آنهایی که ضریب کای گوش، حلق و بینی را نوشتند، اصلا نمی‌دانند که جراحی گوش به چه معناست؟
پزشکان و قانون: آقای دکتر مهمترین چالش‌های صنفی گوش و گلو و بینی در ایران چیست؟
رشته گوش، حلق و بینی ذاتا به این شکل است که تنها پزشکانی می‌توانند در این رشته کار کنند و موفق باشند که دارای یک روحیه آرام باشند. اگر نگاهی به اغلب پزشکان گوش، حلق و بینی موفق داشته باشید، خواهید دید که آنها افرادی سر به زیر، آرام و متواضع هستند. فعالیت در این رشته، این روحیه را می‌طلبد. کمااینکه برای انجام یک جراحی گوش، باید ۴ ساعت پشت میکروسکوپ نشست و دهم میلی‌متر به دهم میلی‌متر جلو رفت تا بتوان عفونت و سایر مشکلات گوش را پاک و آن را بازسازی‌ کرد. فعالیت در زمینه تومورهای سر و گردن نیز به همین شکل است. این رشته عملا این خاصیت را می‌طلبد. طبیعتا افرادی که در این رشته هستند روحیه خاص و آرامی دارند و انسان‌های جنگجو و پر سرو صدایی نیستند.

پزشکان و قانون: این خصیصه اخلاقی به لحاظ صنفی، خوب است یا بد؟
اتفاقی که این روحیه به بار می‌آورد این است که طبیعتا متخصصان این رشته در پست‌های بزرگ و کلیدی نیز سر به زیر و نسبت به رشته‌های دیگر متواضع هستند. بیشترین مساله‌ رشته گوش، حلق و بینی این است که ارزش و اهمیتی که انتظار داریم از جانب مدیران و وزارتخانه به این رشته داده نمی‌شود.

پزشکان و قانون: انتظارتان چیست؟
ضریب کای رشته گوش، حلق و بینی متناسب با زحمتی که در آن کشیده می‌شود، نیست. ضریب کار رشته‌های دیگر با وجود زحمت کمتر، چندین برابر ضریب کای رشته ماست. از طرفی به تقاضاهای ما در قبال تهیه وسایل مورد نیاز رشته نیز بهایی داده نمی‌شود. در حقیقت اهمیتی که باید به این رشته داده شود، آن اندازه‌ای که ما انتظار داریم نیست. آن مقداری هم که از بزرگان و سردمداران این رشته برمی‌آمد، تواضع آنها اجازه دست‌یابی به آن را نداد.

پزشکان و قانون: یکی از تداخلات بزرگ رشته گوش، حلق و بینی با رشته جراحی پلاستیک و بر سر انجام جراحی زیبایی بینی است. به نظر شما حق با کدام رشته است؟
ما هیچ تعصبی روی این مساله نداریم که بخواهیم بگوییم جراحی پلاستیک بینی فقط متعلق به رشته گوش، حلق و بینی است و بس.  خیلی از جراحی‌های دیگر هم وجود دارد که خیلی از رشته‌ها می‌توانند آن را انجام دهند. فقط هر کس باید حدود خود را بداند. من به‌عنوان یک متخصص گوش، حلق و بینی جراحی بینی انجام می‌دهم، استانداردها را بلدم و حدود خود را هم می‌دانم که تا کجا بلدم.  

پزشکان و قانون: مرزهای مهارتی چگونه مشخص می‌شود؟
مهارت من باید تا جایی باشد که بتوانم عوارض آن را کنترل کنم. اگر یک جراح بتواند یک کار جراحی را انجام دهد که در حیطه کاری او باشد و بداند که نتیجه خوب با حداقل عوارض می‌گیرد، انجام آن هیچ اشکالی ندارد. قدم جراحان پلاستیک روی چشم، کار کنند. ما می‌توانیم از تجربیات آنها و آنها از تجربیات ما استفاده کنند. بنده معتقد به یک رابطه دوجانبه بین همه رشته‌ها و نه فقط جراحی پلاستیک هستم، الان جراحان فک و صورت هم این کار را انجام می‌دهند. آنها هم در حدودی که برای آنها متصور هست، خیلی وقت‌ها همراه با بازسازی‌های صورت جراحی پلاستیک بینی هم انجام می‌دهند. حتی خیلی از جراحان عومی هم این کار را انجام می‌دهند و به نظر من تا زمانی که نتیجه خوب است، مانعی ندارد. اگر من در حیطه سر و صورت ورود کنم و بلفاروپلاستی یاد بگیرم، مادامی که در حیطه کاری به تمام اجزا و عوارض و تکنیک‌های به روز آن آشنا باشم و کار درست انجام دهم، هیچ اشکالی ندارد. خیلی تنگ چشمی است که بگویم جراحان پلاستیک نباید این کار را انجام دهند.  

پزشکان و قانون: از طریق انجمن هیچ‌گاه به ضریب کای رشته اعتراض نکردید؟
چرا بسیار. هم از طریق کدها و هم از طریق انجمن، بارها و بارها به وزارتخانه و سازمان‌های بیمه نامه نوشتیم که درست نیست ضریب یک کاری که به طور متوسط توسط یک جراح معمولی گوش، حلق و بینی ۳ تا ۴ ساعت جراحی زیر میکروسکوپ زمان می‌برد، ۵۰ کا باشد و یک جراحی چشم کاتاراکت که برای یک جراح معمولی ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت طول می‌کشد، بیشتر باشد. یا مثلا ضریب کا برای یک جراحی تومور مغز که حدود ۴ ساعت است ۱۲۰ کا شود. به نظر می‌رسد کسانی که ضریب کای گوش، حلق و بینی را نوشتند، اصلا نمی‌دانستند که جراحی گوش به چه معناست؟ یا جراحی سینوس یعنی چه؟ یک بار باید ببینند که ما چه می‌کنیم و بعد کا را تنظیم کنند.  

پزشکان و قانون: ارزیابی شما از تغییرات ساختاری اخیر در بدنه وزارت بهداشت چیست؟ به نظر شما وزیر جدید بهداشت چه کارهایی باید انجام دهد؟
به نظر من هر شرکتی که ما قصد کنترل آن را داریم، یک سری پرسنل، یک سری مشاور و یک سری کارمند دارد. اگر شما کارمندان و کسانی را که در این سیستم کار می‌کنند، راضی نگه ندارید، چطور انتظار دارید که آن سیستم و آن شرکت و هر موسسه‌ای که هست، برای مردم یا مخاطبین خود درست کار کند؟ هرگز این اتفاق نمی‌افتد. اگر فروشگاهی را می‌چرخانید و کارمندانی که در آن فروشگاه کار می‌کنند، ازشما راضی نباشند، آیا فکر می‌کنید که رفتار مناسبی با مشتریان خواهند داشت؟ هرگز. در نتیجه اگر کسی در راس کار یک وزارتخانه است، اگر وزیر آموزش و پرورش است، باید به معلمان خود برسد تا معلمان بتوانند به دانش‌آموزان آموزش دهند. اگر یک وزیر از پزشکان، پرستان و پرسنلی که در وزارتخانه هستند، حمایت نکند، اینکه بگوید من می‌خواهم برای مردم کار کنم، یک شعار پوپولیستی است. اگر می‌خواهی برای مردم کار کنی باید پرسنل شما راضی باشند. اگر پرسنل راضی بودند و توانستی دل آنها را به دست بیاوری، برای مردم کار کرده‌ای. این درست است نه اینکه برنامه‌ای بریزید که فکر کنید برای مردم کار می‌کنید و از آن سو پرسنل را آن چنان ناراضی کنید که کار انجام نشود.

پایان پیام/

محسن طاهرمیرزایی گفت‌وگو: محسن طاهرمیرزایی

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.