داشت: تعدادی از دانشجویان ایرانی در حوزه علوم پزشکی در قبرس تحصیل می کنند. هیچ کدام از این دانشجویان بورسیه نیستند و خودشان به صورت شخصی برای تحصیل به این کشور رفته اند. این دانشجویان در حوزه های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و غیره در قبرس در حال تحصیل هستند.

وی درباره همکاری ایران و قبرس در حوزه آموزش علوم پزشکی گفت: همکاری و تبادل محقق و دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی با کشور قبرس مطرح شده و قرار است علاوه بر آن، آموزش دستیاران تخصصی و فوق تخصصی پزشکی دانشجویان قبرس را در دانشگاه های علوم پزشکی ایران انجام دهیم.

اسدی لاری افزود: وزیر علوم قبرس به دعوت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران به کشور ما آمد و دیداری نیز از وزارت بهداشت داشت و با معاون آموزشی وزارتخانه نیز جلسه ای برگزار شد.
مشاور وزیر بهداشت ادامه داد: قبرس یکی از کشورهای اتحادیه اروپا است و این علاقه مندی در قبرس در راستای ایجاد ارتباطات علمی، آموزش و تحقیقاتی با وزارت بهداشت ایران وجود دارد. کشور قبرس از وزیر بهداشت ایران و معاونان وزارت بهداشت نیز برای این موضوع دعوت کرده است.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل گفت: یکی از اقداماتی که وزارت بهداشت ایران به دنبال آن است، انجام همکاری علمی، تحقیقاتی و آموزشی در زمینه علوم پزشکی با اتحادیه اروپا و کشورهای تابعه آن است. قبرس نیز به علت عضویت در اتحادیه اروپا گزینه ای برای این همکاری محسوب می شود.

وی ادامه داد: پروژه افق 2020 نیز در زمینه همکاری های تحقیقاتی از طرف دانشگاه های اتحادیه اروپا با سایر دانشگاه های جهان تعریف شده است. البته این پروژه در حال حاضر به افق 2025 ارتقا یافته و بیش از 110 میلیارد یورو اعتبار برای همکاری تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه های اتحادیه اروپا با سایر دانشگاه های جهان در نظر گرفته شده است.

اسدی لاری خاطرنشان کرد: از ایران نیز برخی از دانشگاه ها و محققان که اعتبار علمی کافی دارند می توانند از این اعتبارات تحقیقاتی استفاده کنند.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل تصریح کرد: زیرساخت های این اقدام از حدود دو سال پیش به صورت سازمان یافته در دانشگاه های علوم پزشکی فراهم شده و در تلاش هستیم که بتوانیم از این اعتبارات برای انجام تحقیقات مشترک استفاده کنیم. تاکنون دانشگاه های علوم پزشکی کشور پیشنهادهای علمی و تحقیقاتی خود را در این زمینه ارسال کردند، البته شرایط و مراحل تصویب این پروژه ها بسیار دشوار است.

وی یادآور شد: دو سال پیش معاون آموزشی وزارت بهداشت از دانشگاه قبرس در نیکوزیا بازدید کرد و اعتبار این دانشگاه تایید شده است. با این حال، توانمندی تربیت تخصصی و فوق تخصصی پزشکی در ایران بسیار بالاتر از کشور قبرس است. از لحاظ تحقیقات و تبادل استاد و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، امکان همکاری با کشور قبرس وجود دارد. البته جمعیت این کشور یک صدم جمعیت ایران است.

به گزارش ایرنا اسدی لاری در پایان درباره تمایل همکاری قبرس با ایران در حوزه تولید دارو و تجهیزات پزشکی نیز بیان کرد: از طرف دیگر قبرس تمایل به همکاری در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی نیز دارد. 
برخی شرکت های چند ملیتی دارویی در این کشور فعالیت می کنند، اما به هر حال توانمندی ایران به مراتب بالاتر است و علاقه مند به همکاری دو جانبه در حوزه تولید دارو و تجهیزات پزشکی نیز هستند. البته بازار این کشور خیلی کوچک است، اما ارتباطات خوبی با کشورهای اروپایی و شمال آفریقا دارند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.